• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4896 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۸ فروردين

عباس عراقچي ،معاون سياسي :

رفع تحريم‌ها بايد در يك مرحله صورت بگيرد

معاون سياسي وزير خارجه پس از پايان دور نشست كميسيون مشترك برجام با سازنده خواندن اين نشست گفت: در اين نشست توافق كرديم 2گروه كاري يكي در حوزه رفع تحريم‌ها و ديگري در حوزه هسته‌اي تشكيل شود. اين دو گروه كاري متشكل از تمام اعضاي كميسيون مشترك برجام به شمول كارشناس‌هاي ايران و 1+4 است. در اين دو گروه كاري هيچ‌ نماينده يا كارشناسي از امريكا حضور ندارد. سياست قطعي و بدون ترديد ما اين است كه امريكا در هيچ جلسه‌اي كه ايران حضور داشته باشد، نخواهد بود. 
وظيفه كارگروه‌هاي كارشناسي اين است كه مجموعه اقدام‌هايي كه امريكايي‌ها بايد براي رفع كامل تحريم‌ها در يك مرحله انجام بدهند را مشخص كند. در اين كارگروه‌ها فهرستي از اقدام‌هايي كه در مسير رفع كامل تحريم‌ها در يك مرحله صورت بگيرد، تهيه خواهد شد. در كميسيون مشترك هم پذيرفته شده كه بازگشت طرفين به شكل گام به گام نخواهد بود. ما احتياجي به سياست‌هاي گام به گام نداريم و كاملا مشخص است كه امريكايي‌ها بايد در حوزه رفع تحريم‌ها دست به چه اقدام‌هايي بزنند و ايران نيز براي بازگشت كامل به برجام بايد چه كارهايي انجام بدهد. بنابراين هر دو مجموعه اقدام‌ها (اقدام ايران و امريكا) در يك مرحله قابل انجام است. البته ما مجموعه اقدام‌هاي خود را پس از آنكه امريكايي‌ها اقدام‌هاي خود در رفع تحريم را انجام داده و ما راستي‌آزمايي كرديم، انجام خواهيم داد. 
رييس هيات ايراني حاضر در وين در ادامه گفت: كار اين دو گروه كاري اين است كه مجموعه اقدام‌هايي را كه دو طرف در يك مرحله بايد انجام بدهند تعيين و نهايي كنند و سپس ما دوباره در كميسيون مشترك ترتيب و توالي اقدام‌ها را هم مشخص خواهيم كرد. در همه اين مراحل مذاكره ميان ما و 1+4 است و ما هيچ مذاكره‌اي با امريكا يا كشور ديگري جز 1+4 نخواهيم داشت. اينكه كشورهاي 1+4 اين موارد را چگونه به طرف امريكايي منتقل مي‌كنند يا چگونه با آنها صحبت مي‌كنند تا آنها به شرايط ايران راضي شوند موضوعي است كه به ما ارتباطي ندارد. 
عراقچي با اشاره به اينكه مذاكره در وين گفت‌وگوهاي فني و حقوقي است، افزود: ما درباره برجام هيچ مذاكره جديدي نداريم چه برسد به صحبت درباره موضوعات فرابرجامي. فقط درباره اينكه بازگشت به برجام شامل چه اقدام‌هايي بشود گفت‌وگوهاي فني و حقوقي انجام مي‌دهيم. اميدوار هستيم كه طي روزهاي آتي گروه‌هاي كارشناسي به نتايجي برسند. قرار ما اين است كه روز جمعه صبح يك بار ديگر كارهاي اين دو كارگروه در نشست ديگري از كميسيون مشترك برجام بررسي بشود. در نشست روز جمعه پيشرفت كار را بررسي مي‌كنيم و اگر پيشرفتي صورت نگرفته بود به كار خاتمه خواهيم داد. 
معاون سياسي وزير خارجه با اشاره به اينكه نه وقتي براي هدر دادن و نه عجله داريم، گفت: حتي اگر فردا هم شاهد اين باشيم كه طرف‌هاي ما در كارگروه‌ها جدي نيستند وقت خود را هدر نخواهيم داد. ما عجله‌اي نداريم و زماني مذاكرات را پيش مي‌بريم كه بدانيم در راستاي منافع ملي جمهوري اسلامي ايران است. در چند روز آتي كار اين كارگروه‌هاي دوگانه را به صورت مرتب رصد مي‌كنيم و اگر كار به سمت پيشرفت بود كارگروه‌ها ادامه خواهند داد و اگر پيشرفتي صورت نمي‌گرفت روند ادامه پيدا نمي‌كند.  عراقچي با اشاره به فضاي حاكم بر رايزني‌ها در وين گفت: تاكنون همه كشورهاي موجود در برجام جديت و قصد خود را براي احياي مجدد برجام به صراحت اعلام كردند. برداشتي هم كه ما از رفتار آنها در جلسه كميسيون مشترك و نشست‌هاي دوجانبه داريم اين است كه اين اراده در آنها وجود دارد. 
رييس تيم مذاكره‌كننده ايران با اشاره به رايزني‌ها با چين و روسيه گفت: قبل از نشست كميسيون مشترك برجام، جلسات دوجانبه با چين و روسيه داشتم. ما همواره رايزني‌هاي نزديك با اين دو كشور داشتيم و به اين رايزني‌ها ادامه خواهيم داد. مواضع ما هم راستا با يكديگر است و همكاري خوبي هم در جريان كميسيون مشترك ميان سه كشور صورت مي‌گيرد. با طرف‌هاي اروپايي هم از جمله آقاي مورا صحبت‌هاي جداگانه‌اي (دو بار پيش از جلسه كميسيون مشترك) داشتيم. فعلا در مسير درستي قرار داريم اما ادامه اين مسير به رفتار، جديت و حسن نيت طرف مقابل بستگي دارد و به محض آنكه احساس كنيم چنين حسن نيتي در طرف مقابل نيست به اين مسير ادامه نخواهيم داد. براي رسيدن به توافق هم عجله نداريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون