• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4852 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۹ بهمن

محمدجواد ظريف در ارمنستان:

رقابت‌هاي قديمي را به همكاري‌هاي جديد تبديل كنيم

«محمدجواد ظريف»، وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران عصر روز گذشته در توييتي به جمع‌بندي ديدارهايش با نخست‌وزير و وزير خارجه ارمنستان پرداخت و نوشت: مشورت‌هاي سازنده با نخست‌وزير و وزير خارجه ارمنستان داشتم. چالش‌ها و فرصت‌هاي مشترك منطقه‌اي را بعد از درگيري‌هاي اخير بررسي كرديم. درباره تقويت بيشتر روابط دوجانبه و همكاري منطقه‌اي از جمله پروژه‌هاي ارتباطي و تبديل رقابت‌هاي قديمي به همكاري‌هاي آينده توافق كرديم.

 

ظريف: رعايت حقوق همه قوميت‌ها

در منطقه ضروري است

محمدجواد ظريف كه در سومين مرحله از سفر منطقه‌اي خود روز چهارشنبه در ايروان حضور داشت، با «آيوازيان» وزير امور خارجه اين كشور ديدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه دو كشور در حوزه روابط دوجانبه و همچنين تحولات منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر كرد. وزير امور خارجه ايران در اين ديدار با اشاره به روابط خوب و دوستانه و حسن همجواري بين دو كشور، به عنوان دو تمدن كهن و برخوردار از تاريخي طولاني، ارمنستان را همسايه‌اي مهم براي جمهوري اسلامي ايران خواند و روابط دو كشور را نماد تعامل و گفت‌وگوي پيروان دو دين در كنار يكديگر ارزيابي كرد. ظريف با تاكيد بر اهميت تماميت ارضي و استقلال و حاكميت ملي همه كشورهاي منطقه از جمله جمهوري ارمنستان، رعايت حقوق همه قوميت‌ها در منطقه را ضروري برشمرد و تماميت ارضي ارمنستان را خط قرمز جمهوري اسلامي ايران ذكر كرد كه پيش از اين نيز به صراحت بيان شده است. وزير امور خارجه تصميم دولت ارمنستان و نخست‌وزير پاشينيان براي رفتن به سمت آينده را شجاعانه و مهم خواند كه با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشور همسايه، از هرگونه درگيري رقت‌بار در منطقه متضرر مي‌شود، مورد استقبال جمهوري اسلامي ايران بوده است. ظريف با تاسف‌بار خواندن خسارات انساني وارد شده در درگيري‌هاي اخير در منطقه و اعلام آمادگي كشورمان براي هر گونه مساعدت و تلاش در اين زمينه، ابراز اميدواري كرد كه موضوعات انساني ناشي از اين تحولات در منطقه در سريع‌ترين زمان ممكن حل و فصل شود. وزير امور خارجه با رد قاطع حضور تروريست‌ها و جنگجويان خارجي در منطقه، حضور اين نيروها را نگراني مشترك دو كشور برشمرد و آمادگي كشورمان براي همكاري‌هاي دوجانبه با ارمنستان و ديگر همسايگان در اين زمينه و كمك به توسعه اقتصادي با استفاده از فرصت پيش آمده و منافع مشترك كشورهاي منطقه را اعلام كرد.

 

آيوازيان: ايران، چهارمين همكار اقتصادي

ماست

آيوازيان، وزير امور خارجه ارمنستان نيز در اين ديدار با تاكيد بر حسن همجواري دو كشور، دوستي ايران و ارمنستان را نمونه خوب گفت‌وگوي بين فرهنگي، تمدني و همزيستي در كنار يكديگر و بر اساس احترام و اعتماد متقابل ذكر كرد. وي ضمن با اهميت خواندن گفت‌وگوهاي سياسي، اقتصادي و تجاري تنگاتنگ با كشورمان، اين ديدار را فرصت مناسبي براي تبادل افكار در زمينه دورنماي همكاري‌هاي آينده خواند و جمهوري اسلامي ايران را چهارمين همكار اقتصادي ارمنستان معرفي كرد.وزير خارجه ارمنستان با اشاره به اهميت ثبات و امنيت در منطقه، نقش مهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه را مورد اشاره قرار داد و احترام به ديدگاه جمهوري اسلامي ايران در موضوعات منطقه را مورد تاكيد قرار داد. روابط بانكي دو كشور، مسائل مربوط به حمل و نقل، صادرات محصولات ايران و مسائل مربوط به محيط زيست رودخانه ارس از ديگر موضوعات مورد گفت‌وگو و تبادل نظر وزراي امور خارجه جمهوري اسلامي ايران و ارمنستان در اين ديدار بود.

 

ظريف: رعايت حقوق بين‌الملل

از مواضع راهبردي سياست خارجي ماست

محمدجواد ظريف در ديدار با «نيكل پاشينيان» نخست‌وزير ارمنستان گفت: ارمنستان همسايه بسيار خوب جمهوري اسلامي ايران است و روابط ما بسيار صميمي و نزديك است. ما با شما نگراني‌هاي مشترك منطقه‌اي داريم. از زمان درگيري اخير با شما و ديگر كشورها در منطقه در تماس بوديم و علاقه‌منديم تماس‌ها را براي آينده همكاري و صلح در منطقه دنبال كنيم. حوزه‌هاي مختلف فرصت در روابط دوجانبه و همچنين روابط چندجانبه وجود دارد كه مي‌خواهم درباره آن با شما صحبت كنم. وي با ذكر اين نكته كه شما مواضع جمهوري اسلامي ايران در قبال بحران را به خوبي مي‌دانيد، گفت: رعايت حقوق بين‌الملل و حفاظت از مردم و رعايت حقوق اقليت‌ها و تماميت ارضي و عدم توسل به زور مواضع اصلي و راهبردي سياست خارجي ماست. رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت زندگي شرافتمندانه و همراه با امنيت همه ارمني‌ها در اين منطقه تاكيد داشتند و ما هم ميزبان تعداد زيادي از هموطنان ارامنه و در خدمت آنها هستيم و با آنها رابطه ديرينه و بر اين اصل اصرار داريم. محمدجواد ظريف پس از ديدار با وزير خارجه و نخست‌وزير ارمنستان در جمع خبرنگاران گفت: گفت‌وگوي خوبي با نخست‌وزير و وزير خارجه در زمينه‌هاي مختلف روابط دوجانبه و منطقه‌اي مخصوصا بعد از تحولات در منطقه و ضرورت نگاه به پيش و ايجاد زمينه‌هاي همكاري داشتيم. وي افزود: درباره روابط دوجانبه، برق و گاز و همكاري ترانزيتي و ساختن جاده‌ها و راه‌آهن به ايروان و زمينه‌هايي كه مي‌تواند براي دو كشور و منطقه مفيد باشد، گفت‌وگوهاي خيلي خوبي داشتيم و اميدواريم اين همكاري‌ها به همين شكل ادامه يابد. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه پيش از اين نيز به جمهوري آذربايجان و فدراسيون روسيه سفر كرد و با مقامات اين كشورها درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به خصوص اوضاع قره‌باغ به گفت‌وگو پرداخته بود. وي در ادامه به گرجستان و تركيه سفر مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها