• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4842 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۵ دي

درگذشت محمود كيانوش در ۸۶ سالگي

شاعر شبستان هم رفت

محمود كيانوش كه در ۸۶ سالگي در لندن درگذشت، در زمينه‌هاي گوناگون آثاري را از خود به جا گذاشته است. از او به عنوان «بنيانگذار شعر كودك و نوجوان به شكل امروزي» ياد مي‌شود.
به گزارش ايسنا، انتشارات فرهنگ جاويد، ناشر آثار محمود كيانوش، از درگذشت اين شاعر، داستان‌نويس، منتقد ادبي و مترجم در روز سه‌شنبه، ۲۳ دي‌ماه خبر داده است.
اسدالله امرايي، مترجم هم با اعلام اين خبر نوشته است: پري خانم امشب مهمان دارد.
محمود كيانوش، شاعر، نويسنده، منتقد ادبي و مترجم سه‌شنبه ۲۳ دي در بيمارستاني در شمال لندن درگذشت. محمود كيانوش اولين كتاب شعرش را كه يك شعر بلند نيمايي بود با عنوان «شبستان» در سال ۳۹ منتشر كرد. كيانوش علاوه بر ده‌ها كتاب شعر و داستان و نمايشنامه و نقد و تحقيقات ادبي و چندين ترجمه از آثار نويسندگان بزرگ كه در ايران منتشر كرده بود، سه دفتر شعر به زبان انگليسي و منتخبي از آثار شاعران بنام ايران به ترجمه خودش با مقدمه‌اي بلند به زبان انگليسي هم منتشر كرده است. پري منصوري، مترجم و نويسنده، همسر محمود كيانوش هم فروردين امسال در لندن درگذشت. محمود كيانوش علاوه بر آثار فراوان ادبي، كتاب شعر و داستان‌هاي كوتاه و بلند، از اعضاي شوراي كتاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ايران بود. كيانوش چند سال پيش از انقلاب به لندن رفت و همانجا ماند. 
همچنين علي‌اصغر سيدآبادي، شاعر و نويسنده ادبيات كودك و نوجوان درباره اين شاعر و نويسنده فقيد نوشته است: مردي كه در سايه‌ خودش گم شد.
محمود كيانوش يكي از بازماندگان دهه‌ درخشان ۴۰ در ادبيات ايران است كه دهه‌هاي پس از آن نيز فعال بود. ويژگي‌ اين گروه از چهره‌هاي ادبي ايران بي‌قراري براي كار است و تجربه‌هاي مداوم. او ترجمه كرده است، داستان و رمان براي بزرگسالان و كودكان و نوجوان نوشته است، پژوهش و نقد ادبي دارد، تدريس و نويسندگي و گويندگي راديو در كارنامه دارد. روزنامه‌نگاري و سردبيري كرده و نمايشنامه نوشته و اين همه در كنار شعر و شاعري و ملحقات آن است كه برايش جايگاه ويژه‌اي داشت. دفترهاي متنوعي از شعر از او منتشر شده است و پيش از احمد شاملو شعر سپيد (بي‌وزن) سروده و آن را رها كرده و بنيانگذار شعر كودك و نوجوان ايران به شكل امروزي است يا دست‌كم صورت‌بندي نظري شعر كودك و نوجوان امروز ايران مديون اوست.
اين بي‌قراري و تجربه‌گرايي اگرچه پس از مهاجرت او به لندن نيز ادامه يافت، اما به ويژه پس از انقلاب اسلامي در ايران پژواك نيافت و تا چند سالي در جامعه ادبي ايران صدايي از او نبود.
محمود كيانوش، شاعر، نويسنده، منتقد ادبي و مترجم در شهريورماه سال ۱۳۱۳ در شهر مشهد به دنيا آمد.  از آثار او مي‌توان به اينها اشاره كرد: «شعر كودك در ايران» در زمينه نقد، داستان‌: «آدم يا روباه» (۱۳۴۸)، «دهكده نو» (۱۳۴۸)، «از بالاي پله چهلم (۱۳۵۶)، شعر: «زبان چيزها» (۱۳۵۰)، «طوطي سبز هندي» (۱۳۵۶)، «نوك‌طلاي نقره‌بال» (۱۳۵۶)، «باغ ستاره‌ها» (۱۳۵۶)، «بچه‌هاي جهان» (۱۳۵۶)، «طاق هفت‌رنگ» (۱۳۵۸)، «آفتاب خانه ما» (۱۳۵۸)، «شبستان»، «ساده و غمناك»، «شكوفه‌ حيرت»، «شباويز»، «ماه و ماهي در چشمه‌ باد»، «آب‌هاي خسته»، «مرد گرفتار»، «غصه‌اي و قصه‌اي»، «در آنجا هيچ‌كس نبود»، «اين آقا كي باشند؟»، «و بلا آمد و شفا آمد»، «حرف و سكوت»، «برف و خون»، «غواص و ماهي»، «در آفاق نفس» و «در طاس لغزنده».  محمود كيانوش آثاري در گونه‌هاي مختلف را نيز به فارسي برگردانده است؛ از جمله: «هاوايي: گوهر اقيانوس آرام» (۱۳۴۰)، «سرزمين و مردم ژاپن» (۱۳۴۲)، «سنگ‌پشت و پلنگ خانه مي‌سازند» (۱۳۴۷)، «ميمون گلي كوچولو» (۱۳۵۰) و «راهي به كشور آفتاب تابان». بازنويسي محمود كيانوش از داستان‌هاي شاهنامه «از كيكاوس تا كيخسرو (سياهي، شبگير، آفتاب)» در سال ۱۳۵۴ از سوي اداره كل نگارش وزارت فرهنگ به چاپ رسيده است.

 


فروش سينماهاي امريكا ۸۰درصد كاهش داشت

فروش گيشه‌هاي سينماهاي امريكا در سال ۲۰۲۰ بدترين وضعيت در ۴۰ سال اخير را تجربه كرد و با فروش ۲.۲ ميليارد دلار در كل سال به دليل بحران ويروس كرونا، كاهشي ۸۰درصدي را ثبت كرد. به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از ورايتي، سالن‌سينماهاي امريكا با شيوع كرونا از اواخر مارس مجبور شدند بخش قابل‌توجهي از سال ۲۰۲۰ را در تعطيلي به سر برند و وقتي از ماه آگوست (مرداد) در برخي از ايالت‌ها توانستند كارشان را از سر بگيرند براي ادامه حيات به سختي مبارزه كردند. همه اينها منجر به كاهش فروش ۸۰درصدي در مقايسه با سال ۲۰۱۹ شد. اين در حالي است كه سال ۲۰۱۹ به لطف فروش فيلم‌هاي پرفروشي چون «انتقام جويان: پايان بازي»، «شيرشاه» و «مرد عنكبوتي: دور از خانه» ركورد ۱۱.۳۹ ميليارد دلاري به جاي گذاشته شده بود.اما ركود فروش در سراسر جهان با شدت و حدت متفاوتي بروز كرد و در مجموع فروش جهاني با كاهشي ۷۱درصدي در نهايت ۱۲.۴ ميليارد دلار ثبت شد. اين در حالي است كه سال ۲۰۱۹ گيشه جهان از ۴۲.۵ ميليارد دلار گذشته بود. بيشترين فروش جهاني سال ۲۰۲۰ از فروش گيشه‌هاي چين ايجاد شده كه در مجموع ۲.۷ ميليارد دلار فروخت و فيلم چيني «هشت صد» پرفروش‌ترين فيلم جهان شد و ۴۶۱ ميليون دلار فروش كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون