• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3251 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد

خبر كوتاه

تاكيد نظام پزشكي بر لزوم پوشش خدمات ناباروري از سوي بيمه‌

فارس| رييس سازمان نظام پزشكي كشور گفت: در دور جديد اقدامات خوبي در شوراي عالي بيمه اتفاق افتاد و بخش قابل توجهي از دارو و روش‌هاي تشخيصي مورد حمايت بيمه‌هاي پايه قرار گرفت اما كافي نيست.
عليرضا زالي با اشاره به آسيب‌شناسي اجتماعي در زمينه ناباروري تصريح كرد: در بالا رفتن سن ازدواج از نظر پزشكي و فيزيولوژي با آسيب‌هاي جدي روبه‌رو هستيم در حالي كه شانس بروز سقط‌هاي مكرر در زير سنين 30 سالگي كمتر از 10 درصد است اين ميزان در سنين بالاي 30 سالگي به 40 درصد مي‌رسد، از طرف ديگر باروري بعد از 35 سالگي به صورت تصاعدي كاهش پيدا مي‌كند بنابراين بالا رفتن سن ازدواج از نظر پزشكي مخاطراتي دارد.
زالي ادامه داد: تغذيه، سندرم متابوليك، سيماي بيماري‌ها، استرس، آلودگي هوا و آلاينده‌هاي محيطي مي‌تواند در باروري زنان و مردان اثرات نامطلوب بگذارد.
زالي ادامه داد: متاسفانه ميزان ناباروري در دنيا بين 8 تا 12 درصد است در حالي كه مطالعات نشان مي‌دهد نرخ ناباروري در كشور حدود 20 درصد است. ناباروري و نداشتن فرزند و محروميت از داشتن آن مختص بانوان نيست، 35 درصد از علل تام ناباروري مربوط به مردان است، از طرفي در زنان 25 درصد از عوامل موثر در مجموعه‌اي كه منجر به ناباروري مي‌شود قابليت اصلاح قطعي دارد.

 

بسته درماني رايگان ايدز براي حاشيه‌نشين‌ها

ايسنا| رييس اداره كنترل ايدز و بيماري‌هاي آميزشي وزارت بهداشت از ارايه بسته‌هاي خدماتي رايگان براي جمعيت حاشيه‌نشين در قالب اجراي طرح تحول بهداشت خبر داد.
عباس صداقت اظهار كرد: يك بسته جامع و همه‌جانبه در اين خصوص تدوين كرديم كه در مرحله نهايي‌شدن قرار دارد تا در قالب اين بسته بتوانيم خدماتي جهت پيشگيري، كاهش آسيب، مراقبت و درمان HIV را ارايه دهيم. در اين بسته‌هاي جامع، برنامه‌هاي پيشگيري، كاهش آسيب، مراقبت و درمان در قالب پايگاه‌هايي كه در طرح تحول براي حاشيه شهرها پيش‌بيني شده به صورت ادغام يافته صورت مي‌گيرد. در كنار آن آموزش و اطلاع‌رساني جهت پيشگيري از HIV و همينطور در مواردي كه اعتياد به مواد مخدر و محرك در ابتلا به HIV تاثيرگذار باشد، انجام مي‌شود. در صورتي كه گروه‌ها يا افرادي نيازمند بررسي آزمايشگاهي براي تشخيص HIV باشند، شرايط انجام اين كار نيز فراهم خواهد بود و در صورت نياز به دريافت بسته‌هاي كاهش آسيب، اين بسته‌ها به صورت كاملا رايگان در اختيار افراد قرار مي‌گيرند و در نهايت اگر كسي به خدمات مراقبت و درمان نياز داشت در اين بسته خدمت پيش‌بيني شده تا اين افراد بتوانند از طريق سيستم ارجاع، به بخش‌هايي كه اين خدمات را به صورت رايگان و كاملا محرمانه ارايه مي‌دهند، ارجاع داده شوند.

 

«شيشه» همچنان در صدر سوال‌هاي خط ملي اعتياد

ايسنا| به گفته رييس مركز توسعه و پيشگيري و درمان اعتياد سازمان بهزيستي كشور، در تماس‌هاي برقرار شده با خط ملي اعتياد، تماس‌هاي مرتبط با مصرف محرك «شيشه» همچنان در صدر بوده و پس از آن مواد مخدر ترياك و هرويين با اختلافي فاحش از آن در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
مجيد رضازاده درخصوص جنسيت تماس گيرندگان، گفت: در سال 93 به طور ميانگين 84 درصد تماس گيرندگان را زنان تشكيل داده و 16 درصد نيز مردان بوده‌اند. در ميان زنان تماس‌گيرنده با خط ملي اعتياد تنها شش درصد آنان خود، مصرف كننده مواد بودند درحالي‌كه ساير آنها در رتبه اول همسر و در رتبه دوم مادر فرد مبتلا بودند.
رضازاده در خصوص بيشترين مسائل و مشكلات مطرح شده با خط ملي اعتياد، گفت: راهنمايي در خصوص خدمات درمان شيشه، درخواست ارجاع به مراكز اقامتي ميان مدت براي درمان شيشه، تماس جهت دستگيري افراد مبتلا به اعتياد به دليل ايجاد مشكلات متعدد ناشي از مصرف مواد مخدر و يا محرك توسط خانواده و يا آشنايان آنان و همچنين آگاهي رساني درخصوص نحوه اطلاع‌رساني و راضي كردن فرد مصرف كننده براي مراجعه وي به درمان، از بيشترين مسائل مطرح شده با خط ملي اعتياد بوده است. سوال در مورد علائم ظاهري، رنگ، بو و غيره مواد مخدر و محرك گوناگون نيز در رتبه‌هاي بعدي تماس با اين سامانه تلفني قرارگرفته است.
رضازاده همچنين افزود: براساس آخرين آمارها در اسفند ماه سال 93 بيشترين تماس از استان‌هاي خراسان شمالي، مركزي و چهار محال و بختياري صورت گرفته است وكمترين تماس‌ها نيز از استان‌هاي ايلام، كهگيلويه و بويراحمد و كردستان بوده است.
خط ملي اعتياد با شماره تماس 09628 همه روزه از ساعت 8 تا 20 پاسخگوي تماس‌گيرندگان از سراسر كشور است.

 

تكذيب توافق شهرداري با دكه‌داران مطبوعاتي براي فروش سيگار

مهر| مديرعامل شركت ساماندهي مشاغل شهرداري تهران، از پلمپ ۱۷ كيوسك مطبوعاتي كه اقدام به فروش دخانيات مي‌كردند، خبر داد.
رضا قديمي با بيان اينكه ۱۷ دكه مطبوعاتي متخلف كه دخانيات به فروش مي‌رساندند، پلمپ شدند، گفت: در برخورد با دكه‌داراني كه سيگار مي‌فروشند كوتاه نخواهيم آمد و توافقي در اين رابطه انجام نشده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر طرح ساماندهي و برخورد با دكه‌داران متخلف در سراسر تهران در حال اجرايي است و به زودي تمامي ۱۲۰۰ دكه مطبوعاتي سراسر تهران ساماندهي مي‌شوند.
قديمي با رد هر گونه اخباري كه در خصوص تفاهم شهرداري با دكه‌داران مطبوعاتي براي فروش سيگار منتشر شده بود، گفت: هيچ گونه تفاهمي در اين رابطه انجام نشده است، اين در حالي است كه فكري، نماينده اتحاديه فروشندگان جرايد اعلام كرده است روز چهارشنبه گذشته در جلسه‌اي كه رييس اصناف استان تهران نيز حاضر بوده توافق شده دكه‌هاي مطبوعاتي به فروش سيگار ادامه دهند اما از فروش افراطي آن جلوگيري كنند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون