• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4828 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ دي

جهانگيري آيين‌نامه اجراي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها را ابلاغ كرد

اجراي قانون ضدبرجامي

معاون اول رييس‌جمهوري آيين‌نامه اجرايي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران را كه به ‌منظور صيانت از منافع ملت ايران با رفع موثر تحريم‌ها و اجراي كامل برجام به تصويب هيات دولت رسيده است، براي اجرا به دستگاه‌هاي مربوطه ابلاغ كرد. نيمه اول آذرماه بود كه طرح دوفوريتي اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها با سرعتي دور از انتظار به تصويب مجلس يازدهم رسيد و اگرچه شوراي نگهبان ايرادات و ابهاماتي به آن وارد كرد اما اين ايرادات و ابهامات نيز به سرعت از سوي مجلس رفع شد و شوراي نگهبان هم با همان سرعتي كه مجلس در مسير تصويب اين مصوبه اقدام كرد، از تاييد آن خبر داد؛ آن‌هم در حالي كه دولت و شخص رييس‌جمهوري چندان نظر مثبتي نسبت به اين طرح مجلس يازدهم نداشتند. چنان‌كه پيش و پس از تصويب اين طرح در مجلس و تاييد آن در شوراي نگهبان، دولتي‌ها از مخالفت با اين طرح و همچنين برخي ناظران از معايب آن و تشديد فضاي تنش ميان ايران و ايالات متحده و حتي اتحاديه اروپا گفته و بر اين مخالفت خود تصريح مي‌كردند.

تصويب مصوبه مجلس در دولت
 با اين حال هيات وزيران در نشست روز ۳۰ آذرماه خود، به پيشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان‌هاي انرژي اتمي ايران و برنامه و بودجه كشور و معاونت حقوقي رييس‌جمهوري و به‌منظور تامين اجراي قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران، آيين‌نامه اجرايي اين قانون مصوبه مجلس يازدهم را تصويب كرد چراكه اين قانون نيز همچون هر قانون مصوب مجلس كه از تاييديه شوراي نگهبان برخوردار باشد، براي دولت لازم‌الاجرا بود و البته دولت هم مي‌دانست درصورتي كه از اجرا پا پس بكشد، با تبعاتي روبرو خواهد شد. آيين‌نامه اجرايي اين قانون بعد از تصويب در هيات دولت ديروز از سوي معاون اول رييس‌جمهوري به دستگاه‌هاي ذي‌ربط ابلاغ شد.

متن آيين‌نامه اجراي طرح ضدبرجامي
بنابر اين آيين‌نامه، سازمان انرژي اتمي ايران گزارش جامعي از وضعيت موجود و نيز موارد نياز به اورانيوم با غناي ۲۰ درصد و پيش‌نيازهاي فني و مالي آنها و ديگر ابعاد مربوط را تهيه و ظرف دو ماه از تاريخ لازم‌الاجرا شدن قانون به دولت ارايه مي‌دهد. همچنين با تامين اعتبار و پيش‌نيازهاي فني، سازمان فوق اقدامات لازم را جهت غني‌سازي به منظور استفاده صلح‌آميز به عمل مي‌آورد؛ به نحوي كه ظرف يك سال، حداقل ۱۲۰ كيلوگرم مواد مقرر در ماده مزبور ذخيره‌سازي شود.
علاوه بر اين سازمان انرژي اتمي به ‌منظور تحقق ايجاد ظرفيت توليد ماهيانه ۵۰۰ كيلوگرم اورانيوم غني‌شده (LEU) پس از تامين اعتبار نسبت به نصب و راه‌اندازي يك هزار ماشين آي-آر-تو-ام (IR۲M) و يك هزار ماشين آي-آر-سيكس (IR-۶) به ترتيب در بازه‌هاي زماني سه‌ماهه و يك‌ساله اقدام خواهد كرد. اين سازمان نسبت به تكميل فرآيند راه‌اندازي كارخانه توليد اورانيوم فلزي اصفهان اقدام مي‌نمايد، به گونه‌اي كه در پايان مدت مقرر، كارخانه قابليت بهره‌برداري داشته باشد. ضمنا سازمان مزبور موظف است گزارش اقدامات انجام‌شده و اقدامات باقيمانده و نيز اقلام و منابع مورد نياز تا مرحله بهره‌برداري از رآكتور خنداب و روند بهينه‌سازي آن را به تفكيك به دولت ارايه و جدول زمان‌بندي مربوطه را جهت ارايه به مجلس شوراي اسلامي به دولت ارسال نمايد.
دستگاه‌هاي ذي‌ربط، مشتمل بر وزارتخانه‌هاي نفت، امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژي اتمي و بانك مركزي و معاونت حقوقي رييس‌جمهور با محوريت وزارت امورخارجه موظفند گزارش‌هاي مربوط درخصوص اجراي تعهدات كشورهاي طرف برجام و رفع موانع مذكور را تا پايان بهمن ماه ۱۳۹۹ ارايه نمايند. در پايان اين آيين‌نامه نيز تاكيد شده كه گزارش‌هاي مذكور توسط وزارت امورخارجه، تجميع و جهت تصميم‌گيري به دولت ارايه مي‌شود و دولت ظرف مهلت باقيمانده براساس گزارش جامع دريافتي، با لحاظ مصوبات شوراي عالي امنيت ملي و اهداف قانون و منافع و مصالح ملي تصميم مقتضي را اتخاذ مي‌كند.
افزون بر اين، وزارتخانه‌هاي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، دادگستري، نفت، امور خارجه، امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژي اتمي و بانك مركزي و معاونت حقوقي رييس‌جمهوري، پايبندي كشورهاي طرف برجام در زمينه رفع موثر تحريم‌ها و برخورداري جمهوري اسلامي ايران از حقوق و منافع اقتصادي و سياسي را در بازه‌هاي زماني مناسب از تاريخ لازم‌الاجرا شدن قانون اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران را جهت اتخاذ تصميم مقتضي به دولت گزارش مي‌كنند. سازمان برنامه و بودجه كشور نيز منابع موردنياز اجراي قانون ياد شده را در لوايح بودجه سنواتي پيش‌بيني خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون