• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4833 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ دي

خبر

منابع عربي:

حل اختلافات كشورهاي عربي با ايران در اولويت سلطان عمان است

برخي منابع آگاه با اشاره به اينكه آشتي قطر و 4 كشور عربي در اولويت سلطان هيثم بن طارق قرار دارد از سفر احتمالي او به قطر براي ديدار با «تميم بن حمد آل ثاني» امير قطر خبر دادند. اين منابع گفتند كه سلطان هيثم براي احياي سياست بي‌طرفانه سلطان قابوس در تعامل با پرونده‌هاي منطقه‌اي كه غالبا به كانال‌هاي ديپلماسي با مديريت «يوسف بن علوي» وزير خارجه سابق متكي بود، تلاش مي‌كند. طبق گزارش وبگاه «الخليج‌ الجديد» سلطان هيثم تمايل دارد ايفاي نقش عمان در حل بحران به وجود آمده در ميان اعضاي شوراي همكاري خليج‌فارس را تقويت كند و بر اين اساس 3 اولويت در سياست‌هاي داخلي و خارجي او قرار دارد: حل اختلافات بين كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس از طريق پايان دادن به بحران قطر و 4 كشور عربي، حل اختلافات با ايران به روش‌هاي مسالمت‌آميز و رونق بخشيدن به اقتصاد عمان از طريق پروژه‌هاي عظيم سرمايه‌گذاري با مشاركت كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج‌فارس به ويژه عربستان سعودي. بنا بر اين گزارش از ديدگاه سلطان قابوس اين 3 اولويت با يكديگر مرتبط هستند و شكست آشتي 4 كشور عربي با قطر، تاثيرات منفي بر عمان خواهد داشت و مانعي براي خروج عمان از بحران مالي و اقتصادي است. در همين ارتباط مقامات عمان در حال بررسي راهكارهاي تضميني براي موفقيت اجلاس سران شوراي همكاري خليج‌فارس در رياض هستند و يكي از پيشنهادات مطرح شده نيز سفر سلطان هيثم به دوحه و ديدارش با تميم بن حمد امير قطر است تا او را براي حضور در اجلاس رياض ترغيب كند. به گفته منابع مذكور «بدر البوسعيدي» وزير خارجه عمان در نشست اخير با «فيصل بن فرحان» وزير خارجه عربستان‌ سعودي در رياض درباره اولويت‌هاي سلطان هيثم گفت‌وگو كرده و فيصل نيز به او گفت كه شاه سعودي تمايل به ديدار با سلطان هيثم در سريع‌ترين زمان ممكن براي بررسي همكاري‌هاي دوجانبه در اين پرونده‌ها را دارد. چهل‌ويكمين دور اجلاس سران شوراي همكاري خليج‌فارس قرار است 5 ژانويه(۱۵دي) در شهر العلا برگزار مي‌شود و به گفته منابع عربي قرار است در اين اجلاس به موضوع آشتي 4 كشور عربي(مصر، بحرين، امارات و عربستان) با قطر پرداخته شود. از زمان بروز اختلافات بين اين 4 كشور با قطر در خرداد ۱۳۹۶ كويت تاكنون نقش ميانجي براي حل اختلافات را ايفا كرده است. پيش‌تر منابع عربي گزارش كردند كه السيسي مشاركت در اجلاس رياض را بررسي مي‌كند.

مخالفت العبادي با بي‌طرفي در اقدامات ضدايراني امريكا

«حيدر العبادي» نخست‌وزير اسبق عراق به ‌طور تلويحي از راي ممتنع دولت اين كشور به قطعنامه ضدايراني امريكا انتقاد كرد. او در حساب توييتري خود نوشت:«اينكه عراق به اعمال تحريم‌ها عليه ايران راي ممتنع بدهد به نظر مي‌رسد كه بخشي از دور كردن عراق از درگيري‌ بين محورها (محور ايران و محور امريكا) است ولي بي‌طرفي در كمك به مسائل عادلانه ملت‌ها معنايي ندارد و ما بايد براي تحقق صلح از حق حمايت‌ كنيم. ما تلاش مي‌كنيم كه عراق مركز باشد نه تابع [كسي] و خواهان بي‌طرفي عراق در درگيري‌ محورها هستيم و در همان حين از مسائل [برحق] ملت‌هاي منطقه نيز حمايت مي‌كنيم.» دو روز پيش تلاش امريكا براي گنجاندن طرح تشكيل كميته تحريم‌هاي ايران در برنامه بودجه سال آينده سازمان ملل با شكست مواجه شد كه با مخالفت ۱۱۰كشور، رد شد و تنها ۱۰ كشور از پيشنهادات امريكا حمايت كردند و ۳۲ كشور نيز به آن راي ممتنع دادند كه عراق يكي از اين ۳۲ كشور بود.

ترامپ دستيابي ايران به واكسن كرونا را تقريبا غيرممكن كرد

روزنامه «لس‌آنجلس تايمز» در يادداشتي از مقام‌هاي امريكايي و اروپايي خواسته با ايران به توافقي موسوم به «كوويد» دست يابند و راه را براي دستيابي جمهوري اسلامي به واكسن باز كنند. اين روزنامه امريكايي در ابتدا جمهوري اسلامي ايران را به دشمني با امريكا بعد از سال ۱۹۷۹ يعني آغاز انقلاب اسلامي متهم كرد و دوران شيوع ويروس كرونا را فرصتي براي همكاري و توافق دو كشور ارزيابي كرد. در اين يادداشت آمده است كه اين همه‌گيري جهاني فرصتي غير‌معمول را براي همكاري ميان ايران و امريكا فراهم مي‌آورد. لس‌آنجلس تايمز نوشت ايران و امريكا اكنون در يك طرف و در حال جنگ با دشمني هستند كه جان بيش از ۳۴۷ هزار امريكايي و بيش از ۵۵ هزار ايراني را گرفته است. در ادامه اين يادداشت همچنين آمده است كه گرچه دولت بايدن و اروپايي‌ها مي‌خواهند توافق هسته‌اي برجام را احيا كنند اما آنچه ايران، امريكا و اروپا به ‌طور اضطراري نياز دارند يك توافق «كوويد» است. اين روزنامه امريكايي مدعي شده كه همه‌گيري كرونا ايران را با مشكلاتي مواجه كرده است. لس‌آنجلس تايمز مدعي شد كه توافق كوويد به اعتماد‌سازي براي مذاكرات آينده با ايران همچنين ارتقاي روابط امريكا با اتحاديه اروپا كمك مي‌كند؛ روابطي كه در دوران رياست ‌جمهوري ترامپ ضعيف شده است. لس‌آنجلس تايمز در اين يادداشت همچنين مدعي شده كه متوقف كردن اين بيماري در ايران ضروري است تا از همسايگان جمهوري اسلامي و ۱۶كشور همسايه آن كه جمعا ۵۰۰ ميليون جمعيت دارند، محافظت شود. در اين يادداشت ادعا شده كه بدون واكسن كرونا ايرانيان بيشتري جان خود را از دست خواهند داد و ويروس كرونا از ايران به ديگر كشور‌هاي منطقه سرايت خواهد كرد. لس‌آنجلس‌تايمز به امتناع دولت ترامپ از جدي گرفتن اين ويروس اشاره كرد و مدعي شد كه صادرات دارو به ايران اكنون تحت تحريم‌ها قرار نمي‌گيرند اما دولت ترامپ اين كار را براي ايران غير‌ممكن ساخته تا نتواند روند پرداخت را از طريق بانك مركزي انجام دهد يا وامي از صندوق بين‌المللي پول دريافت كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون