• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4815 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۴ آذر

فيلمي درباره محمد بلوري در سينما حقيقت به نمايش درمي‌آيد

تقدير از چهار دهه نويسندگي اصغر عبدالهي

گروه هنر و ادبيات

 

چهار دهه عرق‌ريزان اصغر در چشم نيمه‌باز 

اصغر عبدالهي در جايزه داستان تهران تقدير مي‌شود. به گزارش «اعتماد»، اصغر عبدالهي، داستان‌نويس، فيلمنامه‌نويس و كارگردان سينما در چهارمين دوره از جايزه داستان تهران به پاس سال‌ها نوشتن مورد تقدير  قرار مي‌گيرد.
عبدالهي نويسنده مجموعه داستان‌هايي مانند «در پشت آن مه، سايباني از حصير، هاملت در نم نم باران و ...»، فيلمنامه‌هايي مانند «جهيزيه براي رباب، شهر خاكستري، خانه خلوت، سمفوني تهران، سال‌هاي بي‌قراري، در كمال خونسردي، به خاطر هانيه، مرسدس، عينك دودي، چتري براي دو نفر، خواهران غريب، غريبانه، خداحافظي طولاني، يك قناري، يك كلاغ، سازهاي ناكوك و...» و كتاب تحليلي «قصه‌ها از كجا مي‌آيند/ از فيلمنامه‌نويسي و زندگي» است. او كارگرداني فيلم بلند سينمايي «يك قناري، يك كلاغ» را هم بر اساس فيلمنامه‌اي از خودش در كارنامه دارد. عبدالهي 65 ساله و متولد آبادان است. او در زمان انقلاب دانشجوي نمايشنامه‌نويسي دانشكده هنرهاي دراماتيك بود كه بعد از انقلاب در دانشكده هنرهاي نمايشي و موسيقي دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران ادغام شد و او پايان‌نامه‌اش را ارايه نداد و تحصيلاتش را ناتمام رها كرد. عبدالهي در مقام فيلمنامه‌نويس، دو بار نامزد دريافت سيمرغ بلورين جشنواره فيلم فجر شد كه يك بار براي فيلمنامه فيلم «خانه خلوت» الين جايزه را از آن خودش كرد. به دنبال انتشار خبر بزرگداشت او به عنوان نويسنده‌اي كه چند دهه بي‌وقفه كار كرده، نويسندگان و اهالي هنر و فرهنگ در فضاي مجازي واكنش‌هايي از سر خرسندي نسبت به اين اتفاق نشان دادند. عباس جهانگيريان، نويسنده و پژوهشگر تئاتر و ادبيات نمايشي درباره بزرگداشت عبدالهي نوشته: «...اين اتفاق خيلي پيش از اين بايد مي‌افتاد. چهار دهه عرق‌ريزان اصغر به چشم نيمه‌باز نيامد.» مهدي غبرايي، مترجم نام‌آشناي ادبيات داستاني هم نوشته: «اصغر عبدالهي را از آن روزگار در نشر چكامه كه مرتب سعادت ديدار دست مي‌داد، نديده‌ام. چه خوب است كه در حيات كسي بزرگش بداريم؛ كه او بزرگ هست و نيازي به گفتن ندارد. هر كجا هست، خدايا به سلامت دارش.» اين مراسم از شبكه شهر به صورت آنلاين پخش خواهد شد.
فيلمي درباره محمد بلوري در سينما حقيقت
فيلم مستند «روزگار بلور» با موضوع روزنامه‌نگاري در بخش نمايش‌هاي ويژه جشنواره سينما حقيقت به نمايش درمي‎آيد. اين فيلم بر آثار محمد بلوري، روزنامه‌نگار پيشكسوت و نسل‌هايي كه توسط او  روزنامه نگار شدند،‌‌ متمركز است .«روزگار بلور» فيلمي است به نويسندگي و كارگرداني امير فرض‌اللهي كه در آن بخشي از برجسته‌ترين روزنامه‌نگاران 70 سال اخير حضور دارند و پيرامون مفاهيمي چون شرافت، شجاعت و هوشمندي در تاريخ روزنامه‌نگاري تحليل‌هايي كرده‌‎اند. اين فيلم از 25 آذر تا 2 دي در فيليمو، هاشور، نماوا  و... در چارچوب جشنواره سينما حقيقت  به  نمايش  درمي‎آيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون