• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4844 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۰ دي

چرا غربالگري ژنتيك لازم است ؟

افروز صفاري‌فرد، معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي كشور توضيحاتي درباره غربالگري‌هاي انجام شده توسط اين سازمان  ارائه كرد.
«افروز صفاري‌فرد»، معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي كشور در گفت‌وگو با ايلنا درباره انجام غربالگري‌ها با توجه به بيماري كرونا در كشور گفت: غربالگري اختلالات بينايي و شنوايي و غربالگري ژنتيك سه دسته از اقداماتي است كه در سازمان بهزيستي كشور انجام مي‌شود. معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي با اشاره به تاثيرات منفي به دنيا آمدن يك فرزند معلول در خانواده و جامعه گفت: گاهي اوقات به دنيا آمدن يك فرزند معلول باعث مي‌شود، خانواده به هم بريزد و موجب متلاشي شدن خانواده نيز ممكن است بشود. همچنين ممكن است خانواده‌اي به دليل داشتن يك فرزند معلول از نگراني اينكه مبادا فرزند بعدي نيز دچار معلوليت شود از فرزندآوري خودداري كند و ما مي‌توانيم با آزمايش‌هاي غربالگري اين نگراني خانواده‌ها را نيز برطرف كنيم. از همه مهم‌تر اين است كه آزمايش‌هاي ژنتيك بسيار مقرون به‌صرفه است و اگر كمترين هزينه‌اي را كه دولت براي يك فرد داراي معلوليت دولت مي‌پردازد، يك ميليون تومان در نظر بگيريم، مي‌بينيم كه با مبالغ كمتري توانسته‌ايم يك بار هزينه‌اي زياد را از روي دوش دولت  ‌برداريم. 
او همچنين درباره غربالگري ژنتيك خاطرنشان كرد: از سال ۹۷ خانواده‌هايي كه داراي فرزند معلول بودند، مورد ارزيابي ژنتيكي قرار گرفته‌اند. خانواده‌هاي داراي بيش از ۳ فرد داراي معلوليت و بعضا تا ۹ فرد داراي معلوليت را شناسايي كرده‌ايم و همه آنها را مورد ارزيابي قرار داده‌ايم و بانك اطلاعاتي در خصوص اين افراد تهيه شده  است. 
معاون پيشگيري از معلوليت‌هاي سازمان بهزيستي با اشاره به تشكيل بانك جامع اختلالات ژنتيك تصريح كرد: در حال حاضر همه خانواده‌هاي داراي بيش از سه معلول مورد بررسي قرار گرفته‌اند و اميدواريم از ماه‌هاي آينده اين آزمايش‌ها و بررسي‌ها براي خانواده‌هاي داراي دو معلول و يك معلول نيز انجام شود. هدف از اين كار اين است كه ببينيم، اختلالات شايع ژنتيكي در جامعه معلولان به چه صورتي است و بتوانيم يك بانك اطلاعات ژنتيكي از اين افراد داشته باشيم. او با بيان اينكه هميشه مشاوره‌هاي ژنتيك براي خانواده‌هاي داراي معلوليت انجام مي‌شده است، ادامه داد: هيچ‌ وقت نتيجه اين آزمايش‌ها در يك بانك اطلاعاتي جمع‌آوري نمي‌شد تا ما متوجه شويم شايع‌ترين اختلالات ژنتيكي چيست كه باعث معلوليت مي‌شود. با تهيه اين بانك جامع اختلالات ژنتيك مي‌توانيم با پژوهش‌هايي متوجه شويم كه چه عامل ژنتيكي باعث بروز اختلالات ژنتيكي مي‌شود و نوزاد را تحت تاثير ناهنجاري قرار مي‌دهد. ما اميدواريم تا پايان سال ۱۴۰۰ بتوانيم به اين بانك جامع اختلالات  ژنتيكي دست  پيدا  كنيم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها