• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4971 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۶ تير

نامه گلايه‌آميز سازمان پژوهش به سازمان سنجش:

سوال‌هاي نامعتبر كنكور را حذف كنيد

گروه اجتماعي| يكي از خاطرات مشترك كنكوري‌ها، واكنش بعد از آزمون است، پس از هر آزموني (از سال‌ها قبل تا حالا) بسياري از داوطلبان هستند كه مي‌گويند: «امسال سوال‌ها سخت‌تر بود.» اما حكايت امسال، حكايت متفاوتي از آب درآمد. اين‌بار رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در نامه‌اي به رييس سازمان سنجش آموزش كشور نوشته است كه برخي سوالات آزمون سراسري در محتواي كتاب‌هاي درسي نبوده است. او خواستار تشكيل كارگروهي براي بررسي اعتراضات شركت‌كنندگان آزمون سراسري امسال دانشگاه‌ها شد.
نامه گلايه‌آميز حسن ملكي، خطاب به ابراهيم خدايي با اين توضيح آغاز شده است: «باتوجه به گزارش‌هاي دريافتي و بررسي‌هاي انجام‌شده روي سوالات آزمون سراسري سال جاري با اينكه انتظار مي‌رفت با عنايت به هماهنگي‌ها و مكاتبات به عمل آمده با آن سازمان در طراحي سوالات آزمون سراسري امسال، شرايط خاص كرونايي درنظر گرفته شود تا از فشار روحي كه در اين دو سال به دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان وارد شده؛ كاسته شود، متاسفانه نه‌تنها در برخي دروس (خاصه درس رياضي) چنين اتفاقي رخ نداد، بلكه شاهد عدم تطابق برخي سوالات آزمون با رويكرد، اهداف و دامنه محتوايي كتاب‌هاي درسي بوديم، تا حدي كه برخي سوالات صراحتا ناظر به مفاهيمي بود كه در كتاب‌هاي درسي هيچ اشاره‌اي بدان نشده است. هرچند سال‌هاي گذشته نيز كم‌وبيش چنين مواردي اتفاق افتاده بود و مورد اعتراض اين سازمان نيز قرار گرفت ليكن سوالات آزمون سال جاري مويد اين امر است كه به اعتراضات و انتقادات توجه كافي نشده است.»
در بخش ديگري از اين نامه پيشنهاد شده تا هرچه سريع‌تر كارگروهي مسووليت رسيدگي به موضوع سوالات آزمون سراسري 1400 را برعهده بگيرد. اين نامه حتي پيشنهاد «حذف سوالات نامعتبر» را هم مطرح كرده است: «از آنجا كه تخطي سوالات آزمون از برنامه‌هاي درسي رسمي كشور باعث از بين رفتن اعتماد جامعه به ‌نظام آموزش رسمي كشور، تحت‌الشعاع قرار گرفتن اهداف برنامه درسي، ترويج كتب كمك‌آموزشي و جزوات غيراستاندارد و مراجعه دانش‌آموزان به موسسات كنكور را در پي خواهد داشت؛ لذا پيشنهاد مي‌شود سريعا كارگروهي در آن سازمان تشكيل، تا اعتراضات به عمل آمده درخصوص سوالات آزمون مذكور بررسي و نسبت به تصميم‌گيري درخصوص حذف سوالات نامعتبر اقدام عاجل صورت گيرد و نتيجه از طريق رسانه‌هاي جمعي به اطلاع داوطلبان و خانواده‌هاي‌شان برسد.» به گزارش روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي، در اين نامه سازمان پژوهش اعلام آمادگي كرده است كه كارشناسان اين سازمان به عنوان تنها متولي تدوين برنامه‌هاي درسي نظام آموزش‌وپرورش كشور، همچون سنوات گذشته، مصاديق دقيق عدم تطابق سوالات با رويكرد، اهداف و محتواهاي كتاب‌هاي درسي را دراختيار سازمان سنجش قرار دهند.
ملكي تنها به نامه رييس سازمان سنجش بسنده نكرده است. او در نامه‌اي ديگر خطاب به وزير آموزش و پرورش، از او خواست تا اقدام جبراني لازم و كارشناسانه از سوي سازمان سنجش انجام شود. ملكي همچنين خواستار مشخص شدن راهكار قانوني دقيق و معين براي نظارت سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي بر سوالات كنكور سراسري در سال‌هاي آتي شده است.
در آزمون سراسري امسال دانشگاه‌ها كه چند روز قبل برگزار شد، تعداد زيادي از شركت‌كنندگان نسبت به دشواري سوالات به‌ويژه درس رياضي، خارج از محتواي كتاب‌هاي درسي انتقاد داشتند. از قضا اين‌بار مسوولان آموزش و پرورش هم در صف داوطلبان كنكور قرار گرفته‌اند و متفاوت بودن كنكور و سوالات مطرح ‌شده در برخي بخش‌هاي آن را تاييد مي‌كنند. 

ماجراي دنباله‌دار تخلف
يكي از موضوعات ديگري كه آن هم هر سال پس از آزمون‌هاي سراسري تكرار مي‌شود موضوع تقلب، تخلف و خريد و فروش سوالات است. اين بحث امسال و بلافاصله پس از برگزاري آزمون 1400 هم پررنگ‌تر از هميشه حاضر بود. چند روز از برگزاري آزمون گذشته و صحبت از دستگيري متخلفان هر روز تكرار مي‌شود. روز گذشته نايب‌رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي خطاب به وزير علوم نامه‌اي نوشت. در نامه عباس مقتدايي به منصور غلامي آمده است: «همان‌گونه كه مستحضريد در روزهاي اخير اعتراضات گسترده و مستندي درخصوص سوالات كنكور و نحوه برگزاري كنكور، به مجلس، رسانه‌ها، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري واصل شده است. در راستاي عدالت آموزشي و جلوگيري از هرگونه تبعيض و تخلف، ضرورت دارد در اسرع وقت موضوع بررسي و اقدامات لازم به عمل‌ آيد.درخصوص نحوه و منابع سوالات كنكور، مطالب مختلفي به همراه مستندات مطرح شده كه اذهان را به سمت وجود جرياني تحت عنوان مافياي كنكور هدايت كرده است، در همين راستا ضرورت دارد آن وزارتخانه در اسرع وقت شفاف‌سازي لازم را در دستور كار خود قرار دهند و با فوريت به تخلفات ارايه شده رسيدگي كنند. از حسن توجه جنابعالي قدرداني مي‌كند.»
در روزهايي كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تلاش دارد روي موضوع اصلاح كنكور مانور دهد و صحبت از كاستن از بار اهميت آزمون مي‌كند، خبرها همچنان بر محور سوءمديريت‌ها در برگزاري كنكور مي‌گردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون