• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۴ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4943 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ خرداد

شيوع كروناي هندي و آفريقايي در ساير استان‌هاي كشور

گروه اجتماعي| بنا بر اعلام وزارت بهداشت، با فوت ۱۷۱ نفر ديگر از مبتلايان به كوويد۱۹ در شبانه‌روز گذشته، تعداد جان‌باختگان اين بيماري در ايران به ۸۰ هزار و ۳۲۷ نفر رسيد. همزمان خبر از احتمال شيوع كروناي هندي و آفريقاي جنوبي هم در كشور جدي‌تر شده است.
مركز روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي روز سه‌شنبه در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: از ديروز تا امروز (يازدهم خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي، ۱۰ هزار و ۶۸۷ بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد كه هزار و ۶۰۰ نفر از آنها بستري شدند و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به دو ميليون و ۹۲۳ هزار و ۸۲۳ نفر رسيد. روز گذشته جليل كوهپايه‌زاده، رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران به ايرنا گفت: «ميزان ابتلا به بيماري كرونا در تهران روبه كاهش اما وضعيت شكننده است. به عبارتي كرونا با شيب كندي در حال كاهش است اما همچنان همه بايد مراقب باشيم، چراكه جهش‌هاي مختلفي از كرونا شناسايي شده كه ممكن است ادامه‌دار باشد.»
كوهپايه‌زاده در مورد شيوع انواع گونه‌هاي كرونا در كشور توضيح داد: «هرچند ابتلاي تعدادي از شهروندان به كروناي هندي و آفريقايي در برخي مناطق كشور، احتمال شيوع آن در ساير استان‌ها را بيشتر كرده اما هنوز در تهران موارد ابتلا به ويروس‌هاي جهش يافته كروناي هندي و آفريقايي گزارش نشده است. مواردي از ويروس‌هاي جهش يافته هندي و آفريقايي در برخي از مناطق كشور شناسايي شده و اين موضوع نشان مي‌دهد كه بايد بهتر توصيه‌هاي بهداشتي را رعايت كنيم.» كوهپايه‌زاده ادامه داد: «در روند بيماري شاهد جهش‌هايي در داخل كشور هم بوديم و به احتمال زياد اين روند ادامه خواهد يافت و احتمال دارد شاهد جهش‌هايي در داخل كشور هم باشيم. به عبارتي جهش‌ها صرفا منوط به گونه‌هاي خارجي نيست.»
همزمان با كاهش آرام موارد ابتلا و مرگ در كشور، يكي از نگراني‌ها تعطيلات پيش‌رو است و احتمال جابه‌جايي‌هاي گسترده در كشور. در عين حال ممنوعيت تردد بين استاني از امروز آغاز شده است. كميته امنيتي، اجتماعي و انتظامي ستاد ملي مديريت بيماري كرونا اعلام كرده است: «سفر بين استاني بدون توجه به رنگ‌بندي شهرها، از ساعت ۱۲ ظهر روز چهارشنبه ممنوع است و اين ممنوعيت تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ادامه دارد.» برابر طرح هوشمند مديريت محدوديت‌ها، براي ورود خودروهاي غيربومي به شهرهاي قرمز و نارنجي جريمه‌ها اعمال خواهد شد. براي شهرهاي زرد، صرفا در طول اين بازه زماني نيز جريمه ۵۰۰ هزار توماني براي يك‌بار اعمال خواهد شد. در حال حاضر ۱۳ شهر كشور در وضعيت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعيت نارنجي و ۲۲۱ شهر در وضعيت زرد قرار دارند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون