• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4816 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۵ آذر

خبرخوان

پيش‌فروش نفت تورم را تشديد مي‌كند

رضا زاهدي، كارشناس حوزه نفت گفت: فروش نفت به مردم در قالب اوراق و تسويه كردن ريالي در موعد سررسيد مي‌تواند موجب تشديد تورم و نقدينگي شود.

وي افزود: به نظر مي‌رسد شركت ملي نفت ايران نفت را با دامنه قيمتي مشخصي به مشتريان خود مي‌فروشد و مايل نيست رقمي كمتر از اين دامنه روي تابلوي فروش بورس انرژي به عنوان پايه قرار گيرد. اما مي‌توان با خرد كردن محموله‌ها، تسويه ريالي و ساير امكانات ديگر براي خريد بخش خصوصي ايجاد انگيزه كرد. بنابراين مي‌توان گفت فروش نفت به بخش خصوصي روي كاغذ شدني، اما در عمل به دليل نبود عزم لازم و كافي، نشدني است.

به گفته اين كارشناس صنعت نفت فروش فيزيكي نفت به داخل يعني همان عرضه در بورس انرژي و راهكاري بهتر از اين راهكار براي فروش فيزيكي نفت به بخش خصوصي وجود ندارد.

جولان ماسك‌هاي چيني در بازار

غلامرضا حسن‌پور اسكندري، رييس سازمان و عضو هيات عالي نظارت بر سازمان‌هاي صنفي طي نامه‌اي به عليرضا رزم حسيني، وزير صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفته كه بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد از مبادي ورودي كشور به ويژه از بندر گناوه و ساير بنادر كشور، ماسك‌هاي چيني به صورت قاچاق وارد كشور شده و از طريق كانال‌هاي تلگرامي و صفحات اينستاگرام و ساير روش‌ها در تهران و برخي ديگر از استان‌ها، به ويژه استان‌هاي جنوبي كشور به وفور به فروش مي‌رسد.

زنگنه: ايران براي بازگشت به بازار نفت اجازه نمي‌خواهد

بيژن زنگنه وزير نفت گفت: ايران براي بازگشت به بازارهاي نفت نيازي به اجازه ندارد زيرا صاحب حق است و صادرات ۲.۳ ميليون بشكه‌اي امكان‌پذير است. وي در مورد احتمال نامزدي در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۱۴۰۰ تاكيد كرد: اين موضوع را من هم شنيده‌ام و چنانچه چيزي بخواهم بگويم، بيان مي‌كنم و به شنيده‌ها اعتماد نكنيد.

صنعت مرغ مانند خودروسازي مونتاژي است

سورنا ستاري معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور، صنعت مرغ را مانند خودروسازي مونتاژي دانست و گفت: براي توليد مرغ در كشور ۳.۵ ميليارد دلار هزينه مي‌شود و جوجه، خوراك، مكمل‌ها و داروها وارداتي است.

معاون رييس‌جمهور گفت: توليد مرغي كه در كشور انجام مي‌شود كمترين ارزش افزوده را براي ما دارد زيرا توليد محصولات علمي و با ارزش افزوده بالا مانند دارو و مكمل‌ها وارداتي است.

۷۰۰پرونده قاچاق به تعزيرات رفت

داريوش بهنود قاسمي مديركل بازرسي سازمان حمايت مصرف‌كنندگان از ارسال ۷۰۸ پرونده قاچاق به ارزش بيش از ۴۸۲ ميليارد ريال به سازمان تعزيرات حكومتي طي آبان ماه سال جاري خبر داد.

وي در مورد وضعيت برخورد با قاچاق كالا در سطح عرضه در آبان‌ماه سال جاري، اظهار داشت: كارشناسان سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها طي آبان‌ماه از ۴۵ هزار و ۱۰۵ مورد از مراكز خرد و كلان در سطح عرضه بازرسي به عمل آوردند.

بيكاري ۱۰۰ هزار نفري با تعطيلي تالارها

با اجراي محدوديت‌ها و شيوع كرونا از بهمن ماه تاكنون حدود ۱۰۰ هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شاغل در تالارها بيكار شده‌اند.

خسرو ابراهيمي‌نيا، رييس اتحاديه تالارهاي پذيرايي تهران با اشاره به وجود حدود هزار واحد تالار پذيرايي در شهر تهران اظهار كرد: علاوه بر افرادي كه با تعطيلي تالارها به صورت مستقيم بيكار شدند، در بخش تجهيز مجالس براي هر مراسم، بسته به تعداد مهمان‌ها بين 10تا 70نفر فعاليت مي‌كردند كه حالا بيكار شده‌اند. همچنين ده‌ها شغل ديگر از جمله در حوزه چيدمان سفره عقد، حمل و نقل، عكاسي، آرايشگاه، نقاشي و دكور تالار و آشپزي به فعاليت تالارها وابسته‌اند، بنابراين برآوردها نشان مي‌دهد از اسفندماه تاكنون حدود 100هزار نفر به واسطه تعطيلي تالارها بيكار شده‌اند.

شركت‌هاي لبني اجازه افزايش قيمت ندارند

عباس قبادي، دبير ستاد تنظيم بازار با بيان اينكه افزايش قيمت‌هاي نامتعارفي در برخي كالاهاي لبني مشاهده شده، تصريح كرد: اگرچه اغلب آنها اين موضوع را انكار مي‌كردند، اما مكلف شدند تا قيمت‌هاي محصولات لبني را افزايش ندهند و در شوينده‌ها هم هيچ افزايش قيمتي نخواهيم داشت.

او افزود: شرايط تنظيم بازار كشور به هيچ عنوان آمادگي افزايش قيمت براي هيچ اقلام كالايي را ندارد و به هيچ عنوان تغيير قيمت خارج از مصوبات را تحمل نخواهيم كرد و به ‌شدت با متخلفان برخورد خواهد شد، چراكه اين مهم در شرايط حاضر و خاص كرونايي و اقتصادي مردم پذيرفتني نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون