• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4931 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت

در مراسمي با حضور رييس ستاد اجرايي فرمان امام و مديران عامل 10 بانك اعلام شد‌

ايجاد ۲۷۰ هزار شغل جديد در سال ۱۴۰۰

به همت بنياد بركت ستاد اجرايي فرمان امام
 5 رويداد بزرگ و ملي رونمايي و افتتاح شد.
صبح ديروز در مراسمي با حضور رييس ستاد اجرايي فرمان امام، مديران عامل و معاونان 10 بانك و نهاد مالي كشور، مديرعامل بنياد بركت و جمعي ديگر از معاونان و مسوولان ستاد اجرايي، جشنواره «فصل همدلي و بركت» با خبرهايي خوش در حوزه ايجاد اشتغال در مناطق كم‌برخوردار كشور برگزار شد.
 محمد مخبر در اين مراسم با اشاره به وقوع 5 رويداد در اين جشنواره گفت: امروز شكرانه بهره‌برداري از ٨۵ هزار طرح با ٢٢٠ هزار شغل ايجاد شده در سال 99 را برگزار مي‌كنيم كه ١٠ هزار ميليارد تومان براي اين طرح‌ها در بنياد بركت سرمايه‌گذاري شده است.
او افزود: همچنين عمليات اجرايي ايجاد 270 هزار شغل جديد بركت در مناطق محروم كشور در سال 1400 آغاز مي‌شود كه براي اين مهم ۱۳هزار و ۲۷۰ ميليارد تومان توسط ستاد اجرايي فرمان امام و امضاي تفاهمنامه با ۱۰ بانك و نهاد مالي سرمايه‌گذاري مي‌شود.
او افزود: سال گذشته و امسال حدود 30درصد از مشاغل جديد ايجادشده در كشور توسط مجموعه كوچكي مانند ستاد اجرايي فرمان امام و زيرمجموعه‌هاي آن ايجاد شده، درحالي كه بخش‌هاي اجرايي چندين برابر ما بودجه و امكانات دارند، حالا  بايدپرسيد رمز اين اتفاق در چيست؟
رييس ستاد اجرايي ادامه داد: رمز موفقيت يك مجموعه 40 نفره مانند بنياد بركت در پيدا كردن سرمايه اصلي كشور يعني خود «مردم» و به ميدان آوردن توان و سرمايه و همت خود آنهاست، تمام طرح‌هاي اجرا شده توسط ستاد اجرايي فرمان امام با مشاركت خود مردم و بخش خصوصي انجام مي‌شود و اين راه عبور از معضلات است، بايد باور كنيم كه در دنياي امروز سرمايه واقعي نيروي انساني و مردم هستند، نه نفت و گاز و معدن.  مخبر با اشاره به نوآوري‌هاي جديد بنياد بركت گفت: راه‌اندازي پويش «به روستا برمي‌گرديم» و «بركت همدلي» و همچنين سامانه «حمايت از كسب‌وكارهاي آسيب‌ديده از كرونا» از ديگر اقدامات بزرگي است كه از امروز رسما آغاز به كار مي‌كند.
رييس ستاد اجرايي فرمان امام در ادامه گفت: ازطريق «اپليكيشن بركت» امكان بازگشت و ايجاد شغل براي افرادي كه از روستاها به شهر مهاجرت كرده‌اند و همچنين امكان حضور و سرمايه‌گذاري مستقيم عموم مردم براي ايجاد شغل در مناطق محروم كشور فراهم مي‌شود.
مخبر افزود: پيش‌بيني ما اين است كه در سال ١۴٠٠ حداقل ٣٠ هزار نفر را بتوانيم از طريق اين طرح به روستاها برگردانيم و براي آنان شغل ايجاد كنيم. او تاكيد كرد: مردم از طريق اين سامانه مي‌توانند به صورت هبه يا قرض‌الحسنه اشتغال خرد و خانگي را براي هموطنان فراهم كنند و به هر اندازه مشاركت مردمي صورت بگيرد، ستاد اجرايي هم به همان ميزان و علاوه بر ميزان تعهد شده سرمايه‌گذاري خواهد كرد. مخبر درخصوص آخرين وضعيت واكسن كووايران بركت نيز گفت: همان‌طور كه وعده داده بوديم تا آخر ارديبهشت يك ميليون دوز واكسن و در خرداد ماه 3.5 ميليون دوز را تحويل وزارت بهداشت خواهيم داد. او افزود: فاز سوم مطالعه باليني واكسن از هفته پيش آغاز شده و در اين مرحله واكسن به ٢٠ هزار نفر در 6 استان كشور تزريق خواهد شد. رييس ستاد اجرايي فرمان امام افزود: مشخص كردن زمان آغاز واكسيناسيون عمومي با «واكسن كووايران بركت» برعهده وزارت بهداشت است و تمام توليدات انبوه ستاد در اختيار اين وزارتخانه قرار مي‌گيرد. اميرحسين مدني، مديرعامل بنياد بركت نيز در اين مراسم ضمن اشاره به اقدامات گسترده اين بنياد گفت: تاكنون توانسته‌ايم ۳۳۸ هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم را در مناطق محروم و روستايي كشور ايجاد كنيم و 7703 روستا را مورد پوشش فعاليت‌هاي بنياد بركت قرار دهيم.
او با اشاره به نوآوري جديد اين بنياد افزود: درراستاي منويات رهبر معظم انقلاب و دستور رييس ستاد اجرايي فرمان امام، از طريق «اپليكيشن بركت» امكان ايجاد شغل براي افرادي كه به شهرها مهاجرت كرده‌اند و بازگشت به روستاي مبداشان و همچنين امكان حضور و سرمايه‌گذاري مستقيم عموم مردم براي ايجاد شغل در مناطق محروم كشور را فراهم كرديم.
او افزود: افرادي كه به دليل بيكاري و مشكلات اقتصادي از روستاهاي خود به شهرها مراجعه كرده‌اند مي‌توانند با مراجعه به اپليكيشن «بركت» و پركردن فرم‌هاي موردنظر، شرايط خود را به ما اعلام كنند، ما به آنها كمك مي‌كنيم تا در روستاي مبدا خود صاحب كسب و كار مطمئن شوند و از اين طريق بتوانند از حاشيه شهرها به روستاهاي خود بازگردند. مدني به بخش ديگري از خدمات اين طرح اشاره كرد و گفت: عموم مردمي كه سرمايه و دارايي بلااستفاده‌اي دارند و مايلند از آن براي اشتغالزايي و توليد در كشور استفاده كنند، مي‌توانند با مراجعه و نصب اپليكيشن «بركت»، مبلغ مورد نظرشان را به صورت بلاعوض يا قرض‌الحسنه دراختيار بنياد بركت قرار بدهند كه در اين خصوص ستاد اجرايي فرمان امام ضمانت بازگشت پول آنها را هم خواهد كرد.
او افزود: مردم حتي مي‌توانند در اين طرح، روستايي كه علاقه‌مندند در آن شغل ايجاد كنند و رسته و زمينه‌اي كه مي‌خواهند درآن مشاركت نمايند مانند كشاورزي يا دامداري يا صنايع‌دستي يا هر زمينه ديگري را انتخاب كنند و به صورت آنلاين و شفاف ميزان پيشرفت طرح و مراحل محقق شدن آن را رصد و دنبال كنند.
مديرعامل بنياد بركت درخصوص «سامانه حمايت از كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا» نيز گفت: با كمك پلتفرم طراحي شده در بنياد بركت، افراد مي‌توانند شرايط كسب و كار آسيب‌ديده خود را ثبت نمايند، اين داده‌ها بررسي مي‌شود و نهايتا اين افراد از طريق بنياد به بانك‌هاي همكار براي گرفتن تسهيلات معرفي مي‌شوند.
او خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات بانك‌ها در اين زمينه، هميشه نگراني از وضعيت تسهيلات ارايه شده و بازگشت اقساط و به ثمر رسيدن طرح‌هايي است كه درآن مشاركت مي‌كنند‌ كه با توجه به آي‌تي محور بودن اين سامانه و اتصال مستقيم آن به سامانه بانك‌ها، اين نگراني كاملا برطرف شده و بانك مي‌تواند به صورت آنلاين و شفاف مشخصات طرح‌ها و مراحل انجام و پيشرفت آنها را رصد كند و به‌طور لحظه‌اي از آخرين وضعيت آن مطلع شود.
در ادامه اين مراسم كوروش پرويزيان، مديرعامل بانك پارسيان نيز گفت: خوشحالم كه توانستيم نقشي در خدمات بزرگ ستاد اجرايي فرمان امام داشته باشيم، گردش مالي و پولي كشور بايد به سمت ايجاد توليد و اشتغالزايي برود و شفافيت و عملكرد موفق نهادي مانند بنياد بركت، فرصت مناسبي براي همكاري و مشاركت بانك‌ها در اين زمينه است. او افزود: ايجاد پلتفرم بركت برپايه آي‌تي، اقدام ارزشمندي است كه امكان نظارت سيستماتيك را هم فراهم مي‌كند. محمدرضا فرزين، مديرعامل بانك كارآفرين نيز در بخش ديگري از اين مراسم گفت: الگوي بنياد بركت براي به كمك گرفتن سرمايه‌ها و ايجاد يك پلتفرم قوي و به‌روز، ايده نو و باارزشي است، از اين طريق ريسك اعتباري كه نگراني اصلي بانك‌هاست كاهش مي‌يابد و خود بانك‌ها مي‌توانند اثرات سرمايه خودشان را به صورت آنلاين نظارت كنند كه اقدام پرخير و بركتي است و ناشي از يك فكر و تجربه بزرگ و ايده‌هاي شجاعانه دكتر مخبر است.
او افزود: اين الگو به دولت هم كمك مي‌كند تا از فقدان برخورداري از چنين سيستم مهمي نجات پيدا كند و طرح‌ها را از اين به بعد به صورت هدفمند اجرا كند.
سيد‌فريد موسوي، عضو هيات‌مديره بانك ملي ديگر سخنران اين مراسم بود. او با تقدير از اقدامات ستاد اجرايي فرمان امام در كشور گفت: ايجاد ۲۲۰ هزار شغل يعني پايداري از عزت و كرامت ۲۲۰ هزار ايراني و انسان مسلمان، ستاد اجرايي آبروي نظام است و امروز شاهد تنها بخشي از اقدامات اين ستاد انقلابي هستيم. او گفت: نگراني ما هميشه در بخش تسهيلات اين است كه آيا طرح مورد نظر به نتيجه رسيد و مايه ايجاد شغل شد يا نه، پلتفرم ارايه شده توسط بنياد بركت دغدغه ما را برطرف مي‌كند و باعث مي‌شود به صورت شفاف ببينيم طرح به كجا رسيده است. در ادامه اين مراسم تفاهمنامه بنياد بركت ستاد اجرايي فرمان امام با صندوق‌ها و بانك‌هاي ملي، صادرات، پارسيان، كارآفريني، قرض‌الحسنه مهر، صندوق كارآفريني اميد، سپه، صنعت ‌و معدن، پست‌بانك و صندوق اشتغال بركت براي مشاركت در ايجاد 270 هزار شغل در مناطق محروم امضا شد.
در پايان مراسم 40 هزار طرح اشتغالزايي خرد و متوسط بنياد بركت با دستور رييس ستاد اجرايي فرمان امام به صورت ويديوكنفرانسي در 15 استان كشور افتتاح شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون