• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4851 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ بهمن

سرك كشيدن به چهار گالري

دنياي آشفته، عدم قطعيت و زيبايي عناصر كم‌اهميت

خبرنگار هنرآنلاين در گالري‌گردي اين هفته به نمايشگاه گالري‌هاي باوان، ويستا، ايوان و فرمانفرما سر زده است. نمايشگاه آثار پيام قليچي با عنوان «لانه‌ مردي با چشمان تهي» در گالري باوان، نمايشگاه آثار ايمان صادقي با عنوان «خسك» در گالري فرمانفرما، نمايشگاه نقاشي فاطمه ابراهيمي با عنوان «چو پرده برافتد» در گالري ويستا و نمايشگاه آثار علي قائمي با عنوان «شناوري» در گالري ايوان سوژه‌هاي اين گالري‌گردي هستند. نمايشگاه آثار پيام قليچي با عنوان «لانه‌ مردي با چشمان تهي» در گالري باوان برپاست. در اين نمايشگاه مجموعه‌اي از طراحي‌هاي قليچي به نمايش درآمده است كه زندگي انسان را مورد بررسي قرار داده‌اند. اما در اين آثار با دنياي واقعي و زندگي آدم‌هاي عادي مواجه نيستيم، بلكه آنچه ديده مي‌شود، فضاي عجيبي است كه آميخته‌اي از خيال و واقعيت را در خود دارد و بيش از هر چيز نشان‌دهنده هرج و مرج و آشفتگي است. قليچي در اين آثار به نمايش دغدغه‌هاي اخلاقي و اجتماعي پرداخته و آدم‌ها را در شرايط مختلفي قرار داده است كه نشان از تضادهاي موجود در زندگي دارد. در بيشتر تابلوها فضاي داخلي و خارجي درهم آميخته است. گاه ساختمان‌هايي كه محل زندگي انسان هستند، با حذف يك ديوار به محيط بيروني متصل شده‌اند و گاه در ميان يك چارديواري با امواج آب و جانوراني مواجه مي‌شويم كه خانه را تسخير كرده‌اند.

 

نمايشگاه آثار پيام قليچي در گالري باوان

حتي وجود آدم‌ها نيز قطعيت ندارد. مردي كت و شلوارپوش با كيف سامسونت در دست، ممكن است شاخي بلند بر سر داشته باشد، يا بر چهره شخصي ديگر منقار ديده شود. اين موجودات ناشناخته كه مانند انسان‌هايي تغيير هويت يافته هستند، در سراسر شهر پراكنده‌اند و رفتارهاي گوناگوني از خود نشان مي‌دهند. گاه در جشن و پايكوبي هستند و گاه به بازجويي از افراد ديگر مي‌پردازند. گاه سربازاني در حال جنگ هستند و گاه مانند دلقكي در سيرك حضور دارند. فضاي سياه و سفيد آثار قليچي با انبوه آدم‌ها، حيوانات و گياهان كه در موقعيت‌هاي غيرطبيعي قرار گرفته‌اند، طنز تلخي را به وجود آورده كه رنگي از ترس و اضطراب بر خود دارد. اين فضاي آشفته كه يادآور قرن‌هاي گذشته و مناسبات آدم‌ها در آن زمان است، با وجود تجهيزات الكترونيكي و پيشرفته، گذشته را به زمان حال متصل مي‌كند و يادآور اين نكته است كه با وجود تمام پيشرفت‌هاي بشر، بسياري از مصائب او هيچ تغييري نكرده است. نمايشگاه آثار پيام قليچي تا 24 بهمن در گالري باوان به نشاني خيابان مطهري، خيابان لارستان، خيابان عبده، پلاك 7 برپاست.

 

زيبايي عناصر كم اهميت

نمايشگاه آثار ايمان صادقي با عنوان «خسك» در گالري فرمانفرما برپاست. صادقي در اين مجموعه به نقاشي از طبيعت پرداخته است، اما برخلاف اغلب نقاشان طبيعت‌پرداز كه سراغ مناظر زيبا و جذاب مي‌روند، او تلاشي براي پيدا كردن چنين مناظري و نقاشي كردن از آنها انجام نداده است، بلكه به گونه‌اي از منظره پرداخته است كه معمولا به آن بي‌توجهي مي‌شود. خارها يكي از عناصر مهم در طبيعت هستند كه نقش مهمي در حفظ اكوسيستم مناطق خشك دارند، اما از سوي انسان به عنوان عنصري بي‌استفاده و كم ارزش شناخته مي‌شود. اما صادقي در اين مجموعه به خارها پرداخته و نگاهي زيبايي‌شناسانه به آنها داشته است. هر بوته خار توانسته است چنان اهميتي پيدا كند كه كادر يك تابلو را به خود اختصاص دهد و ويژگي‌هاي بصري خود را به مخاطب بنماياند. اين تابلوها جلوه‌اي متفاوت از منظره را به مخاطب ارايه و به او كمك مي‌كند تا زيبايي را در جايي غيرمنتظره پيدا كند.

 

نمايشگاه آثار ايمان صادقي در گالري فرمانفرما

نقاش در اين تابلوها با كمي اغراق در رنگ‌پردازي و همچنين استفاده از نورهاي تند، فضايي خشك و دل‌مرده را به محيطي پر انرژي و درخشان تبديل كرده است. اگرچه مانند دنياي واقعي، طيف رنگي زرد و اكر در اين آثار بيشتر ديده مي‌شود، اما سايه‌هاي آبي و لكه‌هاي سبز هم در كنار آنها وجود دارد و اين تضاد رنگ‌ها جذابيت بيشتري در تصاوير ايجاد مي‌كند. صادقي با دقت و ظرافت شاخه‌هاي ريز و خارها را ترسيم كرده است تا بر ارزش ذاتي آنها تاكيد كند. نمايشگاه آثار ايمان صادقي تا 12 بهمن در گالري فرمانفرما به نشاني خيابان كريم‌خان زند، خردمند شمالي، كوچه اعرابي 2 برپاست.

 

زندگي در عدم قطعيت

نمايشگاه نقاشي فاطمه ابراهيمي با عنوان «چو پرده برافتد» در گالري ويستا برپاست. آثار فيگوراتيو ابراهيمي انسان را در فضايي نشان مي‌دهند كه ويژگي اصلي آن عدم قطعيت است. فضاهاي بسته‌اي كه از زواياي مختلف نشان داده شده و عناصر موجود در آنها تكرار مي‌شود، زمينه‌اي براي حضور شخصي هستند كه خود در چند موقعيت مختلف ديده مي‌شود. اين شخص گاه از زواياي گوناگون به تصوير كشيد شده و گاه بخش‌هايي از بدن او ديده مي‌شود؛ گويي اين فرد همزمان داراي چند موقعيت مختلف است و شايد هر كدام از آنها بخش‌هاي متفاوت شخصيت او را نمايان مي‌كند. آدم‌ها در اين آثار مشغول فعاليت خاصي نيستند و در نوعي بلاتكليفي قرار دارند. سرگرداني آنها با تكرارشان در بخش‌هاي مختلف تابلو تشديد مي‌شود و آنها را وادار مي‌كند كه براي رهايي از اين فضا تلاش كنند، اما راهي براي خروج پيدا نمي‌كنند. در تابلوهاي رنگي، فضاي خاكستري و سرد تابلوها بر تنهايي و سرگشتگي آدم‌ها تاكيد و در آثار سياه و سفيد كوچك بودن كادرها اين فشار را افزون مي‌كند.

تكرار اين فيگورها گاه شكلي كلاژگونه پيدا كرده است و به نظر مي‌رسد كه آدم‌ها از موقعيت ديگري جدا شده و در فضاي فعلي قرار گرفته‌اند. ابراهيمي با حركت‌هاي آزاد قلم و لكه‌هاي بزرگ رنگ، به ترسيم فيگورها و فضاها پرداخته و لايه‌هاي ضخيم رنگ را روي هم قرار داده است. او تاكيدي بر ظرايف ندارد و تنها فرم كلي عناصر را ترسيم كرده است تا بر عدم قطعيت موقعيت‌ها تاكيد كند. نمايشگاه نقاشي فاطمه ابراهيمي تا 13 بهمن در گالري ويستا برپاست. گالري ويستا به نشاني خيابان مطهري، خيابان ميرعماد، كوچه دوازدهم، پلاك ۱۱ ميزبان علاقه‌مندان به هنرهاي تجسمي است.

 

شناوري با احتمال غرق شدن

نمايشگاه آثار علي قائمي با عنوان «شناوري» در گالري ايوان برپاست. آنچه در آثار قائمي ديده مي‌شود فضاي دريا و بندر و آن چيزي است كه در اين محيط وجود دارد. بيشترين توجه قائمي در اين مجموعه نشان دادن شناوري اجسام سنگين روي آب است. قايق‌ها و كشتي‌هاي عظيمي كه در كنار ساحل توقف كرده‌اند، روي آب شناور هستند و در آن فرو نمي‌رود. در اين آثار تضاد ميان ماده سيال و ماده ساكن نمايش داده شده و رنگ‌ها نيز به كمك آمده‌اند تا بر اين تفاوت تاكيد كنند و رنگ آبي دريا در كنار رنگ‌هاي گرمي كه در قايق‌ها به كار رفته است، مرز پررنگي را به وجود مي‌آورد. اما در تعدادي از آثار اين مجموعه نقاش از نمايش آب صرف‌نظر كرده و عناصر مصنوع يا فضاهاي داخلي را نمايش داده است كه با توجه به ديدن فضاي ساير آثار، مي‌توان متوجه شد كه با فضاي داخل كشتي مواجه شده‌ايم. اين بار هر آنچه ديده مي‌شود داراي چنان سكون و استحكامي است كه نرمي و لطافت بستر زيرين آن را از ياد مي‌برد و بيننده گمان مي‌كند ماشين‌ها، دكل‌ها و... بر زمين سفت قرار دارند. در بعضي از تابلوها توجه نقاش بيشتر بر فضاي طبيعي بوده و ساحل و دريا را با تخته‌سنگ‌هاي كوچك و بزرگ نمايش داده است، اما در دورنماي اين مناظر هم مي‌توان نشانه‌هايي از حضور انسان را به صورت تيرهاي فلزي يا سايه‌باني كوچك ديد. اگرچه حضور انسان در اين آثار بسيار محدود است و به ندرت شاهد حضورش در اين محل هستيم، اما به شكلي غيرمنتظره با گروهي از افراد مواجه مي‌شويم كه پوشش آبي و ماسك سفيد آنها يادآور تصوير آشنايي است كه در يك‌سال اخير بسيار ديده‌ايم. كادر درمان كه در مبارزه با بيماري كرونا مشغول فعاليت هستند و در مواجهه با مشكلات فراوان ناشي از آن، وضعيتي متزلزل دارند، در اين اثر مانند عناصري هستند كه بر سطح آب شناورند و هر لحظه بر اثر فشارهاي بيروني و اتفاقات گوناگون امكان فرو رفتن آنها وجود دارد. نمايشگاه آثار علي قائمي تا 24 بهمن در گالري ايوان برپاست. اين گالري در الهيه، خيابان مهديه، خيابان جبهه، كوچه لساني، بن‌بست حميد، شماره ۱ قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون