• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

برخي شهروندان با پيش‌خريد آجيل يلدا و هندوانه، توصيه‌هاي بهداشتي را دور زدند و يلداي زودرس برگزار كردند

شما هم به جشن «يلدا» دعوت هستيد؟

گروه اجتماعي:  ديروز، بهترين خبري كه در خبرگزاري ايرنا منتشر شد، اين بود: «شهرستان آران و بيدگل، يك روز بدون مرگ كرونا را پشت سر گذاشت.»
همه ما، آرزوي شنيدن اين خبر را داريم؛ اينكه روزي برسد كه شر ويروس كرونا از سر همه مردم ايران و جهان كم شده باشد و روال عادي زندگي در شهرها و كوچه‌ها و خيابان‌ها به جريان بيفتد و عطر خوش زندگي، در دل‌مان جاري شود. تنها راه نجات از اين درد مشترك جهانگير كه حالا گريبان همه مردم كره خاكي را گرفته، رعايت توصيه‌هاي بهداشتي و توجه به ممنوعياتي است كه خطر شيوع ييماري و به دنبال آن، آمار مبتلايان و فوتي‌هاي كرونا را افزايش مي‌دهد؛ به خصوص در اين ايام كه مناسبت‌هاي خاص آييني و مذهبي پيش‌رو است. ما ايراني‌ها، حالا در آستانه بلند‌ترين شب سال ايستاده‌ايم؛ «شب يلدا» كه برگزاري هر چه باشكوه‌تر و به ياد ماندني‌ترش براي يك ايراني در هر نقطه اين كره خاكي كه باشد، بخشي از هويت يك خانواده است. «يلدا» آن آييني است كه متعلق به ايراني‌هاست و هيچ ملت ديگري نمي‌تواند در آن سهم‌خواهي كند. اما حالا اين ايراني‌ترين آيين ايراني‌ها، در اين روزهاي پرخطر بايد به گونه‌اي ديگر برگزار شود. از دو هفته قبل، تمام دست‌اندركاران حوزه سلامت در ايران، با الحان متفاوت، يك درخواست مشترك از همه شهروندان داشتند: «يلداي امسال را به صورت مجازي برگزار كنيم تا شركت در يك مهماني ولو با كمترين تعداد مهمان، يك يا چند خانواده را سوگوار نكند و جان عزيزان‌مان فداي يلدا نشود.»
مردم به خبرنگاران تلويزيون مي‌گويند كه در مهماني‌هاي «يلدا» شركت نخواهند كرد و در خانه مي‌مانند تا داغ قدم‌هاي نحس اين ويروس را داغ‌تر از اينكه هست، نكنند. متاسفانه، غير از اين مردمي كه رو به دوربين تلويزيون حرف مي‌زنند و ساير هموطنان را تشويق به خانه‌نشيني در «يلدا» مي‌كنند، تعدادي هستند كه در خانه و خفا، كار دگر مي‌كنند. عصر پنجشنبه، خبرنگار اعتماد در مقابل يك آجيل‌فروشي در شمال تهران، صفي طولاني از مردم ماسك زده را شاهد بود كه براي خريد آجيل شب يلدا در نوبت ايستاده بودند. صف در حدي طولاني بود كه به خيابان كشيده شده بود و صندوقدار آجيل‌فروشي، ظهر ديروز به «اعتماد» گفت كه در كل ساعات كاري روز پنجشنبه، فروش ريالي آجيل شب يلدا، معادل فروش ريالي 3 ماه گذشته اين واحد صنفي بوده است. 
همچنين يك ميوه‌فروش در منطقه هروي هم ليستي از مشتريان «هندوانه» به خبرنگار اعتماد نشان داد و گفت براي ظهر شنبه و يكشنبه، 15 سفارش ثبت كرده و هر مشتري 3 الي 4 هندوانه سفارش داده است. گلفروشي نزديك ميدان توحيد هم ديروز سبدهاي ويژه «يلدا» با تزيين هندوانه و ميوه فصل و گل‌هاي رنگارنگ آماده كرده بود. ظاهرا مردم تصميم گرفته‌اند توصيه‌هاي بهداشتي دست‌اندركاران سلامت را اين‌طور دور بزنند كه تعدادي، «يلدا» را شامگاه پنجشنبه برگزار كنند، تعدادي شنبه و تعدادي هم يكشنبه.  راهكار خوبي است ولي كاش اين مردم كه اميدواريم تعدادشان خيلي خيلي زياد نباشد، در اثناي خنده‌هاي مستانه بابت موفقيت در دور زدن مسوولان حوزه سلامت و فريب دادن دولت و دهان كجي به توصيه‌هاي بهداشتي درباره لزوم خودداري از شركت و برگزاري هر مهماني در اين روزهاي كرونايي، كمي به اهميت جان و سلامتي هزاران پزشك و پرستاري فكر كنند كه يا داوطلبانه يا به اجبار، 300 روز است كه رنگ خوشي و شادي نديده‌اند و 300 روز است كه شاهد مرگ هموطنان روي تخت‌هاي بخش مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها هستند. اين روزها، روزهاي آزمون سخت احترام به حقوق انسان‌هاست. هر رفتاري داشته باشيم و هر نمره‌اي كه مي‌گيريم، نمره ميزان ارزش حق حيات يك انسان در ذهن ماست. حالا اين شما و اين راه رسيدن به خانه آن فاميل و دوستي كه شما را به «مهماني يلدا» دعوت كرده است. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون