• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4844 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي

شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در اعتراض به اظهارات سخنگوي ستاد ملي كرونا:

دلجويي كنيد!

روابط عمومي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور در اطلاعيه‌اي به اظهارات اخير سخنگوي ستاد ملي مبارزه با كرونا درباره برگزاري نمازجمعه در شهر قم واكنش نشان داده است. ماجرا از اين قرار بود كه در نشست ستاد ملي مديريت كرونا كه به ‌صورت هفتگي و روزهاي شنبه برگزار مي‌شود، عليرضا رييسي، سخنگوي ستاد نسبت به عدم رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در مراسم عزاداري ايام فاطميه و برگزاري نماز جمعه در قم اعتراض كرد و گفته بود كه در اين شهر تنها ۳۰درصد شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي را رعايت مي‌كنند و اگر ميزان ابتلا و مرگ و مير ناشي از كرونا در اين شهر افزايش پيدا كند و شهر از شرايط آبي به قرمز برسد، بايد عاملان آن مجازات شوند. او حين صحبت از اين اتفاقات تصاوير و فيلم‌هايي را نيز از مراسم در شهر قم به نمايش گذاشت. روز گذشته اما روابط عمومي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه كشور به اين اظهارات اعتراض كرد و در اطلاعيه‌اي چهار بندي سخنان سخنگوي ستاد ملي مديريت  كرونا  را  رد كرد. 
در اين اطلاعيه آمده است كه نهاد نماز جمعه بنابه اذعان وزير بهداشت از ابتداي همه‌گيري كرونا با ستاد ملي كرونا در هماهنگي كامل بوده و تمام مصوبات را اجرايي كرده است. روابط عمومي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در بند ديگري از اين اطلاعيه تاكيد كرده كه روند رعايت دقيق شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي در پايگاه‌هاي نمازجمعه‌ كه ازسوي ستاد ملي مقابله با كرونا، مجوز اقامه مجدد دريافت كردند، در مقطع زماني پيش از آغاز پيك دوم، چنان «اطمينان‌بخش» بوده كه وزير بهداشت را به اين جمع‌بندي رسانده حتي «در مناطق قرمز هم با تدوين پروتكل‌هاي سختگيرانه‌تر، امكان ادامه اقامه نمازجمعه وجود دارد و اين تشخيص در رسانه‌ها منعكس شد.» شوراي سياستگذاري ائمه جمعه در بند بعدي نيز توضيح داده كه نماز جمعه شهر قم بر‌اساس مجوز صادر شده مي‌توانست زودتر و در وضعيت زرد برگزار شود اما صرفا به ‌دليل رعايت جوانب احتياط تا آبي شدن وضعيت به تعويق افتاد. اين شورا البته گزارش‌هاي تصويري را كه در رسانه‌ها و فضاي مجازي در حال دست به دست شدن است، غيرواقعي مي‌داند و تاكيد دارد كه مشاهدات ميداني نشان داده تمام شيوه‌نامه‌ها ازجمله «استفاده از ماسك، ضدعفوني مصلي پيش از آغاز مراسم، باز بودن پنجره‌ها و تهويه مناسب، با وجود سقف بلند مصلاي قم و كنترل نمازگزاران با دستگاه تب‌سنج و استفاده از سقف ۵۰‌درصد ظرفيت مصلي، فاصله‌گذاري اجتماعي و...» به خوبي انجام شده و زمان برگزاري مراسم‌ها نيز كوتاه بوده است و بر همين اساس نيز استدلال شده كه مراسم‌هاي انجام شده «مستحق تعابير به‌كار برده  شده» نبوده  است. 
اين شورا كه رياستش از سال ۹۶ به اين‌سو برعهده محمدجواد حاج‌علي‌اكبري بوده، در اطلاعيه اخير تاكيد كرده كه مدعي انجام «بي‌نقص» نيست و «با تذكر مشفقانه و تعاون ديني و خداپسندانه مسير بهبود و ارتقا را طي خواهد نمود» اما انتظار دارد كه «به شكل مقتضي، از امام جمعه محترم قم، ستاد نماز جمعه و نمازگزاران فهيم اين شهر مقدس دلجويي شود و در عين حال، از ادامه تذكر‌هاي مشفقانه و اعمال نظارت صحيح و اخلاق‌مدار بر اين مراسم عبادي- سياسي دريغ نگردد.» طي يكي، دو روز گذشته تصاويري از برخي شهرها ازجمله كاشان و قم و... در فضاي رسانه‌اي و مجازي منتشر شد كه نشان مي‌داد شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي حين برگزاري نماز جمعه يا  مراسم عزاداري رعايت  نشده  است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها