• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

خبر

ابتلاي رييس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزير اسلواكي به كرونا

روز پنجشنبه كاخ اليزه نيز اعلام كرد كه «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه به كرونا مبتلا شده و به مدت يك هفته در قرنطينه خواهد بود و تمامي سفرهاي خارجي خود از جمله سفر به لبنان را لغو كرده است. ابتلاي مكرون بعد از شركت در نشست سران اتحاديه اروپا اعلام شد. در پي اعلام اين خبر ايگور ماتوويچ نخست‌وزير اسلواكي در صفحه شخصي فيس‌بوك خود نوشت كه به كرونا مبتلا شده و بايد در قرنطينه بماند. به نوشته روسيا اليوم، او با انتشار يك متن طولاني نوشت كه در طول نه ماه گذشته دولت او نتوانسته آنچنان كه بايد از مردم مراقبت كند. به خصوص آنهايي كه نياز به مراقبت بيشتر دارند يا سالخورده هستند. در همين حال «ورونيكا ريموچوا» معاون نخست‌وزير اسلواكي گفت كه او نيز در پي انتشار خبر ابتلاي نخست‌وزير به كرونا، وارد قرنطينه شده و اغلب اعضاي كابينه نيز به زودي چنين كاري خواهند كرد. پنجشنبه شوراي اروپا، نخست‌وزير پرتغال، نخست‌وزير اسپانيا و نخست‌وزير ايرلند به دليل تماس با رييس‌جمهور فرانسه، خود را قرنطينه كردند.

احتمال آشتي عربستان و قطر  در نشست رياض

يك هفته بعد از تاكيد مقام‌هاي امريكا، قطر و كويت بر پيشرفت در مذاكرات براي حل بحران ديپلماتيك قطر و متحدان عربستان سعودي، معاون وزير خارجه كويت در سخناني گفت كه نشست آتي شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض فرصت مناسبي براي بررسي اوضاع اين شورا ست. به گزارش ايسنا، خالد الجار‌الله، معاون وزير خارجه كويت در گفت‌وگو با خبرگزاري الشرق عربستان اظهار كرد: «نشست آتي شوراي همكاري خليج (فارس) در پنجم ژانويه ۲۰۲۱ (۱۶ دي) در رياض فرصتي براي بررسي اوضاع اين شورا و اوضاع منطقه است.» وي افزود: «كويت از طريق دبيرخانه عمومي كشورهاي شوراي همكاري خليج (فارس) به چهل و يكمين نشست اين شورا به شكل حضوري در رياض دعوت شده؛ اين دعوت توسط ملك سلمان، پادشاه عربستان صورت گرفته است.» الجار‌الله ضمن تشكر از عربستان به دليل اين دعوت گفت: «اين دور از نشست به چالش‌هاي متعددي كه با آن مواجه هستيم خواهد پرداخت و اين نشست فرصتي براي بررسي اوضاع منطقه و مسير شوراي همكاري است.» سه عضو شوراي همكاري خليج فارس، يعني بحرين، امارات و عربستان، عضو ديگر اين شورا، يعني قطر را تحريم و محاصره اقتصادي و ديپلماتيك كرده‌اند. وي در ادامه ابراز اميدواري كرد كه همگان در اين نشست مشاركت كنند و در اين دور از گفت‌وگوها به نتايج مثبتي براي عبور از چالش‌ها دست يابند. احمد الناصر الصباح، وزير خارجه كويت پنجشنبه اعلام كرد كه اجلاس آتي سران شوراي همكاري خليج‌فارس روز پنجم ماه ژانويه در رياض پايتخت عربستان سعودي برگزار خواهد شد.

پوتين: جنگ قره‌باغ تهديد تروريسم را در منطقه تشديد كرد

ولاديمير پوتين رييس‌جمهوري روسيه گفت كه مناقشه و جنگ در قره‌باغ خطر ترويج تروريسم در منطقه را تشديد كرد. به گزارش ايرنا، پوتين روز جمعه در اجلاس وبيناري سران جامعه همسود گفت: در قره‌باغ زد و خوردهاي مسلحانه رخ داد كه متاسفانه قربانيان زيادي داشت و وضعيت منطقه قفقاز جنوبي را كه بدون آن هم پيچيده بود پرتنش كرده و خطر گسترش تروريسم را افزايش داد. براساس اطلاعات رسانه‌هاي روسي و اظهارات مقام‌هاي روسيه از جمله سرگئي لاوروف وزير امور خارجه روسيه، بيش از دو هزار نفر از تروريست‌ها از سوريه براي شركت در جنگ قره‌باغ به اين منطقه منتقل شدند. به ابتكار روسيه، روز دهم نوامبر (۱۹ آبان) سندي براي تحقق آتش‌بس كامل و رفع تمام خصومت‌ها در منطقه درگيري قره‌باغ به امضاي «علي‌اف»، «پاشينيان» و «پوتين» رسيد و ارتش مسكو وظيفه صلح‌باني و تحقق آتش‌بس را به عهده گرفت. روسيه در چارچوب توافق با ارمنستان و جمهوري آذربايجان، واحدهاي صلح‌باني خود را در قالب حدود ۲هزار نيرو به همراه تجهيزات به قره‌باغ اعزام و ۲۳ پست ديد‌باني نيز تاسيس كرده است. اجلاس امروز (ديروز) به رياست ازبكستان برگزار شد كه رياست دوره‌اي جامعه همسود را در سال ۲۰۲۰ برعهده داشت و از ماه ژانويه (بهمن) به مدت يك سال بلاروس رياست دوره‌اي اين جامعه را برعهده خواهد داشت. در دستوركار اجلاس روز جمعه وضع كنوني و دورنما توسعه همكاري‌ها در چارچوب جامعه همسود در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي-بازرگاني، اجتماعي و فرهنگي و همكاري در مبارزه با انتشار ويروس همه‌گير كرونا قرار داشت. جامعه همسود از كشورهاي روسيه، بلاروس، اوكراين، قزاقستان، قرقيزستان، تاجيكستان، ازبكستان، ارمنستان، تركمنستان، مولداوي و جمهوري آذربايجان تشكيل يافته است.

نخست‌وزير ايتاليا در ليبي با خليفه حفتر ديدار كرد

فرمانده نيروهاي موسوم به «ارتش ملي ليبي» و نخست‌وزير ايتاليا درباره آخرين تحولات ليبي گفت‌وگو كردند. جوزپه كونته، نخست‌وزير ايتاليا كه به همراه «لوييجي دي مايو»، وزير خارجه اين كشور به ليبي سفر كرده است با «خليفه حفتر»، فرمانده نيروهاي موسوم به «ارتش ملي ليبي»‌ در شهر بنغازي ديدار و گفت‌وگو كرد. فرماندهي نيروهاي تحت امر خليفه حفتر در بيانيه‌اي اعلام كرد كه دو طرف در اين ديدار آخرين تحولات بحران ليبي، گفت‌وگوهاي سياسي و پرونده ليبي در عرصه بين‌الملل را مورد بررسي قرار دادند. در اين بيانيه آمده است كه حفتر از نقش دولت ايتاليا و تلاش‌هاي آن در حمايت از راهكارهاي حل و فصل سياسي بحران ليبي قدرداني كرد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون