• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4849 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۶ بهمن

رمان‌هايي درباره قيام مردم هزاره در تركيه و سقوط امپراتوري عثماني

«تخم شر» بلقيس سليماني منتشر شد

كتاب تازه بلقيس سليماني با نشر ققنوس

رمان «تخم شر» نوشته بلقيس سليماني توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهي بازار نشر شد. «تخم شر» جديدترين رمان اين ‌نويسنده است كه صدوچهل‌وششمين كتاب «داستان ايراني» و نودوپنجمين‌ «رمان» است كه ققنوس چاپ مي‌كند. اين‌ داستان هم مانند ديگر رمان‌هاي سليماني داستان سال‌هاي معاصر مردم ايران است؛ سال‌هاي پيش و پس از انقلاب و سال‌هاي اكنون. او در اين ‌رمان، داستان دو نسل را روايت كرده است؛ يك‌ نسل كه همه ‌چيزش را براي عشق مي‌دهد و ديگري كه خود و عشق را نابود مي‌كند. داستان اين‌ رمان در بستر زماني سال‌هاي ابتداي دهه ۱۳۷۰ آغاز مي‌شود. پايانش نيز مربوط به سال‌هاي ابتداي دهه ۸۰ است. عشق و زندگي محوري‌ترين مفهومي است كه اتفاقات اين‌ كتاب حول آن قرار گرفته‌اند. عشق، خير و شر موضوعاتي هستند كه شخصيت‌هاي داستان «تخم شر» درباره آنها چالش دارند. «نام كوچك من بلقيس» آخرين كتابي بود كه پيش از اين‌، به قلم سليماني به چاپ رسيد. اين ‌كتاب سال ۹۸ توسط انتشارات ققنوس چاپ شد و مجموعه نوشته‌ها و قصه‌هاي اين‌ نويسنده از زندگي خودش را شامل مي‌شد. «آن ‌مادران اين‌ دختران» و «مارون» از جمله آثار متاخر سليماني هستند كه اولي توسط انتشارات ققنوس و دومي توسط نشر چشمه به چاپ رسيد. «تخم شر» در ۹ فصل نوشته شده است. در قسمتي از اين ‌كتاب مي‌خوانيم: «عبدالحي مذهبي بود، نه مذهبي قشري و معمولي. به روشنفكران ديني تعلق خاطر داشت. تازه اين تركيب عجيب و غريب باب شده بود و به آدم‌هايي مثل دكتر سروش و مجتهد شبستري مي‌گفتند روشنفكر ديني. عبدالحي از سينه‌چاكان اين جماعت بود. شاگرد سروش بود و هرجا دكتر سروش سخنراني يا جلسه‌اي داشت، او هم حضور داشت. ماهرخ هم چندبار با آنها، مينو و عبدالحي، به اين ‌جلسات رفت. اما سهراب نرفت. با اين همه مجله كيان و مدرسه را مي‌خريدند و مي‌خواندند. كتاب قبض و بسط تئوريك شريعت را كه يك‌جورهايي مانيفست اين فرقه بود با ماهرخ و با وسواس خواندند و در مورد موضوعاتش بحث كردند. ماهرخ مي‌دانست سهراب اين كتاب را مي‌خواند تا خودش را براي بحث با عبدالحي آماده كند كه آن را انقلابي در معرفت‌شناسي ايران معاصر مي‌دانست. سهراب با انديشه‌هاي ديني ابدا همدلي نداشت. براي همين هم عبدالحي مدام به او مي‌گفت تو نمي‌تواني درك كني. براي فهم، براي درك هر نظريه‌اي اندكي همدلي و سمپاتي نياز است. گاهي هم جمله‌اي از يك فيلسوف قرون وسطي مثال و شاهد مي‌آورد كه معنايش اين بود: ايمان بياور تا بفهمي. اين ‌كتاب با ۴۷۱ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قيمت ۷۲ هزار تومان منتشر شده است. بلقيس سليماني متولد سال ۱۳۴۲ در كرمان، داستان‌نويس و منتقد ادبي و پژوهشگر معاصر ايراني است. كتاب‌هاي «بازي آخر بانو»، «بازي عروس و داماد» و «خاله بازي» از آثار اوست كه همگي بيش از پنج بار تجديد چاپ شده‌اند و رمان «بازي آخر بانو» برنده جايزه ادبي مهرگان و بهترين رمان بخش ويژه جايزه ادبي اصفهان در سال ۱۳۸۵ شده است. او در رشته كارشناسي ارشد فلسفه تحصيل كرده، بيش از ۸۰ مقاله در مطبوعات نوشته و برخي از داستان‌هاي وي به زبان‌هاي انگليسي، ايتاليايي و عربي ترجمه شده‌ است. او داوري جايزه‌هاي ادبي از جمله جشنواره بين‌المللي برنامه‌هاي راديويي و جايزه منتقدان و نويسندگان مطبوعاتي را نيز بر عهده داشته است.

 

انتشار رماني درباره قيام مردم هزاره در تركيه

رمان «نجف بيگ» نوشته مهدي هزاره در تركيه منتشر شده است. اين رمان با موضوع قيام‌هاي مردم هزاره (قيام كوهستان) عليه نسل‌كشي خان‌هاي وقت توسط نشر ÖZDEMIR OFSET A MATBAACILIK در تركيه منتشر شده است.

در معرفي اين كتاب آمده است: بســياري از ملل و اقوام جهان با وجود تاريخ ضعيف، از مردم عادي خود قهرماناني ســاخته‌اند كه فرهنگي غني و نامي بزرگ را در عرصه جهاني براي‌شان به ارمغان آورده اســت. اما قوم هزاره با داشتن تاريخ غني و قهرمانان بزرگ، در عرصه جهاني نامي درخور مقام و ارزش خود و قهرمانانش ندارد. يكــي از همين قهرمانان، نجف بيگ شــيران (شــيرو) اســت كه پس از جنايت هولناك كله مناره و نسل‌كشي عبدالرحمن خان اوغان، با وجود فضاي خفقان‌آور زمان خود، به‌پا خاست و در راستاي احياي هويت قوم مظلوم خود و مقابله با ظالم قيام كرد.

قيام نجف بيگ از «سنگ موم» آغاز شد و توانست از پيشروي اشغالگران جلوگيري كند. خان‌هاي وقت به بهانه تصرف مرتع و چراگاه براي استفاده كوچي‌ها، اشــغال را آغاز كردند؛ اشــغالي كه در انتها به قتل، غارت و تجاوز ختم شــد (مناطقي چون بهسود، لعل، سرجنگل و باميان) . طي ۱۸ سال قيام نجف بيگ، حتي يك جريب از زمين‌هاي ارزگان پس از اشــغال از دست مردم خارج نشد. قيامي كه مردمي بودن، شعار آن بود و عدم تعرض در زمان قدرت، راز دوامش؛ حكومتي كه طي ۱۸ سال پايداري‌اش، كسي خاطره تلخ و ناعدالتي از آن نشنيد. اين قيام اگرچه به قيمت جان عده‌اي كثير از نام‌آوران هزاره تمام شد، اما ارثيه‌اي ارزشــمند از خود به جاي گذاشت. اين ارثيه بيداري مردم هزاره بود تا در راســتاي حفظ سرزمين خود بكوشند. اين بيداري منشأ جنبش‌هاي ديگري هم در سرزمين هزاره‌جات بود؛ قيام بزرگاني چون ملا خداداد لوراني، قربو زوار صدخانه و ابراهيم خان گاوسوار. در واقع مي‌توان گفت كه نجف بيگ آغازگر قيام‌هايي عليه ظلم، دفاع از حق و برخورد با نسل‌كشي است.

 

رماني درباره

فروپاشي امپراتوري عثماني

رمان «زمان اسب‌هاي سفيد» نوشته ابراهيم نصرالله با ترجمه كاظم آل ياسين به تارگي راهي بازار كتاب شده است. اين رمان در ۶۱۸ صفحه و با قيمت ۱۰۵هزار تومان در نشر نونوشت منتشر شده است. در معرفي ناشر از اين كتاب آمده است: رمان «زمان اسب‌هاي سفيد» داستاني شاعرانه از تاريخ خاورميانه و فروپاشي امپراتوري عثماني است كه در خلال آن مبارزات سه نسل از مردم و مردان روستايي فلسطيني با نيروهاي استعمارگر انگليسي صهيونيستي از ميانه قرن ۱۹ تا سال نكبت يعني ۱۹۴۸ روايت مي‌شود. در كنار اين روايت سياسي، اجتماعي، تاريخي‌، داستان در بعد غنايي‌اش به روابط عاطفي مردان و زنان و اسباني مي‌پردازد كه به دل هم راه مي‌برند. ابراهيم نصرالله متولد ۱۹۵۴ در خانواده‌اي فلسطيني براي روايت اين دوران و نگارش رمانش دست به پژوهشي درازدامن زده و در كنار آن با معمرين محلي شاهد وقايع به گفت‌وگو پرداخته كه به استناد تاريخي رمان و واقع‌نمايي داستان كمك كرده است. اين رمان در سال ۲۰۰۹ در فهرست نهايي بوكر عربي بوده و به چندين زبان ترجمه شده است. از كاظم آل ياسين، مترجم رمان كه پيش‌تر نيز رمان ديگر ابراهيم نصرالله، «جنگ دوم سگ» را ترجمه كرده آثار ديگري منتشر شده است؛ از جمله رمان «تصويرهاي برجاي‌مانده» از حنا مينه نويسنده سوري، «دل شب» نجيب محفوظ، «رقص با جغد» اثر غاده السمان و همچنين تاليف امثال و حكم مردم عرب ايران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون