• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

نرخ بيكاري در پاييز امسال چقدر بود؟

مركز آمار كشور در تازه‌ترين گزارش خود نرخ بيكاري در پاييز را اعلام كرد. در اين گزارش آمده است: بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه ٩,٤ درصد از جمعيت فعال (شاغل‌و بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد كاهش يافته است.
مطابق اين نتايج، در پاييز سال جاري نسبت به فصل مشابه سال قبل جمعيت غيرفعال كشور افزايش و جمعيت شاغل و بيكار كشور (جمعيت فعال) با كاهش مواجه شده است كه اين كاهش در مقايسه با فصل تابستان سال جاري نسبت به فصل مشابه سال قبل، از شدت كمتري برخوردار بوده است.
بررسي نرخ بيكاري افراد ١٥ ساله و بيشتر نشان مي‌دهد كه ٩,٤ درصد از جمعيت فعال (شاغل‌و‌بيكار)، بيكار بوده‌اند. بررسي روند تغييرات نرخ بيكاري حاكي از آن است كه اين شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال ١٣٩٨، ١.٢ درصد كاهش يافته است.در پاييز ١٣٩٩، به ميزان ٤١,٤ درصد از جمعيت ١٥ ساله و بيشتر از نظر اقتصادي فعال بوده‌اند، يعني در گروه شاغلان يا بيكاران قرار گرفته‌اند. بررسي تغييرات نرخ مشاركت اقتصادي حاكي از آن است كه اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاييز١٣٩٨) ٢.٩ درصد كاهش يافته است.جمعيت شاغلان ١٥ ساله و بيشتر در اين فصل ٢٣ ميليون و ٤١٣ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل بيش از يك ميليون و سي‌وسه هزار نفر كاهش داشته است. بررسي اشتغال در بخش‌هاي عمده اقتصادي نشان مي‌دهد كه در پاييز ١٣٩٩، بخش خدمات با ٤٩,٠ درصد بيشترين سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در رتبه‌هاي بعدي بخش‌هاي صنعت با ٣٤,٣ درصد و كشاورزي با ١٦.٧ درصد قرار دارند.نرخ بيكاري جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله حاكي از آن است كه ٢٣,٧ درصد از فعالان اين گروه سني در پاييز ١٣٩٩ بيكار بوده‌اند. بررسي تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد، اين نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاييز ١٣٩٨) ٢.١ درصد كاهش يافته است.
بررسي نرخ بيكاري گروه سني ١٨ تا ٣٥ ساله نيز نشان مي‌دهد كه در پاييز ١٣٩٩، ١٦,٥ درصد از جمعيت فعال اين گروه سني بيكار بوده‌اند. اين در حالي است كه تغييرات فصلي نرخ بيكاري اين افراد نشان مي‌دهد اين نرخ نسبت به پاييز ١٣٩٨، به ميزان ١.٤٠ درصد كاهش يافته است.
بررسي سهم جمعيت ١٥ ساله و بيشتر داراي اشتغال ناقص نشان مي‌دهد كه در پاييز ١٣٩٩، ٩,٩ درصد جمعيت شاغل، به دلايل اقتصادي (فصل غيركاري، ركود كاري، پيدا نكردن كار با ساعت بيشتر و…) كمتر از ٤٤ ساعت در هفته كار كرده و آماده براي انجام كار اضافي بوده‌اند. اين در حالي است كه ٣٤.٢ درصد از شاغلان ١٥ ساله و بيشتر، ٤٩ ساعت و بيشتر در هفته كار كرده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون