• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4838 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۱ دي

افتتاح موزه ليتون انگليس با نقاشي ديواري هنرمند ايراني

سرويس معماري هنرآنلاين: در محله كنزينگتون و چلسي واقع در منطقه اعيان‌نشين و سلطنتي لندن، خانه موزه ليتون قرار دارد كه با آثار هنري و معماري اسلامي تزيين شده است. در حال حاضر دكوراسيون سنتي اين خانه بر اساس هنر خاورميانه است و اين موزه در پروژه بازسازي خود در حال افزودن آثار هنري معاصر از خاورميانه است. بازسازي عمده اين خانه موزه با مبلغ 7.8 ميليون پوند از سال 2008 آغاز شده و قرار است امسال در سال 2021 به اتمام برسد. در اين مجموعه يك نقاشي ديواري توسط هنرمند ايراني، شهرزاد غفاري به ارتفاع 11 متر اجرا شده كه قرار است ديوارهاي پله مارپيچ جديد اين موزه را تزيين كند.
اين اثر با عنوان «يكنواختي» از ضربه قلم‌هاي فيروزه‌اي و خوشنويسي ايراني تشكيل شده كه زمينه آن از طرح‌هاي سنتي كاشي‌هاي خاورميانه تالار عرب، خانه موزه‌ ليتون الهام گرفته شده است. شكل دايره‌اي اين اثر، ساختار مارپيچي راه‌پله جديد اين موزه را همراهي و زينت مي‌دهد. واژه‌هاي خوشنويسي اين نقاشي ديواري نيز از اشعار مولوي الهام گرفته شده تا تلفيقي از فرهنگ شرق و غرب را به شكلي انتزاعي به نمايش بگذارد. اين نقاشي كه الگوي دي‌ان‌اي موجودات زنده را منعكس مي‌كند با به كارگيري خط فارسي به شكل مارپيچ و دوتايي به سمت آسمان اوج مي‌گيرد.
شهرزاد غفاري درباره اين اثر خود توضيح مي‌دهد: «اين نقاشي محفلي از شرق و غرب و از قديم و جديد است. يك روحيه محافظ جمعي از هويت كه در حال تكامل و در نهايت ابراز عشق است. من از خانواده‌اي هنري هستم كه در طول 150 سال اخير هميشه بين سنت و مدرنيسم و گفتمان‌هاي جنجالي آن حضور داشته‌اند.» وي درباره اينكه چرا براي اين نقاشي ديواري از هنر معاصر نقاشي‌خط استفاده كرده است گفت: «من به هنر معاصر اعتماد كردم زيرا آثار هنري معاصر كه در ادامه سنت‌هاي قديمي قرار دارد در اين موزه جديد فوق‌العاده هيجان‌انگيز مي‌شود.» شهرزاد غفاري متولد 1351 عضوي از خانواده بزرگ هنرمندان غفاري است كه ميرزا ابوالحسن‌خان غفاري كاشاني (صنيع‌الملك)، ابوتراب غفاري و محمد غفاري (كمال‌الملك) از بزرگان اين خانواده هستند. او از 12سالگي علاقه خود به نقاشي و هنر را نشان داده و از همان زمان وارد عرصه هنر خانوادگي‌شان كه قدمتي 150 ساله دارد، شد. او نقاشي را نزد مصطفي دشتي فراگرفته و تحصيلاتش را در رشته طراحي گرافيك در دانشگاه آزاد به پايان رسانده است.
اين هنرمند كه ساكن پاريس است تاكنون نمايشگاه‌هاي بسياري در ايران، اروپا و امريكا و منطقه خاورميانه برپا كرده و آثار او توسط مجموعه‌داراني از امريكا و اروپا نگهداري مي‌شود. آثار شهرزاد غفاري در نمايشگاه‌هاي انفرادي در گالري گلستان و حنا و نمايشگاه‌هاي گروهي همچون هفت نگاه به نمايش درآمده است. آثار اين هنرمند بيشتر متكي به نگاه انتزاعي او به هنر معاصر با بهره‌گيري از خط ايراني است. او همواره در پي تجلي اشعار مولوي در آثارش است.
خانه موزه ليتون نيز خانه و استوديوي پيشين لرد فردريك ليتون هنرمند عصر ويكتوريايي است. ليتون نقاش، مجسمه‌ساز و سياست‌مدار قرن نوزدهم بريتانيا بود. اين هنرمند كه در 65 سالگي درگذشت موضوع بيشتر آثارش تاريخي و از كتاب مقدس و آثار عصر كلاسيك به سبك دانشگاهي اروپا است. نقاشي‌هاي او در طول حيات اين هنرمند بسيار محبوب و گران بودند و براي دهه‌هاي زيادي تا اوايل قرن بيستم از محبوبيت خاصي بين علاقه‌مندان به هنر برخوردار بود. او سال‌ها در آكادمي سلطنتي انگليس عضو و رياست آن را هم برعهده داشت. وي برنده جوايزي همچون جايزه بزرگ رم نيز شده ‌است.
اما خانه موزه ليتون، ساختماني پر از هنر و اشيايي از خاورميانه است و بازسازي اين موزه نيز با همين رويكرد انجام شده است. ويژگي‌هاي معماري اسلامي مانند گنبد و حوض‌خانه داخلي نيز در بازسازي اين موزه به اين مجموعه اضافه شده است. پروژه بازسازي اين موزه فقط شامل فضاي داخلي و گسترش آن است تا فضاي بيشتري براي گنجينه مجموعه و بايگاني موزه فراهم كند. يك گالري جديد، يك كافه جديد و دسترسي بيشتر بازديدكنندگان به آثار هنري مجموعه در اين پروژه بازسازي لحاظ شده است. بودجه اين پروژه توسط خانه دوستان ليتون، صندوق ميراث ملي و بخش سلطنتي منطقه كنزينگتون و چلسي تأمين شده است و امسال افتتاح خواهد شد ولي هنوز زمان دقيق اين مراسم به خاطر بحران كرونا در انگليس به صورت رسمي اعلام نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون