• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3263 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۹ خرداد

اخبار كوتاه

سفر چند ساعته ظريف به مسقط

وزير امور خارجه صبح دوشنبه براي گفت‌وگو با همتاي عماني خود به مسقط رفت و سپس به تهران بازگشت.  به گزارش «اعتماد» به نقل از اداره كل ديپلماسي رسانه‌اي وزارت امور خارجه، محمدجواد ظريف در طول ساعات حضور در عمان با يوسف بن علوي ديدار و درباره مسائل منطقه‌اي با او تبادل نظر كرد.  ظريف روز 19 فروردين و 5 خرداد هم به عمان سفر كرده و با همتاي خود گفت‌وگو كرده بود. با توجه به نقش ميانجيگرانه مسقط در آغاز مذاكرات هسته‌اي دوجانبه ميان ايران و آمريكا به نظر مي‌رسد كه شايد اين سفر محمدجواد ظريف هم در راستاي رايزني‌هاي موازي با مذاكرات جاري در وين و ژنو باشد.

پشت‌پرده از سرگيري روند تاييد مدارك پزشكي ايرانيان در امريكا

پس از حدود يك هفته از اعلام توقف تاييد مدارك دانش‌آموختگان پزشكي ايران در امريكا، روز جمعه نهاد مسوول اين موضوع از تصميم خود عقب‌نشيني ‌و دوباره روال سابق را ‌برقرار كرد؛ هرچند دليل شكل‌گيري اين روند هيچگاه‌ رسما اعلام نشد، ‌شنيده‌ها از روندي حكايت دارد كه در نهايت دولت امريكا را به لغو اين تصميم متقاعد ساخت. در همين رابطه، يك منبع آگاه به «تابناك» گفت: محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران در نخستين ديدار خود با جان كري، همتاي امريكايي خود پس از تصميم اوليه كميسيون مذكور، موضوع را با وي در ميان گذاشته و مقامات امريكايي قول پيگيري موضوع را دادند. اين مقامات سپس به هيات ايراني اعلام كردند كه اقدام كميسيون فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي در امريكا به در‌خواست اداره نظارت بر سرمايه‌هاي خارجي وزارت خزانه‌داري امريكا (OFAC) نبوده و اين اداره چنين توصيه‌اي نداشته است. مقامات امريكايي همچنين اعلام كردند كه با كميسيون فارغ‌التحصيلان پزشكي تماس خواهند گرفت. به گفته اين منبع آگاه، بعد از اين تماس‌ها و پيگيري‌ها بود كه نهايتا كميسيون فارغ‌التحصيلان پزشكي خارجي در امريكا اعلام كرد، روند تاييد مدارك پزشكي ايران را از سر گرفته است.

تلاش اوباما براي تلطيف مواضع فرانسه در مذاكرات

يك خبرگزاري غربي درباره ديدار روساي جمهوري امريكا و فرانسه در حاشيه نشست «گروه۷» گزارش داد اوباما در اين ملاقات به دنبال تلطيف مواضع فرانسه درباره مذاكرات هسته‌اي ايران است. به گزارش فارس، خبرگزاري فرانسه در گزارشي خبر داد كه باراك اوباما كه براي شركت در نشست گروه هفت به آلمان رفته، در ديدارهاي دوجانبه در حاشيه اجلاس به دنبال بحث و مشورت درباره مذاكرات هسته‌اي ايران است. در گزارش اين خبرگزاري فرانسوي آمده است: «انتظار مي‌رود باراك اوباما، رييس‌جمهور امريكا درصدد تجميع و روي هم ريختن نظريات با همتايان اروپايي خود درباره توافق هسته‌اي در حال حصول ايران باشد». خبرگزاري فرانسه با اشاره به ديدار اوباما با همتاي فرانسوي نوشت: «انتظار مي‌رود كه رييس‌جمهور اوباما تلاش كند تا فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه برخي از ملاحظات درباره اين توافق را كنار بگذارد.»

افزايش ۶۰ درصدي صادرات امريكا به ايران

گزارش اداره آمار امريكا نشان مي‌دهد ميزان صادرات كالا از ايالات متحده به ايران طي ۴ ماهه ابتدايي سال جاري ميلادي در قياس با سال گذشته، ۶۰ درصد افزايش يافته است. به گزارش فارس، بر اساس گزارش اداره كار امريكا، بين ماه‌هاي ژانويه تا آوريل سال 2015 9/98 ميليون دلار كالا از اين كشور به ايران صادر شده است؛ رقمي كه در 4 ماه ابتدايي سال گذشته 7/58 ميليون دلار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون