• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4835 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ دي

نظر سيدمحمد صحفي درباره تغيير لوگوي موزه هنرهاي معاصر تهران

نشانِ جديد حتي شخصيتِ ايراني نداشت

اعتمادآنلاين| موزه هنرهاي معاصر تهران از ارديبهشت ۹۷ براي مرمت و بازسازي تعطيل شد ولي خبر رسيد كه قرار است دي ‌ماه سال جاري بعد از ۲ سال و اندي دوباره بازگشايي شود. به همين مناسبت 8 دي ماه نشستي خبري برگزار شد كه در بخشي از آن رضا عابديني، طراح گرافيك شناخته‌شده، از طراحي هويت بصري و لوگوي جديد موزه خبر داد. اين در حالي است كه احسان آقايي، مدير موزه در همان نشست تاكيد كرد كه قرار نيست با لوگوي قبلي موزه خداحافظي كنيم و آن را كاملا كنار بگذاريم. با اين حال اعتراض‌ها چنان بالا گرفت كه صفحه موزه هنرهاي معاصر طي يك پست اينستاگرامي با تيتر «نشان موزه هنرهاي معاصر تهران تغيير نخواهد كرد» به نقل از آقايي نوشت: «همان‌گونه كه ديروز در نشست خبري گفتم، نشان موزه تغيير نخواهد كرد و همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت چنان‌كه هنوز همان نشان را در شبكه‌هاي اجتماعي به كار گرفته است.»

 

چنان‌كه خودتان در فضاي مجازي عنوان كرده‌ايد، به نظر مي‌رسد در طراحي لوگوي جديد موزه موضع تصويب نشانه در نهاد رياست‌جمهوري مورد غفلت واقع شده است.

براساس قانون، تصويب يا تغيير نشانه و آرم سازمان‌ها، نهادها و مراكز و سازمان‌هاي بزرگ دولتي نمي‌تواند خودسرانه انجام شود بلكه بايد در شوراي تخصصي مستقر در نهاد رياست‌جمهوري مورد بررسي و تصويب قرار گيرد. بنابراين قبل از استفاده از اين لوگو، اولين كارمان اين بود كه آن طرح را به شوراي ارزشيابي فرستاديم و پس از آنكه نشانه موزه در نهاد مربوطه تصويب شد، استفاده از آن قانوني بود.

آيا الزام به رعايت اين قانون در زمان فعلي نيز برقرار است؟

فكر مي‌كنم همچنان وجود داشته باشد. منطق درستي هم دارد چون وقتي قرار است يك نشانه يا لوگو در سطح ملي ‌و بين‌المللي استفاده شود پس بايد چارچوب‌ها و ضوابط خاصي را رعايت كند. پرسشي كه درباره لوگوي جديد موزه مطرح است اينكه آيا اين مراحل براي تصويب نهايي آن طي شده است؟

باتوجه به اينكه خودتان در رشته گرافيك تحصيل كرده‌ايد و سابقه مديريت موزه هنرهاي معاصر را داريد، طراحي لوگوي جديد را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

آرم جديد براي كاور پشت جلد كتاب و بروشورهاي انگليسي كه مخاطب خارجي دارد، مي‌تواند قابل‌قبول باشد، اما اگر قرار است به عنوان نشانه يك موسسه بزرگ هنري ‌و داخل قلمرو جمهوري اسلامي استفاده شود، حتما بايد شخصيت ايراني داشته باشد. سوال اين است كه طراح محترم نشانه جديد چرا صرفا از حروف انگليسي بهره گرفته؟ اين موزه حتي اگر در آلمان، فرانسه، روسيه يا چين هم بود، باز براي لوگوي آن از حروف انگليسي استفاده نمي‌شد. اين موضوع مهمي است. بايد در طراحي نماد اين قبيل موسسات، اول هويت ملي و بعد امكان برقراري ارتباط با آن توسط مخاطبان و مردم هر دو تامين شود. وقتي اولين‌بار لوگوي جديد موزه را ديدم جا خوردم. فكر كردم كه اشتباهي رخ داده و اين طرح براي كاتالوگ يك نمايشگاه در موزه طراحي شده است. با يكي از كارمندان موزه نيز صحبت كردم كه به او گفته شده بود فعلا قرار نيست از اين لوگو استفاده شود هرچند بعدا متوجه جدي بودن اين موضوع شدم كه همين طرح قرار است به عنوان نشانه جديد موزه به كار رود. ضمن احترام به دست‌اندركاران و طراح محترم، وقتي لوگوي جديد را ديدم آن را نپسنديدم. به اعتقاد من اين لوگو نه ‌تنها ايراني نيست كه تناسبي هم با فضا و معماري و عملكرد موزه ندارد و صرفا يك كار فانتزي، آوانگارد ‌و فرماليستي است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون