• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4847 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۴ بهمن

پس از متهم شدن به نابرابري جنسيتي اتفاق افتاد

افزايش آثار زنان در مهم‌ترين موزه هنر در مادريد

كتاب‌هاي «آماندا گورمن» در صدر پرفروش‌ها

كتاب‌هاي در دست چاپ «آماندا گورمن» شاعر جواني كه در مراسم تحليف جو بايدن حضور پيدا كرده بود، پرفروش شدند.

گاردين گزارش داد كتاب‌هاي در دست چاپ «آماندا گورمن» شاعر ۲۲ ساله امريكايي كه با شعرخواني در مراسم تحليف «جو بايدن»، رييس‌جمهور جديد امريكا بسيار مورد توجه قرار گرفت به صدر پرفروش‌ها رسيد.

فقط چند ساعت پس از آنكه اين شاعر جوان شعر «تپه‌اي كه بر فراز آن خواهيم رفت» را در مراسم تحليف اجرا كرد، انتشارات پنگوئن كودكان اعلام كرد اين شعر «گورمن» را در قالب يك كتاب مجزا در فصل بهار پيش‌‌رو منتشر خواهد كرد. براساس اطلاعات ارايه‌‌شده ۱۵۰هزار نسخه از اين كتاب در چاپ اول منتشر خواهد شد كه اين تعداد حتي براي يك مجموعه شعر هم رقمي بي‌سابقه است.

چندين روز پيش از حضور «گورمن» در اين مراسم اعلام شده بود، نخستين مجموعه شعر اين شاعر كه اتفاقا با عنوان «تپه‌اي كه بر فراز آن خواهيم رفت» منتشر شده است در ۲۱ سپتامبر در ايالات متحده منتشر خواهد شد. نخستين كتاب مصور اين ملك‌الشعراي جوان امريكا نيز با عنوان «آوازهاي تغيير» در همان روز منتشر خواهد شد.

فقط چند دقيقه پس از شعرخواني «گورمن»، هر دو اين كتاب‌ها به صدر كتاب‌هاي پرفروش آمازون رسيدند.

«گورمن» در گفت‌وگويي با «سي‌ان‌ان» گفته بود لكنت زبان داشته و اداي حرف «ر» برايش مشكل بوده كه در نهايت در دوران كودكي آن را برطرف كرده است.

 

افزايش آثار زنان در مهم‌ترين موزه هنر

در مادريد

موزه هنر «پرادو» در اسپانيا قصد دارد آثار بيشتري از هنرمندان خارجي و زن را به نمايش بگذارد. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، مسوولان موزه «پرادو» در اسپانيا قصد دارند با ايجاد تغييراتي، آثار هنري بيشتري از هنرمندان خارجي و زن را در مجموعه دايمي اين موزه بگنجانند. موزه پرادو يكي از پربازديدترين موزه‌هاي شهر مادريد بوده و با شاهكارهايي كه از هنر اسپانيا دارد، كامل‌ترين مجموعه از آثار نقاشي اين كشور در دنيا به شمار مي‌رود. موزه پرادو يكي از گوهرهاي فرهنگي ارزشمند شهر مادريد و يكي از بهترين گالري‌هاي هنري جهان به شمار مي‌رود. اين موزه در خيابان «پسئو دل پرادو» (Paseo del Prado) واقع شده و شاهكارهايي از استادان بي‌بديل اروپايي مانند «ولاسكز»، «گويا»، «رافائل»، «روبنس» و «بوش» را در ساختماني قرن هجدهمي به سبك نئو كلاسيك به نمايش مي‌گذارد. «ميگل فالومير»، مدير موزه «پرادو» مي‌گويد، يكي از معدود عواقب همه‌گيري كرونا اين بود كه تعطيلي موزه اين امكان را براي كاركنان موزه فراهم كرد تا گنجينه‌هاي موزه و نمايش آنها را مورد ارزيابي قرار دهند. به گفته «فالومير» تصميم ايجاد تغييرات در مجموعه اين موزه يك تصميم ناگهاني نبوده بلكه با هدف بهتر توصيف كردن مكتب‌ها و دوره‌هاي مختلف اتخاذ شده است. موزه «پرادو» سال گذشته با برگزاري نمايشگاهي تحت عنوان «مهمانان ناخوانده» سعي كرد برابري جنسيتي بيشتري در مجموعه‌اش ايجاد كند. هدف از برگزاري اين نمايشگاه نشان دادن اين موضوع بود كه چطور آثاري كه توسط دولت اسپانيا در سال‌هاي ۱۸۳۳ تا ۱۹۳۱ خريداري شدند سبب شدند تا زنان به عنوان هنرمندان معرفي شوند. البته اين نمايشگاه با انتقاداتي از سوي هنرمندان زن و برخي چهره‌هاي دانشگاهي مواجه شد كه موزه را به تمركز بر نمايش آثار مردان بيش از آثار زنان متهم كرده بودند. به گفته مدير «پرادو» ايجاد تغييرات در مجموعه اين موزه از مجموعه قرن نوزدهم آغاز خواهد شد كه شايد نشانه‌هايي از اين تغيير در تابستان جاري مشهود شود. مدير اين موزه اعلام كرد روند برگزاري نمايشگاه‌هاي برجسته‌اي از آثار هنري هنرمندان زن در كنار گنجاندن آثار بيشتري از هنرمندان زن در مجموعه دايمي و خريداري آثار بيشتري از اين هنرمندان در موزه «پرادو» ادامه خواهد داشت.

 

مزايده تابلوي ديده نشده از «ادوار مانه»

تابلو نقاشي از «ادوار مانه» كه پيش از اين هرگز به نمايش گذاشته نشده بود، براي نخستين‌بار به مزايده گذاشته مي‌شود. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، تصوير يك سگ خانگي اثر «ادوار مانه» نقاش مشهور فرانسوي كه پيش از اين نمايش داده نشده بود، ماه آينده در پاريس براي نخستين‌بار به مزايده گذاشته مي‌شود. «مانه» اين تابلو نقاشي كوچك را در سال ۱۸۷۹ خلق كرد تا آن را به «مارگارت لاتويي» دختر صاحب مسافرخانه‌اي در پاريس هديه كند. اين اثر طي ۱۴۰ سال گذشته در مالكيت خانواده «لاتويي» قرار داشته است؛ چراكه در تمام اين سال‌ها تمايل نداشتند اين تابلو نقاشي را به فروش برسانند. به گفته «فردريك چانويت»، كارشناس هنري، اين تابلو نقاشي ۳۲.۵ در ۲۴.۵ سانتي‌متري كه طي ۲۰ دقيقه خلق شده است، نمايشگر مهارت بالاي «مانه» است. «چانويت» مي‌گويد: «با اينكه اين تابلو يكي از شاهكارهاي «مانه» نيست اما اثري حيرت‌آور براي نمايش مهارت اين هنرمند است؛ سمفوني حيرت‌آور از ضربات قلم‌مو كه نبوغ خالص او را به نمايش مي‌گذارد ... اين تابلو با آثار كلاسيك «مانه» تفاوت دارد، اما نمايش‌دهنده مهارت تكنيكي او به عنوان يك نقاش است. اين حقيقت كه او در مدت زمان كوتاهي و با ابزار محدودي توانسته تصوير يك سگ كوچك را نقاشي كند كه يك توپ پشمالو است اما هنوز هم چشماني زنده دارد، شگفت‌آور است.» به گفته «چانويت» اين تابلو نقاشي از زماني كه توسط «مانه» خلق شده تاكنون به نمايش گذاشته نشده است. اين كارشناس هنري افزود: «نامه‌اي وجود دارد كه نشان مي‌دهد در دهه ۲۰ ميلادي يك دلال آثار هنري به «مارگارت» التماس مي‌كند اين تابلو نقاشي را به او بفروشد اما «مارگارت» مخالفت مي‌كند. اين تابلونقاشي مستقيما به فرزندان «مارگارت» رسيد كه آنها هم تا به امروز از به فروش رساندن تابلو امتناع كرده بودند.» اين سگ به «مارگارت» تعلق داشت كه پدرش صاحب رستوراني بود كه ساير نقاشي‌هاي «مانه» در آن به نمايش گذاشته شده بود. «مانه» علاوه بر اينكه پرتره‌اي از «مارگارت» را كشيد، پرتره‌اي از برادر او «لوئيس» هم خلق كرد كه اكنون در يكي از مجموعه‌هاي خصوصي نگهداري مي‌شود. تابلو نقاشي سگ در ۲۶ فوريه در پاريس با قيمت تقريبي دست‌كم ۲۸۰ هزار يورو به مزايده گذاشته مي‌شود.

 

شروع اجراي نمايش «برونسي» در تئاتر شهر

اجراي عمومي نمايش «برونسي» به نويسندگي و كارگرداني مرتضي شاه‌كرم پنجشنبه دوم بهمن ماه با حضور رييس تئاتر شهر و برخي از عوامل سريال تلويزيوني «نجلا» در تالار سايه آغاز شد.

به گزارش «اعتماد» به نقل از روابط عمومي مجموعه تئاتر شهر، اجراي نمايش «برونسي» به نويسندگي و كارگرداني مرتضي شاه‌كرم پنجشنبه شب دوم بهمن ماه با حضور ابراهيم گله‌دارزاده رييس مجموعه تئاترشهر، خيرالله تقياني‌پور كارگردان سريال تلويزيوني «نجلا»، مصطفي ساساني و علي غابيشي ۲ تن از بازيگران سريال در تالار سايه پيش روي مخاطبان تئاتر قرار گرفت.

ابراهيم گله‌دارزاده رييس مجموعه تئاتر شهر ضمن قدرداني از حضور تماشاگران تئاتر در روزهاي گذشته براي تماشاي آثار نمايشي به صحنه رفته در تئاتر شهر بيان كرد: همه ما مدت‌هاست نگران سلامت خودمان هستيم. از اين نگراني و مراقبت حدود يك سال مي‌گذرد و شايد به همين جهت كه موضوع بسيار مهمي هم هست، سلامت روان‌مان كه براي ما با تئاتر تضمين مي‌شد، فراموش‌مان شده بود؛ گويي خيلي از جلوه‌هاي زيباي زندگي در اين يك سال از ما دريغ شده بود. ولي امروز بسيار خوشحاليم كه با در‌نظر گرفتن شيوه‌نامه‌ها و رعايت حداكثري موارد بهداشتي مربوط به تالارهاي نمايشي در روزهاي كرونايي ميزبان شما عزيزان هستيم. او با تشكر از همكاران واحدهاي مختلف تئاتر شهر براي آماده‌سازي تالارهاي نمايشي اين مجموعه در ميزباني از تماشاگران و هنرمندان تئاتر تصريح كرد: تمام تلاش من و همكاران عزيزم در مجموعه تئاتر شهر تا به امروز اين بوده كه شما بتوانيد با خيالي آسوده شاهد هنرنمايي هنرمندان شريف تئاتر ايران در تئاتر شهر باشيد. اين نهايت تلاش و آرزوي ماست تا اين شرايط كه ما براي اجراي آن نهايت سخت‌گيري را انجام داديم استمرار داشته باشد تا زمان رفع اين بيماري مهلك با آسودگي خيال، تئاتر ببينيد. رييس مجموعه تئاتر شهر در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با ابراز خرسندي از اجراي عمومي نمايش «برونسي» در تالار سايه توضيح داد: اين سرزمين، سرزمين قصه‌ها و افسانه‌هاست و مردمانش دردها و بدي‌هاي اجتماعي‌شان را با افسانه‌ها و قصه‌هايش درمان كرده‌اند. من امروز خيلي خوشحالم كه نمايشي در تئاتر شهر با قصه‌اي شروع شده كه موضوعش انسان و اسطوره‌اي بزرگ در ايران عزيزمان است و چقدر خوب كه بتوانيم هر اندازه بيشتر به اين مفاخر و بزرگان بپردازيم؛ انسان‌هايي كه از زندگي معمولي مسيري را آغاز مي‌كنند كه نهايت آن رسيدن به رفيع‌ترين درجات است.گله‌دار‌زاده در پايان اظهار كرد: به اعتقاد من پرداختن به اين موضوعات به مخاطب قوت قلبي مي‌دهد كه مي‌توانيم از اين پس كارهاي بزرگ‌تري را انجام دهيم. به هر ترتيب براي بنده مايه افتخار است كه در اولين دوره اجراي عمومي آثار نمايشي تئاتر شهر بعد از چند ماه توقف در فعاليت‌هاي اجرايي، شاهد اجراي عمومي نمايشي در كنار ساير آثار ديگر مجموعه با حضور شما مخاطبان فهيم هنر نمايش هستم و اميدوارم محتواي اثر به گونه‌اي باشد كه شما براي دومين‌بار هم به تماشاي آن اقدام كنيد.نمايش «برونسي» به نويسندگي و كارگرداني مرتضي شاه‌كرم و بازي (به ترتيب ورود صحنه) مسعود شامي خاتوني، ايمان سلگي، فريد كيامرثي، مرتضي شاه‌كرم، پروا آقاجاني، محسن پوشايي، مائده جلالي، احمد صميمي، سالار مصيب‌زاده و مجيد رحمتي ساعت ۱۸ در تالار سايه مجموعه تئاتر شهر به صحنه مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون