• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4849 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن

فيروزجا به صدر جدول تورنمنت تاتا استيل رسيد

عليرضا بالاتر از كارلسن

در دور هفتم مسابقات شطرنج تاتا استيل كه به صورت حضوري برگزار مي‌شود عليرضا فيروزجا نابغه جوان شطرنج جهان مقابل سوپر استاد بزرگ لهستاني قرار گرفت. فيروزجا كه در اين مسابقات با ريتينگ ۲۷۴۹ شركت كرده است مقابل يان كريشتوف دودا با ريتينگ ۲۷۴۳ به پيروزي ارزشمند رسيد. فيروزجا در اين بازي با مهره سفيد مقابل حريف قرار گرفت. نابغه ايراني شطرنج با درخشش مقابل يان كريشتف دودا موفق شد ۷ واحد ريتينگ زنده خود را افزايش دهد. پيروزي فيروزجا او را ۴.۵ امتيازي كرد و به صدر جدول رساند. اين در حالي است كه عليرضا دور نخست رقابت‌ها را با باخت مقابل كارلسن آغاز كرده بود اما به تدريج توانست خودش را به رده‌هاي بالاي جدول برساند. 
در ديگر ديدارهاي مهم دور هفتم فابيو كاروانا موفق شد ماكسيم واشيه لاگرا را از پيش رو بردارد و مگنوس كارلسن بهترين شطرنج‌باز حال حاضر جهان مقابل پنتالا هاريكريشنا به تساوي رسيد. اين ششمين تساوي پياپي كارلسن بود كه رقم خورد. در واقع شطرنج‌باز نروژي بعد از برد مقابل فيروزجا در راند اول هيچ رقابتي را با برد پشت سر نگذاشته است. كارشناسان با توجه به اتفاقي كه چند ماه پيش براي كارلسن رخ داد، معتقدند كه او افت كرده است. كارلسن در اواخر سال ۲۰۲۰ بعد از ۲ سال و ۲ ماه و ۱۰ روز مقابل كريشتوف دودا در يك رقابت كلاسيك شكست خورد تا نوار ۱۲۵ بازي بدون شكستش پاره شود. با اين حال شطرنج‌باز نروژي كه تازه ۳۰ ساله شده معتقد است همچنان مي‌تواند در اوج باشد. 
با نتايجي كه در دور هفتم رقابت‌ها رقم خورد در حال حاضر ۴ شطرنج باز ۴.۵ امتيازي در جدول رده‌بندي به چشم مي‌خورند كه براساس پوئن‌شكني در رده‌هاي اول تا چهارم قرار گرفته‌اند. نفر اول يوردن فن‌فورست است. بعد از او آنيش‌گيري در رده دوم جا دارد و فابيو كاروانا نيز سوم است. فيروزجا هم در رتبه چهارم به چشم مي‌خورد. نكته جالب توجه اينكه فيروزجا فعلا پر بردترين شطرنج‌باز اين رقابت‌هاست كه موفق شده ۳ ديدار از ۷ ديدارش را با پيروزي پشت سر بگذارد. بعد از اين ۴ نفر ۴ شطرنج‌باز ۴ امتيازي حضور دارند كه كارلسن هم ميان آنهاست. 
عليرضا فيروزجا در دور هشتم اين رقابت‌ها بايد به مصاف سوپر استاد بزرگ هندي برود. اين شطرنج‌باز هندي موفق شده بود از كارلسن و كاروانا تساوي بگيرد. با توجه به شيوع كرونا بيشتر رقابت‌هاي حضوري شطرنج لغو و به زمان ديگري موكول شد كه در اين دوران شطرنج‌بازان براي حفظ آمادگي خود در رقابت‌هاي آنلاين شركت كردند. البته در بعضي از كشورها هم به دليل آمار كم كرونا، رقابت‌هاي شطرنج به‌ صورت حضوري پيگيري شد. در جديدترين مسابقات ۱۴ شطرنج‌باز برتر جهان در سوپرتورنمنت تاتا استيل با يكديگر به رقابت مي‌پردازند. اين مسابقات به صورت حضوري در شهر ويك‌آن‌زي هلند كار خود را آغاز كرده است.
در اين مسابقات چهره‌هاي برتر شطرنج جهان دست به مهره شده‌اند. مگنوس كارلسن، نفر اول شطرنج جهان، فابيو كاروانا، آنيش‌گيري، ماكسيم واشيه لاگرا، يان كريشتف دودا و آرين طاري و عليرضا فيروزجا، دو شطرنج‌باز جوان ايراني حضور دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون