• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4834 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۶ دي

جاي خالي سردار سليماني در كشور

محمدعلي ابطحي

در توييتر در حال گشت‌و‌گذار بودم. خوبي توييت اين است كه جلو پرگويي را مي‌گيرد و 280 حرف بيشتر اجازه نوشتن نمي‌دهد. براي بشر كم‌حوصله فعلي ساخته شده و فضاي سياسي آن هم خيلي وحشي است. البته بدنه فرهيخته‌اي در آنجا هستند و از ساير شبكه‌هاي اجتماعي بيشتر نخبگاني است، اما به همين دليل آي‌دي‌هاي اجاره‌اي يا آي‌دي‌هاي سازماني هم آنجا زيادند. تيرانانشينان از يك سو، گردان‌هاي سايبري از سوي ديگر بيشتر در توييتر فعالند...
اصلا نمي‌دانم چرا از اينجا سر در‌آوردم؛ داشتم مي‌گفتم در توييترگردي به ‌آي‌دي آقاي حسين دهقان برخورد كردم.از افراد شريفي كه زودتر از ديگران اعلام كرده در سال ۱۴۰۰ كانديداي رياست‌جمهوري است. در كابينه آقاي خاتمي هم عضو بود و از آن موقع همكار بوديم و مي‌شناسمش. واقعا آدم شريفي است. يكي از نظاميان كانديداست كه البته فكر نمي‌كنم سهميه مورد قبول فرماندهان نظامي‌ها باشد. 
ديدم به مناسبت شهادت سردار شهيد قاسم سليماني توييت كرده. خيلي خوشحال شدم كه توييتر داره و خدا كنه خودش هم توييت كند.نه ادمينش. توييت قشنگي بود. نوشته بود: «حاج قاسم هيچگاه القاب بي‌حجاب، بدحجاب، ‌اصولگرا يا اصلاح‌طلب و امثال اين تقسيم‌بندي‌ها را قبول نداشت. او معتقد بود همه وطن‌دوستان حول محور ولايت، يكي و برابر هستند. ماندگارترين يادگار حاج قاسم اين بود: مي‌توان سلايق مختلف را به يك هدف مشخص متمركز كرد». 
واقعا حرفش درست بود؛ در جريان اتفاقات سال آخر زندگي حاج قاسم و تلاش‌هاي وحدت‌بخشش و ارايه مكانيزم‌هاي اجرايي براي اين كارش بودم و حسين دهقان پتانسيل پيگيري كارهاي او را دارد. كامنتي برايش نوشتم: «آقاي دهقان عزيز: شما و همفكراي حاج قاسم كار به زمين مانده او را درهمدل كردن بزرگان به عهده بگيريد. مي‌توانيدها». واقعا هم معتقدم هم مي‌تواند و هم مهم است و هم كشور از تجربه‌هاي زيادي مي‌تواند بهره‌مند شود و اين ظلم به كشور و مردم است كه از اين نيروها و تفكرات بهره نبرند. 
نمي‌دانم چقدر جدي خواهد گرفت يا نه. براي كانديداتوري رياست‌جمهوري‌اش هم مفيد است. اما واقعا آن قدر فاصله‌ها زياد شده است كه اگر كسي بخواهد دستي به اين سو و دستي به آن سو داشته باشد كمتر امكان‌پذير است.
 جواب آقاي دهقان چنان كه انتظار مي‌رفت دو پهلو بود. تمرين سياست‌ورزي براي رياست‌جمهوري شايد. نوشت: «جناب ابطحي؛ پيش‌تر هم گفتم، وضعيت فعلي كشور نتيجه عملكرد مسوولان است و پذيرش اين مسووليت، اولين گام براي عبور از وضع فعلي خواهد بود. همه بايد براي اصلاح اين وضع به ميدان بياييم.  فراموش نكنيم حاج قاسم مرد ميدان اطاعت از رهبري بود؛  اگر همه حول محور ولايت باشيم، كشور همدل خواهد شد». 
من البته به عنوان يك فرد سياسي منظورش را فهميدم. ولي كاش در مسائل داخلي دهقان جاي  حاج قاسم را پر مي‌كرد. 
در جوابش نوشتم: «جناب آقاي دهقان اينكه مسوولان مختلف بايد مسووليت بپذيرند، درست. ولي وقتي حرف‌تان نتيجه بخش است كه منظور از مسوولان، همه باشند. در همه سطوح در مورد محور رهبري كسي مخالف رهبري نيست، اما از شما انتظار مي‌رود مثل حاج قاسم تلاش كنيد رهبري در انحصار يك گروه نباشد و مي‌توانيد. در هر حال كشورمان به همدلي احتياج دارد و بايد همه باهم به سمت آن پيش برويم».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون