• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4819 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۹ آذر

پيدا و پنهان

مخالف انحصار دو خودروساز هستيم

رزم‌حسيني وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه به دنبال شكستن انحصار توليد خودرو هستيم، گفت: وزارت صمت به عنوان مسوول سياستگذاري معتقد است بازار خودرو بايد از انحصار دو خودروساز بزرگ دولتي كشور خارج شود. اگر مي‌خواهيم در كشور خودروي مناسب و باكيفيت داشته باشيم و شرايط توليد به سمتي حركت كند كه خودروي امن داشته باشيم، بايد بازار را رقابتي كنيم. رزم‌حسيني
با اشاره به سهم بالاي ايران‌خودرو و سايپا از بازار گفت: نه تنها وزارت صنعت، حتي اقتصاددانان معتقدند براي اينكه كيفيت خودرو و قيمت خودرو در كشور بهتر شود بايد بازاري رقابتي ايجاد كنيم. او با تاكيد بر اينكه شكستن انحصار تنها با واردات نيست بلكه يكي از راه‌هاي آن است، گفت: مسلم اين است كه بايد انحصار شكسته و بازار خودروي داخلي رقابتي شود.

فاصله بين دستمزد و معيشت كارگر چقدر است؟

علي اصلاني، رييس كانون شوراي اسلامي گفت: بين ۷۰ تا ۸۰ قلم از داروهاي كارگران مثل قرص و شربت از دفترچه‌هاي تامين اجتماعي خارج شده و اعلام كردند كه فرانشيز ندارند. وقتي با چنين مسائلي مواجه مي‌شويم، مي‌بينيم كه حقوق دو ميليون و ۸۰۰ هزار توماني كفاف هزينه‌هاي معيشت كارگر را نمي‌دهد. او ادامه داد: ماه گذشته بانك مركزي به عنوان مرجع رسمي آمار كشور، خط فقر را 10 ميليون تومان اعلام كرد، چون بانك مركزي با قيمت‌هاي واقعي سر و كار دارد و آمار صادرات و واردات و تبديل ارز به ريال همه در بانك مركزي اعلام مي‌شود ولي ما صرف‌نظر از آن عينا خودمان قيمت اقلام اساسي، حبوبات، لبنيات و مواد پروتئيني در برج چهار و پنج را با زمان حال مقايسه و رصد كرديم.

در توليد كاميون و اتوبوس كاهلي كرديم

محمد اسلامي، وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه در توليد كاميون و اتوبوس كاهلي مفرطي صورت گرفته است، گفت: با ورود دستگاه‌هاي امنيتي، بازار لاستيك كاميون ساماندهي شد. اسلامي با بيان اينكه ظرفيت حمل ‌و نقل جاده‌اي كشور سالانه يك ‌ميليون تن كالاست، اظهار كرد: سال گذشته 580 هزار تن كالا با كاميون و 47 ميليون تن از طريق ريل جابه‌جا شد. طي 10 سال اخير حدود 10 ميليون تن بارِ ترانزيتي داشتيم و براي بهره‌مندي از 50 ميليون ترانزيت از طريق گسترش زيرساخت‌ها و ارتقاي هماهنگي‌ها با تفاهمنامه‌هاي دوجانبه و چندجانبه برنامه‌ريزي شده است. او درباره راهزني و مزاحمت‌هاي تروريستي در راه‌هاي كشور گفت: شركت‌هاي حمل‌ونقلي بايد هوشيار عمل كنند تا گرفتار اين راهزنان نشوند و به همين دليل هم هست كه ما برنامه روزآمدسازي ناوگان حمل‌ونقل دريايي و بنادر و شناورها را دنبال مي‌كنيم.

دولت امريكا در آستانه تعطيلي قرار گرفت

مقامات كنگره امريكا در تلاش هستند در آخرين روزهاي فعاليت مجلس صد و شانزدهم بسته 900 ميليارد دلاري كمك‌هاي اقتصادي را تصويب كنند. اگر اين كار به درازا كشيده شود، خطر تعطيل شدن بخشي از دولت امريكا تا 24 ساعت آينده وجود دارد. قانونگذاران امريكا تا نيمه شب جمعه فرصت دارند به توافق برسند و در حال حاضر تلاش مي‌كنند اين مهلت را 48 ساعت به تعويق بيندازند تا زمان بيشتري براي مذاكره داشته باشند. ولي نمايندگان دموكرات چندان تمايلي به اين كار ندارند و به كنگره پيشنهاد داده‌اند به سرعت به يك قرارداد برسند، در غير اين صورت احتمال تعطيل شدن بخش‌هايي از دولت امريكا طي 24 ساعت آينده وجود دارد. جزييات اين طرح در روز چهارشنبه افشا شد ولي هنوز هم هيچ ‌چيز به تصويب نهايي نرسيده است. انتظار مي‌رود حجم اين بسته كمكي 900 ميليارد دلار باشد و شامل هزينه لازم براي توزيع واكسن، هزينه مدارس، مزاياي بيكاري 300 دلاري در هفته، وام‌هاي 330 ميليارد دلاري براي كسب و كارهاي كوچك و همچنين دور جديد محرك‌هاي اقتصادي شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون