• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

بابت قطعي مكرر برق و آب

رييس‌جمهوري: عذرخواهي مي‌كنم حق با مردم است

خاموشي‌هاي مكرر، قطعي آب، كندي اينترنت، گرماي هوايي كه روز به روز بيشتر مي‌شود و تحمل قطعي آب و برق را بيش از پيش دشوار مي‌كند، اعتراض‌هاي مردم بعضي مناطق از پشت پنجره تا مقابل اداره آب و برق برخي شهرستان‌ها، وضعيت كوويد۱۹ و بيش از ۱۰۰ شهر قرمز كه با كروناي دلتا در بي‌آبي و بي‌برقي خصوصا در جنوب دست به گريبان هستند، تزريق كند واكسن كرونا، انتشار فيلمي از قطعي برق در CCU بيمارستان‌ يا فيلمي از زن معترض و عصباني در گرگان، گره كور چهارراه‌ها و تقاطع‌هاي بدون چراغ راهنمايي و رانندگي و... همه و همه تصوير چند روز اخير ايران است. تصويري كلافه‌كننده كه هر كدام از مسوولان ذي‌صلاح براي پاسخگويي به آن راهي را انتخاب كردند. رييس‌جمهوري ديروز بابت قطعي مكرر برق عذرخواهي كرد و به معاون اول دستور پيگيري داد، سخنگوي دولت در مورد افزايش مصرف و منفي‌ شدن تراز توليد توضيح داد، سخنگوي صنعت برق گفت احتمال خاموشي‌هاي گسترده‌‌تر هم وجود دارد اما مدير كل خدمات مشتركين توانير ساعاتي بعد اعلام كرد كه مشتركان حداكثري روزي يك بار قطعي برق خواهند داشت، از رييس مجلس تا وزير كشور نه در جايگاه مسوولِ پاسخگو بلكه مطالبه انتشار جدول زمانبندي قطع برق را مطرح كردند، فرمانده انتظامي تهران يادآوري كرد كه براي چراغ‌هاي راهنمايي فكر جدي نشده و معاون اجتماعي پليس راهور متذكر شد كه نيروي كافي براي حضور بر سر چهارراه‌ها نداريم و البته در ادامه روز صدور دستور توقف فعاليت شركت‌هاي فولادي و سيماني به دليل كمبود برق صادر شد كه بي‌تبعات نخواهد بود. 
مصرف بالا و قطعي برق
رييس‌جمهوري كه ديروز  در آيين افتتاح مجازي طرح‌هاي ملي مناطق آزاد تجاري و اقتصادي در استان‌هاي آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، گيلان و سيستان و بلوچستان حضور داشت در بخشي از صحبت‌هايش به بحران «كم‌برقي يا بي‌برقي يا اختلال در برق» اشاره كرد. او ترجيح داد صحبت را با خدمات دولت در ۸ سال گذشته آغاز كند. در همين راستا اشاره كرد كه در ۸ سال گذشته ظرفيت توليد برق را كه هر سال بيش از هزار و ۷۰۰ و نهايتا ۲ هزار مگاوات اضافه مي‌شد به حدود ۲۵۰۰ مگاوات رسانده است. او البته به «خشكسالي» و «كاهش ۵۲درصدي بارندگي در يك سال گذشته» نيز اشاره كرد كه همزمان با قطعي برق، كمبود آب را به همراه داشته و شرايط را در پيك پنجم كرونا سخت‌تر از پيش كرده است. او همچنين بعد از تشريح اين شرايط گفت: «مشكلي كه مردم عزيز در اين چند روز تحمل كردند و رنج بردند و ناراحت شدند، و حق با آنها بود.»
در روزهاي گذشته برخي معترضان به قطعي مكرر آب و برق خواستار استعفاي رضا اردكانيان، وزير نيرو شدند. ديروز اما روحاني به جاي اردكانيان توضيح داد كه توليد برق‌آبي كه ۷ هزار مگاوات بوده، تقريبا قطع شده چرا كه آب سدها در حدي نيست كه براي توربين‌ها رها شود. از سويي نيروگاه بوشهر با هزار مگاوات توان توليد براي انجام تعميرات يك بار از مدار خارج شد و برگشت اما دوباره اين اتفاق رخ داد تا نهايتا مشكل برطرف شد.حسن روحاني البته بار ديگر به مساله «مصرف بالا»ي برق نيز اشاره كرد و گفت كه خشكسالي و گرما نيز يكي از دلايل آن است. او البته اين بار به جاي نشانه گرفتن مردم به افزايش توليدات صنعتي نيز اشاره كرد و گفت وقتي توليد صنعتي بالا مي‌رود، افزايش مصرف برق طبيعي ست علاوه بر آن امسال مساله رمز‌ارزها نيز مزيد بر علت شده است.
دستور رييس‌جمهوري به معاون اول 
حسن روحاني همچنين ديروز خبر داد كه به اسحاق جهانگيري، معاون اول دستور داده تا جلسه‌اي مفصل برگزار و براي مشكلات موجود راهكاري پيدا كنند. او البته تاكيد كرد كه يك راهكار تغيير ساعات فعاليت صنعت است يا اينكه برخي صنايع كه تعطيلاتي را در شهريور براي كارگران‌شان لحاظ مي‌كنند، اين تعطيلات را زودتر برگزار كنند. رييس‌جمهوري همچنين بر ارايه جدول زمانبندي قطعي برق در هر شرايطي نيز تاكيد كرد و گفت: «يكي، دو جا در كشورهاي ديگر ديدم، حتي در اروپا ديدم كه كل برق يك كشور به‌طور كامل مي‌خوابد و يك مرتبه 24 ساعت برق قطع مي‌شود براي اينكه اين كار نشود، چند جا به صورت اتوماتيك دستگاه ديسپجينگ دستور خاموشي داده و مشكلاتي براي مردم درست شده است.» عليرضا معزي، معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهوري نيز در توييتر نوشت: ‏«رييس‌جمهوري به دكتر ‎جهانگيري ماموريت ويژه داد تا با تشكيل جلسه‌اي فوري، معضل خاموشي‌ها و قطعي ‎برق را بررسي و دستورالعمل اجرايي صادر كند. روحاني بر لزوم روشنگري و پاسخگويي به افكار عمومي و اطلاع‌رساني دقيق براي كاستن از زحمات و آسيب‌ها به شهروندان تاكيد كرد.» بخش كم‌سابقه سخنراني ديروز روحاني عذرخواهي او از مردم بود. روحاني گفت: «من نسبت به مردم عزيزي كه در اين روزها دچار مشكل و رنج شدند، هم از آنها عذرخواهي مي‌كنم و هم از مردم عزيز خواهش مي‌كنم يك مقدار همكاري و همراهي كنند. دوستان ممكن است تصور كنند كه وزارت نيرو، مقصر بوده. وزارت نيرو مقصر نيست. منتها بايد براي مردم توضيح دهند. وزير محترم نيرو بايد در راديو و تلويزيون براي مردم توضيح دهد و بگويد مشكل چه بوده و راه‌حل مشكل را بايد پيدا و اجرايي و عملياتي كنيم. مردم عزيز همراهي و كمك كنند اگر خدايي نكرده باز هم قطعي برق مورد نياز است حتما بايد ساعاتش براي مردم مشخص شود كه مردم در مشكل و رنج فراواني نباشند.»
 خاموشي‌هاي بي‌برنامه
سخنگوي دولت نيز ديروز در بخشي از نشست خبري هفتگي به موضوع قطعي مكرر برق اشاره كرد. او نيز توضيح داد كه گرما باعث افزايش مصرف برق توسط دستگاه‌هاي سرمايشي شده كه حدود ۴۰ درصد مصرف برق كشور به آن اختصاص دارد، همچنين مصرف برق صنايع و كشاورزي نيز افزايش قابل ملاحظه‌اي داشته است. او تاكيد كرد كه پديده نوظهور استخراج رمزارز‌ها هم بيش از هزارمگاوات مصرف غيرمجاز داشته است، از ميزان ۵۷۰ مگاوات يعني يك‌پنجم متعلق به تهران بوده است. ربيعي نيز همچون روحاني به خارج شدن نيروگاه‌هاي برق‌آبي از مدار توليد اشاره كرد و توضيح داد در در زمان اوج مصرف ۶۶ هزار مگاوات برق مصرف شده آن هم در حالي كه نيروگاه حرارتي و برق‌آبي مجموعا ۵۲ هزار مگاوات توان توليد دارد از همين رو مصرف شديد و منفي شدن تراز توليد و البته عملكرد خودكار رله‌هاي فركانسي به منظور جلوگيري از بروز خاموشي‌هاي گسترده عامل خاموشي‌هاي اخير بوده‌ كه اعلام نشده است.


تاييد خرابكاري در ساختمان سازمان انرژي اتمي از سوي سخنگوي دولت

علي ربيعي سخنگوي دولت در نشست خبري كه روز سه‌شنبه برگزار شد علاوه بر توضيح در مورد علت قطعي‌هاي مكرر برق از خرابكاري در يكي از ساختمان‌هاي سازمان انرژي اتمي در اطراف كرج خبر داد اما تاكيد كرد كه اين اتفاق منجر به آسيب قابل توجه انساني و تجهيزاتي نشده و تنها آسيب مختصري به سقف يكي از سوله‌ها وارد شده كه در حال تعويض آن هستند. او همچنين توضيح داد عكس منتشر شده از آسيب وارد شده به اين ساختمان در واقع بعد از برداشتن سقف و زمان تعمير است. سخنگوي دولت در پاسخ به سوالي درباره ادعاي يكي از نمايندگان مجلس مبني بر از بين بردن اسناد تجاري ارزهاي ۴۲۰۰ در نهاد رياست‌جمهوري نيز تاكيد كرد كه اين ادعا از اساس كذب است. او البته برخي ادعاها مربوط به وضعيت بحراني سيستان و بلوچستان را نيز رد كرد و عمده مشكل اين منطقه را مهاجراني دانست كه به صورت غيرقانوني وارد كشور شده و بيش از نيمي از آنها كروناي مثبت بوده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون