• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4839 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي

ادامه از صفحه اول

پاكستان عليه پاكستان

اين گروه‌هاي راديكال كه ارتش پاكستان سازماندهي كرده بود تا در كشمير بتواند دست بالا را داشته باشد، اكنون در پي تحولات منطقه‌اي عليه خود پاكستان موضع گرفته‌اند و علت اين چرخش مواضع نيز به بي‌نصيبي آنها از نتايج سياست پاكستان در كشمير بازمي‌گردد. اسلام‌آباد در سال‌هاي اخير مجبور شده كه تحت فشار شديد هند اين گروه‌هاي افراطي را از اطراف كشمير به نزديكي مرز با افغانستان منتقل كند و اين تصميم نارضايتي‌هاي زيادي را در ميان سران و اعضاي اين گروه‌ها پديد آورده است. اينكه در اين شرايط نخست‌وزير پاكستان فعاليت اين گروه‌هاي افراطي را «بخشي از بازي بزرگ هند» مي‌خواند و تاكيد دارد كه دهلي‌نو بايد به دليل اتفاقات اخير مسوول شناخته شود به نظر چندان صحيح نمي‌آيد و نگاهي دقيق به وقايع نشان مي‌دهد كه وراي اتهام‌زني‌هاي اسلام‌آباد و دهلي‌نو عليه يكديگر، وجود اين گروه‌هاي افراطي در منطقه بلوچستان پاكستان و حمايت ارتش از اين گروه‌ها علت اصلي ظلمي است كه بر هزاره‌ها تحميل مي‌شود. البته در برخي مقاطع نشانه‌هايي از نقش‌آفريني طالبان و تحريك ديگران از سوي اين گروه‌هاي افراطي براي فشار آوردن بر اسلام‌آباد قابل مشاهده است و پاكستان، هند را در پشت پرده اين رفتارهاي طالبان مي‌داند، اما واقعيت اين است كه پاكستان خود در ايجاد برخي از اين گروه‌هاي افراطي براي تغيير معادله قدرت در كشمير نقش داشته و حالا كه اين گروه‌ها از سياست پاكستان در قبال كشمير ناراضي‌اند و مي‌خواهند به اسلام‌آباد ضربه بزنند، نمي‌تواند ديگران را سرزنش كند.

آسيب‌پذيري مدارس در زلزله‌ها، چرا هنوز مدرسه نامقاوم داريم؟

براساس آمار دولت، 19000 كودك در زلزله كشته شدند كه بيشتر آنها در فروريختن گسترده ساختمان‌هاي مدرسه كشته شدند. بيشتر ساختمان‌هاي مدارس دولتي بودند و مدارس ابتدايي تقريبا در تمام روستاها وجود داشت. مشاهدات ميداني نشان داد كه خسارات به ساختمان‌هاي دولتي بيش از خسارت به ساختمان‌هاي مدارس غيردولتي بود. كيفيت پايين ساخت و عدم طراحي لرزه‌اي از ايراد‌هاي مهم در تخريب ساختمان‌هاي مدارس بود. مدارس با كلاس‌هايي كه در فضاي باز و زير چادر برگزار مي‌شد بعد از زلزله هم باز بود و به فعاليت ادامه داد. تخمين زده مي‌شود كه بيش از 780 هزار ساختمان تخريب شد و يا آسيب جدي ديد. از اين تعداد، تقريبا 17000 ساختمان مدرسه و بيمارستان‌هاي بزرگ نزديك به كانون زمين‌لرزه بودند كه ويران شده يا به‌شدت آسيب ديدند. كارشناسان در پاكستان تخمين زده‌اند كه بين 30 تا 60درصد اعتبارات ساختمان‌هاي دولتي، از جمله مدارس، در جريان فساد سيستماتيك به جيب افراد سرازير مي‌شود! پيمانكاران نيز هزينه كمتري براي مصالح صرف مي‌كنند، در نتيجه ساختمان‌هاي بي‌كيفيتي ايجاد مي‌شود. اين يك روش معمول در سراسر پاكستان، به ويژه در منطقه شمال غرب آن بوده است. ناظران مي‌گويند كه فساد در پاكستان در چند دهه گذشته، به ويژه از دهه 1970، زماني كه بانك‌ها و صنايع ملي شده‌اند و هنگامي كه كمك‌هاي بين‌المللي به كشور وارد مي‌شود -مثلا پس از يك زلزله بزرگ- اوج مي‌گيرد و فرآيند پراشكال موجب مي‌شود تا بودجه‌ها به اشتباه و در جهت سوء بهره‌برداري به جيب افراد فاسد هدايت شود. اكنون و بعد از 17 سال از زلزله بم فرصت مناسبي است كه با آمد و رفت چهار دولت، با مشاركت رسانه‌ها و نقد و بررسي كارشناسان و متخصصان كيفيت و ميزان موثر بودن برنامه نوسازي و مقاوم‌سازي مدارس در ايران مورد توجه و بررسي شفاف قرار گيرد. اكنون زمان مهمي است تا بررسي شود كه حدود دو دهه بعد از زلزله 1382 بم چرا هنوز مدارس نامقاوم در كشور وجود دارد؟

 

از اسلام تا مسلماني از انقلاب تا انقلابي‌گري (۳)

اين يك مورد از يك عالم و مجتهد مسلم كه به صداقت و راستگويي، بيش از نماز ريايي اهميت مي‌دهد... اگر راستش را بخواهيد چنين نمازهايي شرك است... آيا بعضي از ما مشركيم؟ تعجب نكنيد! در قرآن تلاوت مي‌كنيم: «و ما يومن اكثرهم بالله الا و هم مشركون»1

1- حضرات آقايان سيدعلي و سيدمصطفي محقق‌داماد خواهرزاده‌هاي مرحوم آيت‌الله حاج شيخ مرتضي و نوه‌هاي دختري مرحوم آيت‌الله العظمي حاج شيخ عبدالكريم حائري يزدي هستند. والد ماجدشان مرحوم آيت‌الله حاج سيد محمد محقق‌داماد (داماد مرحوم حاج شيخ عبدالكريم) است.

2- يوسف/ 106

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون