• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4821 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱ دي

رييس كل سازمان نظام پزشكي از وزارت بهداشت خواست

زودتر واكسن وارداتي را تامين كنيد

گروه اجتماعي| به دنبال كاهش آمار بستري و فوت مبتلايان كوويد 19 در كشور، سازمان نظام پزشكي كشور بر تسريع در تامين واكسن وارداتي از منابع معتبر تاكيد كرد. 
رييس كل سازمان نظام پزشكي در نامه‌اي خطاب به وزير بهداشت، بر ضرورت توجه به اهميت تعيين يك بازه زماني مشخص براي خريد قطعي واكسن و آغاز واكسيناسيون مردم در مقابل ويروس كرونا تاكيد كرد. 
در نامه محمدرضا ظفرقندي به سعيد نمكي آمده است: «همان‌گونه كه استحضار داريد طولاني شدن اپيدمي بيماري كوويد۱۹ در جهان و كشورمان ايران، صدمات جبران‌ناپذيري را به حوزه سلامت و معيشت مردم وارد كرده است. طبيعتا رهايي از اين بيماري و آثار مخرب آن جزو خواسته‌هاي عموم و مسوولان كشور است. ضمن ارج نهادن بر تلاش‌هاي دانشمندان عزيز كشورمان براي توليد واكسن كرونا، عنصر زمان براي مقابله با اين بيماري بسيار مهم و سرنوشت‌ساز است و با توجه به توليد و شروع استفاده از واكسن در كشورهاي مختلف به نظر مي‌رسد، لازم است همه تلاش‌ها بر خريد هر چه سريع‌تر واكسن و شروع واكسيناسيون مردم عزيز كشورمان در يك بازه زماني مشخص متمركز شود. سازمان نظام پزشكي به عنوان نهاد مرجع صنفي، بر اساس بند «ت» ماده ۳ قانون سازمان نظام پزشكي براي تهيه و ارايه خدمات واكسيناسيون به مردم و كادر درمان اعلام آمادگي مي‌كند. همچنين اين سازمان براي پيگيري ويژه تهيه واكسن، كميته‌اي را تعيين كرده تا با هماهنگي وزارت بهداشت و دولت و در راستاي فعال كردن ديپلماسي عمومي، اقدام عاجل در اين زمينه انجام شود. دستور مساعد جنابعالي در مورد اين همكاري و تسريع در زمينه تهيه واكسن موجب امتنان است.» 
به دنبال اين مكاتبه، رييس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي هم در گفت‌وگو با ايلنا، ضرورت واكسيناسيون ۲۰ تا ۲۵ ميليون نفر از جمعيت كشور براي ضربه زدن به ‌شدت اپيدمي كرونا را مورد تاكيد قرار داد و افزود: «به تازگي در نامه‌اي به معاون رييس‌جمهور خواهش كرديم مساله تامين واكسن در اولويت قرار گيرد، چون موضوع به حيات انساني مربوط است و در حال حاضر بايد تهيه واكسن مهم‌تر از هر موضوع و طرح ديگري باشد. ما طرفدار اين هستيم كه واكسن از مسير مناسب كه همه جوانب در نظر گرفته شده باشد در كشور توزيع شود، حتما مراحل كامل آزمايش انساني را گذرانده و توسط سازمان‌هاي بين‌المللي بهداشتي نيز تاييديه گرفته و ضمنا از نظر اقتصادي و حمل و نقل شرايط مناسبي داشته باشد، چون ما نمي‌توانيم شرايط دمايي منهاي ۷۰ درجه را داشته باشيم، براي همين نگهداري و حمل واكسن با مشكل مواجه مي‌شود. اگر دماي واكسن مناسب نباشد، به آب مقطر تبديل مي‌شود كه استفاده از آن فايده‌اي ندارد و بنابراين بايد به شكلي واكسن را تهيه كنيم كه تمام جوانب آن سنجيده شده باشد. بايد در زمان توزيع واكسن يك پروتكل درستي را در پيش بگيريم تا واكسيناسيون منظمي در كشور داشته باشيم و حتما بايد طبق اولويت‌بندي اين اتفاق بيفتد، به عنوان مثال اول كاركنان بهداشتي و درماني تزريق كنند، چون اين افراد در معرض بيشتر بيماري قرار دارند و همچون حلقه واسطه‌اي هستند.» نامه‌نگاري رييس كل سازمان نظام پزشكي كشور درباره تسريع در خريد واكسن كوويد 19 در حالي است كه عليرضا رييسي؛ سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا در توضيحات مبسوطي خبر داد كه مشروط به پيشروي مناسب فازهاي مطالعاتي واكسن در ايران، احتمالا اواخر بهار ۱۴۰۰ واكسن ايراني در دسترس قرار خواهد داشت. سخنگوي وزارت بهداشت هم ديروز در آخرين گزارش از وضعيت شيوع كوويد 19 در كشور اعلام كرد كه به دنبال فوت ۱۷۷ بيمار از مبتلايان كوويد 19 در فاصله 29 تا 30 آذر ماه، تعداد كل فوتي‌هاي كوويد 19 در ايران به ۵۳ هزار و ۶۲۵ نفر افزايش يافت و همچنين با شناسايي ۶ هزار و ۳۱۲ بيمار جديد، مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به يك ميليون و ۱۵۸ هزار و ۳۸۴ نفر رسيد. به گفته سيماسادات لاري، در حال حاضر، ۲۰۵ شهرستان در وضعيت نارنجي و ۲۴۳ شهرستان در وضعيت زرد قرار دارند و تعداد شهرهاي قرمز به صفر رسيده است . 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون