• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4839 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۲ دي

نامه سه ركن سازمان نظام پزشكي به رييس‌جمهوري براي خريد واكسن كرونا

فاز اول واكسيناسيون قبل از پايان امسال آغاز مي‌شود

روساي سه ركن سازمان نظام پزشكي به همراه رييس مجمع انجمن‌هاي علمي كشور در نامه‌اي به رياست‌جمهوري خواستار به كارگيري تمام مساعي دولت براي تهيه واكسن مطمئن و مورد تاييد مراجع علمي از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفيت‌هاي بخش دولتي و خصوصي شدند.
بنا بر اعلام روابط عمومي سازمان نظام پزشكي، در نامه‌اي با امضاي مشترك محمدرضا ظفرقندي؛ رييس كل اين سازمان صنفي، مصطفي معين؛ رييس شوراي عالي سازمان نظام پزشكي، عباس آقازاده‌مسرور؛ رييس مجمع عمومي سازمان نظام پزشكي، ايرج فاضل؛ رييس مجمع انجمن‌هاي علمي گروه پزشكي ايران، خطاب به رييس‌جمهوري آمده است: «همان‌طور كه استحضار داريد امروز مهم‌ترين مقوله حوزه سلامت در جهان، مواجهه صحيح، علمي و مدبرانه در مقابل همه‌گيري بيماري كرونا و تنها راه غلبه و قطع زنجيره اين بيماري مهلك كه هر روز جان انسان‌هاي زيادي را تهديد مي‌كند، تامين سريع و استفاده از واكسن مناسب و موثر بر اساس اولويت‌هاي تعيين شده است. يقينا جنابعالي اطلاع داريد كه بسياري از كشورهاي منطقه و جهان واكسيناسيون عليه بيماري كوويد-19 را شروع كرده و حتي بعضي از كشورهاي منطقه درصد قابل توجهي از مردم را تحت پوشش واكسن قرار داده‌اند. امروز اولويت تهيه و خريد واكسن، نيازي حياتي و ضروري است كه بايد صرفا بر اساس نگرشي علمي و بر اساس مصالح ملي و فارغ از مسائل سياسي به آن پرداخته شود و در كوتاه‌ترين زمان ممكن در اختيار مردم و اقشار آسيب‌پذير و گروه‌هاي پرخطر و كادر خدوم و فداكار درمان قرار گيرد. اگرچه تلاش‌هاي بي‌وقفه همكاران و دانشمندان كشور در جهت توليد واكسن داخلي بسيار ارزشمند و موجب تثبيت پايه‌هاي توليد واكسن در كشور خواهد شد ولي جنابعالي واقفيد كه طي مراحل علمي و توليد انبوه واكسن داخلي به زودي مسير نخواهد شد. حتي انحصار تهيه واكسن از مسير سازمان جهاني بهداشت (كانال كواكس) نيز با توجه به درخواست‌ كشورهاي متقاضي متعدد و سهميه‌بندي انجام شده به هيچ‌وجه براي واكسيناسيون قابل قبول در زمان مناسب، كفايت نمي‌كند. لذا اينجانبان به عنوان نمايندگان جامعه پزشكي كشور موكدا از جنابعالي مي‌خواهيم در جهت تامين حقوق بديهي مردم و انتظارات بر حق كادر درمان، تمام مساعي دولت محترم را براي تهيه واكسن مطمئن و مورد تاييد مراجع علمي از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفيت‌هاي بخش دولتي و خصوصي و به دور از مسائل سياسي مبذول كنيد. بديهي است سازمان نظام پزشكي و آحاد جامعه پزشكي كشور آمادگي كامل و مشفقانه خود را آنچنانكه از آغاز بحران همه‌گيري كرونا در عرصه‌هاي مختلف بروز داده‌اند، جهت همكاري در تهيه و توزيع واكسن و هرگونه خدمت به مردم شريف ايران اعلام مي‌دارند.»
به دنبال اين نامه‌نگاري، سخنگوي ستاد ملي مقابله با كرونا در توضيح درباره تامين واكسن كرونا و آغاز واكسيناسيون براي گروه‌هاي در اولويت گفت: «به دنبال تصويب كليات سند ملي واكسيناسيون كشور، تزريق واكسن كرونا در يك چارچوب مشخص و در 4 فاز خواهد بود و اولويت‌ها بر اساس جمعيت، سن، جنس و بيماري زمينه‌اي افراد تعيين شده است. افراد بالاي ۶۴ سال و مبتلايان بيماري‌هاي زمينه‌اي در اولويت هستند و كاهش مرگ و مير و قطع زنجيره انتقال ويروس از اهداف مهم تزريق واكسن است. در فاز اول افراد كادر بهداشت و درمان كه مستقيما  با بيماران كرونا سر و كار دارند، كساني كه در خانه‌هاي سالمندان كار مي‌كنند، جانبازان شيميايي، كاركنان تغسيل اموات، افراد كم‌توان ذهني و جسمي در فاز اول هستند و جمعيتي حدود يك ميليون و ۳۰۰ هزار نفر را شامل مي‌شوند. در فاز دوم ساير گروه‌هاي پرخطر مانند سالمندان بالاي ۶۵ سال و مبتلايان بيماري‌هاي زمينه‌اي قرار دارند و در مجموع، واكسيناسيون فاز يك و دو، كاهش مرگ‌ومير را به دنبال دارد و فاز ۳ و ۴ قطع زنجيره را رقم مي‌زند. در فاز سوم، مراكز تجمعي مانند ساكنان پادگان‌ها، زندان‌ها، گرمخانه‌ها، كمپ مهاجرين، پرسنل حمل و نقل، معلمان، كارمندان بانك و افرادي كه ريسك كمتري نسبت به فاز دو دارند واكسينه خواهند شد و نهايتا فاز ۴ عموم مردم هستند. برنامه زمانبندي هم بر اساس تعداد واكسني كه به دستمان خواهد رسيد، پيش‌بيني شده و بر اساس برنامه سند، قبل از پايان سال واكسيناسيون آغاز خواهد شد و تمام تلاش‌مان اين است كه واكسيناسيون فاز يك را قبل از سال جديد انجام دهيم و پس از آن با بقيه واكسن‌هايي كه از طريق كوواكس به دست‌مان خواهد رسيد، فاز دو را آغاز خواهيم كرد. اگر قرار باشد ۶۰ ميليون نفر واكسن دريافت كنند يعني ۱۲۰ ميليون دوز واكسن احتياج خواهيم داشت و اگر ماهيانه ۱۰ ميليون دوز واكسن بتوانيم تزريق كنيم، يك‌سال طول مي‌كشد تا جامعه هدف واكسن دريافت كند.» رييسي در توضيح آخرين وضعيت توليد واكسن ايراني كرونا گفت: «ديروز، اين واكسن بر هفت نفر ديگر تزريق شد و اين روند تا تزريق واكسن به ۵۶ نفر ادامه خواهد يافت. در اين ۵۶ نفر هم به برخي واكسن‌نما تزريق مي‌شود تا قدرت مقايسه وجود داشته باشد. اگر مشكلي نباشد در بهار سال آينده واكسن ايراني به دست ما مي‌رسد. انستيتو رازي هم كار پره‌كلنيكال را انجام داده و به زودي كارآزمايي باليني انساني را آغاز خواهد كرد. كشور ما با كشور ديگري هم به توافق رسيده كه با انتقال تكنولوژي توليد واكسن را پيش ببرند. در حال حاضر در زمينه تامين ريال مشكلي براي تامين واكسن نداريم، بلكه مشكلات ديگري وجود دارد كه بحث انتقال ارز است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون