• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4829 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ دي

علي ربيعي در نشست خبري سخنگوي دولت تشريح كرد

دستور روحاني به «شعام» براي بررسي اختلال GPS

همزمان كه مقامات دولتي خبر از خريد و واردات واكسن مي‌دهند، فرآيند توليد داخلي واكسن كوويد‌۱۹ نيز در جريان است. در همين راستا ديروز طيبه مخبر، دختر محمد مخبر رييس ستاد اجرايي فرمان امام اولين تزريق انساني واكسن ايراني كرونا را تجربه كرد. با اين حال بي‌اعتمادي به واكسن توليد داخلي و البته شيوه اولويت‌بندي براي تزريق واكسن خارجي باعث شده هر كدام از مقامات ذي‌صلاح كه در مورد واكسن اطلاع‌رساني مي‌كنند، به اين موضوعات نيز بپردازند و ديروز در جريان نشست خبري علي ربيعي، سخنگوي دولت هم به اين مساله اشاره شد. سخنگوي دولت در اين رابطه توضيح داد كه «يكي از خريدهاي ما از كواكس است كه از طريق سازمان بهداشت جهاني انجام مي‌شود و در گام اول ۱۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دوز واكسن خريداري شده و پنج‌ونيم ميليون دوز هم در قالب خريد توليد مشترك با يكي از كمپاني‌هاي صاحب‌نام اعلام شده است كه آقاي نمكي راجع به اين قضيه توضيح مي‌دهند. ۲۰ ميليون دوز هم به سرانجام رسيده است.» اما تاكيد كرد كه «حتي يك دوز واكسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود.» ربيعي براي چندمين‌بار گفت كه اولويت‌بندي واكسن و  توزيع آن برعهده وزارت بهداشت است و بخش خصوصي هم اگر اقدام به واردات واكسن كند، همه تحت نظر معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت بوده و به‌ نحوي در اين موضوع اقدام مي‌شود كه حتي يك دوز واكسن هم شناسنامه‌دار خواهد بود. البته قرارگاه عملياتي هم با اركان خود مانند استانداري‌ها، فرمانداري‌ها و دهياري‌ها در اين زمينه همكاري خواهد داشت. در واقع مسووليت با وزارت بهداشت است اما استانداران هم همكاري خواهند كرد، چون مساله واكسيناسيون در خانه‌هاي بهداشت و داخل روستاها بايد انجام شود.» ربيعي در بخش ديگري از اين نشست خبري به تاثير تحريم و FATF بر مبادلات جهاني و همچنين خريد واكسن اشاره كرد. او با بيان اينكه امريكا از هر دو ابزار تحريم و FATF توامان سوءاستفاده مي‌كند، تاكيد كرد: «بنابراين هفته گذشته به ‌طور مشخص به بهانه‌ها و سوء بهره‌جويي امريكا اشاره كردم كه هم به حربه تحريم و هم به حربه مكمل به نام FATF متوسل مي‌شود. اگر منتقدان سخنان من، كمترين ترديدي در توسل امريكا به هر دو بهانه تحريم و FATF دارند، به بيانات ماموران و بازيگران امريكايي تحريم‌ها، مراجعه كنند و ببينند كه امريكايي‌ها چگونه هرگاه كه در توجيه تحريم‌ها كم مي‌آورند، به حربه FATF متوسل مي‌شوند.» او در عين حال ابراز اميدواري كرد كه اعضاي مجمع در اين مورد دلسوزانه تصميم بگيرند و آنچه را كه مصلحت نظام و منافع ملي ايجاب مي‌كند، در نظر داشته ‌باشند.

اختلال در GPS در دست بررسي «شعام»
در ادامه اين نشست سخنگوي دولت ضمن تسليت به خانواده‌هاي داغدار بر اثر سانحه‌اي كه براي كوهنوردان اتفاق افتاد، توضيح داد كه سازمان هواشناسي اواسط هفته گذشته از طريق صداوسيما هشدارهاي لازم را در اين زمينه داده بود و ستاد بحران استان تهران، سازمان هلال‌احمر و فدراسيون كوهنوردي هم به ‌طور جداگانه اطلاعيه‌هاي هشدارآميز منتشر كرده ‌بودند. او همچنين گفت كه در صحبتي كه با رييس فدراسيون كوهنوردي داشته، به‌رغم وجود اختلال در GPS در برخي روزها، موضوع اختلال در GPS با حادثه روز جمعه كه براي كوهنوردان رخ داده، ارتباط نداشته است. همچنين بنابر صحبت‌هايي كه با وزارت ارتباطات انجام شده، GPS روز جمعه اختلال نداشته است. به‌ گفته ربيعي، ساعت ۱۱ صبح روز جمعه باد با سرعت ۶۰ كيلومتر بر ساعت و در دماي منفي ۳۰ درجه وزيده كه هم دما را به منفي ۷۰ رسانده و هم باعث شده باد شديد برخي افراد را جابه‌جا كند. او همچنين خبر داد كه رييس‌جمهوري درخصوص اين حادثه، دستور پيگيري داده و مقرر شد ستاد پيشگيري توسط فدراسيون كوهنوردي و زير نظر ستاد بحران استان تهران فعال شود. همچنين موضوع اختلال در GPS از قبل با دستور رييس‌جمهوري در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي در حال بررسي است.

نظامي شدن  خليج‌فارس به سود 
هيچ‌كس  نيست
سخنگوي دولت همچنين در نشست ديروز به پرسشي در مورد احتمال تاسيس پايگاه نظامي مشترك روسيه و چين با ايران در خليج‌فارس يا درياي عمان پاسخ داد. او تاكيد كرد كه براي تعميق روابط با اين دو كشور در تمام جنبه‌هاي سياسي و اقتصادي ترديدي نداريم اما همان‌طور كه در طرح صلح هرمز هم تاكيد شده امنيت در منطقه خليج‌فارس بايد توسط كشورهاي ساحلي اين منطقه تامين شود، چراكه به ‌گفته او، اين تنها راهي است كه مي‌توان به امنيت عادلانه براي همه كشورها و تضمين صلح و ثبات بلندمدت رسيد. ربيعي گفته است: «ما نظامي شدن منطقه خليج‌فارس را به سود هيچ كشوري در منطقه و جهان نمي‌دانيم و اميدواريم كه سرانجام امريكا هم با كنار گذاشتن سياست مداخله و تفرقه‌افكني ميان كشورهاي منطقه، دست از ماجراجويي فرامرزي خود بردارد.» علي ربيعي همچنين در واكنش به حملات صورت گرفته به پايگاه‌هاي نظامي امريكا در عراق و نسبت دادن اين حملات اخير به جمهوري اسلامي نيز شفاف‌سازي كرد و گفت: «ما مسووليت هرگونه اقدام خرابكارانه، تحريك‌آميز و عمليات پرچم دروغين در تلاش براي بازنمايي منفي نام ايران را مستقيما متوجه اين رژيم‌ها در منطقه و وابستگان آنها مي‌دانيم. امريكايي‌هاي مستقر در عراق و رهبران‌شان واقف هستند كه در عراق گروه‌هاي متعددي وجود دارند كه در چارچوب مطالبات عراقي خود، انگيزه‌هاي ملي و قوميتي قوي براي پايان اشغالگري دارند و اقدامات آنها ربطي به جمهوري اسلامي ايران ندارد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون