• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4829 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ دي

خبر

وزارت خارجه: هرگز نمي‌بخشيم هرگز فراموش نمي‌كنيم

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز سه‌شنبه و در آستانه يكمين سالگرد شهادت سپهبد شهيد قاسم سليماني فرمانده فقيد نيروي قدس سپاه پاسداران در صفحه توييترش اعلام كرد: «ايالات‌متحده با ترور بزدلانه سردار سليماني مرتكب اشتباهي سخت شد. راي نمايندگان پارلمان عراق به اخراج نيروهاي امريكايي آغاز پايان اين حضور شرارت‌بار در منطقه ماست. منطقه ما به اندازه كافي از مداخلات رژيم قانون‌‌شكن ايالات‌متحده رنج برده است.» اين وزارتخانه از هشتگ «هرگز ‌نمي‌بخشيم، ‌هرگز‌ فراموش‌ نمي‌كنيم» استفاده كرده است.

همكاري با ايران بخشي از تلاش ما براي اجماع منطقه‌اي درخصوص روند صلح است

وزارت امور خارجه افعانستان در بيانيه‌اي تاكيد كرد: همكاري با كشورهاي منطقه از جمله ايران، بخشي از تلاش‌هاي جمهوري اسلامي افغانستان به‌ منظور ايجاد و تقويت اجماع منطقه‌اي درخصوص روند صلح است. به گزارش ايسنا در بيانيه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است: سياست خارجي دولت جمهوري اسلامي افغانستان بر محور صلح و امنيت، همكاري‌هاي اقتصادي و همگرايي‌هاي دوجانبه و چندجانبه استوار بوده و افغانستان پيوسته كوشيده محل همكاري و تعامل مثبت ميان كشورهاي منطقه و جهان باشد، بنابراين همكاري با يك كشور، به هيچ‌وجه به معناي عدم‌ همكاري يا تقابل با ساير كشورها نخواهد بود. باتوجه به ابعاد و سرشت تهديدات مشترك كه متوجه افغانستان، منطقه و جامعه جهاني است، جمهوري اسلامي افغانستان به سياست چندجانبه‌گرايي يا Multialignment بر بنياد منافع مشترك در سطح منطقه و جهان باورمند و متعهد است. به ‌منظور تامين ‌و ‌تضمين صلح پايدار در افغانستان، دولت جمهوري اسلامي افغانستان عملا در راستاي ايجاد و تقويت اجماع سه‌گانه ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي كه مكمل همديگرند، كار مي‌كند. ما بر اين باوريم كه اجماع ملي سبب تقويت اجماع منطقه‌اي شده و اجماع منطقه‌اي براي گسترش اجماع بين‌المللي جهت موفقيت روند صلح مهم و ضروري است. همكاري با كشورهاي منطقه، ازجمله كشور دوست و برادر ايران، بخشي از تلاش‌هاي جمهوري اسلامي افغانستان به‌ منظور ايجاد و تقويت اجماع منطقه‌اي درخصوص روند صلح است. ما باور داريم كه براي تامين و تضمين صلح در افغانستان و رفع تهديد تروريسم در منطقه و جهان، تعامل و همكاري صادقانه ميان همه طرف‌هاي ذي‌نفع امري مهم و حياتي است. در عين حال دوستي و همكاري همه‌جانبه ما با ايالات‌متحده امريكا كه بر بنياد منافع مشترك، قرباني‌ها و مبارزات مشترك در 19 سال گذشته قوام يافته، براي ما از اهميت و ارزش استراتژيك برخوردار است. روابط و همكاري ما با ايالات‌متحده امريكا در راستاي مبارزه با تروريسم، تامين صلح باعزت و پايدار و رشد و رفاه اقتصادي، بخشي از سرمايه بزرگ ملي ما در عرصه روابط بين‌المللي به‌شمار مي‌رود. با وجود برخي اختلافات ميان شماري از همكاران بين‌المللي در موارد و جاهاي ديگر، دولت جمهوري اسلامي افغانستان تعهد، درايت و توانايي آن‌ را دارد تا منافع مشترك را اساس همكاري ميان افغانستان و همكاران منطقه‌اي و بين‌المللي خويش قرار دهد. وزارت امور خارجه از رسانه‌هاي همگاني كشور، از جمله روزنامه هشت صبح، براي راه‌اندازي مباحث مهم درخصوص مسائل ملي ابراز سپاس و امتنان مي‌كند. سياست خارجي كشور هنگامي به پويايي لازم مي‌رسد كه همگام با منافع، خواست‌ها و ديدگاه‌هاي مردم به پيش برده شود. بنابراين، ما نقش رسانه‌ها را در بيداري اذهان عامه و سهيم‌ ساختن مردم در مباحث عمده سياست خارجي كشور، فوق‌العاده بااهميت مي‌دانيم. به گزارش ايسنا، اين بيانيه وزارت خارجه افغانستان در پاسخ به مقاله منتشر شده روزنامه هشت صبح تحت عنوان «طرح منطقه‌اي اتمر و ظريف» كه در آن ادعا شده است «طرح منطقه‌اي اتمر و ظريف در مقابل طرح ايالات‌متحده امريكا، پاكستان و طالبان قرار دارد» منتشر شده است.

روسيه: همكاري با ايران به تثبيت ثبات در سوريه كمك كرد

وزارت امور خارجه روسيه در گزارشي، همكاري‌ها با ايران و تركيه در چارچوب مذاكرات آستانه را از دستاوردهاي سياست خارجي مسكو در سال ۲۰۲۰ برشمرد. به گزارش ايسنا، وزارت امور خارجه روسيه امروز (سه‌شنبه) گزارشي درباره دستاوردهاي سياست خارجي اين كشور در سال ۲۰۲۰ منتشر كرد كه متن كامل آن در وب‌سايت رسمي اين وزارتخانه منتشر شده است. در بخشي از اين گزارش درباره فعاليت‌هاي اتحاديه اقتصادي اوراسيا آمده است كه در سال ۲۰۲۰ تصميم گرفته شد، رايزني‌ها درخصوص يك توافق تجاري آزاد با ايران آغاز شود. همچنين در اين گزارش درباره همكاري‌ها ميان تهران و مسكو آمده است: همكاري‌هاي ما با ايران و تركيه در چارچوب مذاكرات آستانه به برقراري ثبات در سوريه كمك كرده است. كنفرانس بين‌المللي بازگشت پناهندگان سوري (روزهاي ۱۱ و ۱۲ نوامبر) كه در دمشق برگزار شد و در آن بيش از ۲۰ كشور ازجمله روسيه، ايران، چين و لبنان و برخي سازمان‌هاي بين‌المللي شركت كردند، نقش چشمگيري در حل مسائل بشردوستانه سوريه داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون