• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5144 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ بهمن

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه:

به دنبال توافق موقت و محدود نيستيم

حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره بحث‌هايي كه پيرامون تعيين پيش‌شرط براي به توافق رسيدن در مذاكرات وين مطرح است، گفت: ما هيچ پيش‌شرطي را از طرف امريكايي دريافت نكرده‌ايم و اساسا مذاكرات ما روندي را دارد كه موضوع پيش‌شرط در آن مطرح نيست. من نمي‌دانم خبري كه منتشر شده، چگونه است، ولي تا اين زماني كه با هم صحبت مي‌كنيم، موضوع پيش‌شرط مطرح نيست و ما متن يا پيشنهادي را در چارچوب پيش‌شرط هم دريافت نكرده‌ايم و قطعا اين مذاكرات برمبناي نظرات كارشناسي و توافقاتي كه نتيجه‌ نهايي آن رسيدن به يك توافق خوب در راستاي تامين منافع ملت و كشورمان باشد، پيش خواهد رفت. اميرعبداللهيان در گفت‌وگو با صدا و سيما در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه گفته مي‌شود بخشي از تحريم‌ها لغو شده‌اند، آيا اين خبر صحت دارد و اين تحريم‌ها كدام موارد هستند، گفت: اقداماتي كه روي كاغذ انجام مي‌شود، اقدامات خوبي مي‌تواند باشد، يعني هر فرمان اجرايي يا اقدامي كه تحريم‌هاي وضع‌شده پس از خروج امريكايي‌ها از برجام را مجددا به حالت قبلي خود و رفع تحريم‌ها بازگرداند، از نظر ما اقدام خوبي قلمداد مي‌شود. اما آنچه براي ما مهم است، عمل طرف امريكايي‌ است. ما نگاه مي‌كنيم ببينيم روي زمين چه اتفاقي به وقوع مي‌پيوندد. براي ما مهم اين است كه رفتار عملي امريكايي‌ها در لغو تحريم‌ها را بتوانيم به‌طور ملموس و عيني مشاهده كنيم. آنچه براي ما مهم است، نتيجه مذاكراتي است كه در مذاكرات وين دنبال مي‌كنيم و توافقي كه در آنجا حاصل خواهد شد. البته امريكايي‌ها از طريق برخي واسطه‌ها پيام‌هاي مكرري را براي ما مي‌فرستند و مدعي‌اند كه ما داراي حسن‌نيت هستيم. ما در روند فعلي مذاكرات، ابتكار جدي و قابل‌توجهي را تا الان از طرف امريكايي نديده‌ايم. ابتكار هم از نظر ما ابتكاري است كه بايد در مذاكرات 1+4 و از طريق Non-papeهايي كه به واسطه اتحاديه اروپا بين ما و امريكايي‌ها تبادل مي‌شود، قابل مشاهده باشد يا در عمل ما شاهد لغو بخشي از تحريم‌ها باشيم. لذا براي ما، ملاك رفتار عملي امريكاست.
اميرعبداللهيان در پاسخ به سوالي درباره اينكه ايران ممكن است توافقي دو ساله انجام دهد و آيا ممكن است توافقي انجام شود كه تاريخ داشته باشد، گفت: ما به دنبال يك توافق خوبيم. به دنبال توافق موقت و محدود نيستيم.
بورل: نيازمند روحيه سازش
 از سوي تمام طرف‌ها هستيم
جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و هماهنگ‌كننده ارشد مذاكرات وين شامگاه شنبه در تماس تلفني با وزير امور خارجه درخصوص روند مذاكرات جاري وين گفت‌وگو و رايزني كرد. بورل در اين تماس تلفني با اشاره به اينكه هم‌اكنون مذاكرات در برهه زماني مهمي قرار دارد، گفت: انتظار اين است همه طرف‌ها با يك دستور كار مشخص و در راستاي رسيدن به توافق به وين بيايند و آماده اتخاذ تصميم‌هاي سياسي باشند.  اميرعبداللهيان نيز در اين گفت‌وگو ضمن تشكر از تلاش‌هاي بورل، انريكه مورا معاون او و اتحاديه اروپا در جهت هماهنگ كردن مذاكرات گفت: تحولات مثبتي در مذاكرات رخ داده است اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمي‌سازد. ما با قاطعيت و صراحت به دنبال توافق خوب هستيم، اما با همين صراحت و قاطعيت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملي خود تاكيد داريم.متاسفانه برجام در سال‌هاي اخير منافع اقتصادي براي ايران نداشته است. ما تنها در صورتي به يك توافق خوب مي‌رسيم كه تامين‌كننده منافع اقتصادي ما به صورت پايدار و قابل اتكا باشد. ايران براي رسيدن به يك توافق خوب مصمم است و در اين راستا با اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌كننده برجام در ارتباط مستمر و نزديك خواهد بود. جوزپ بورل، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا با انتشار پيامي در حساب كاربري خود در توييتر درباره گفت‌وگوي تلفني خود با حسين اميرعبداللهيان گفت: در آستانه از سرگيري گفت‌وگوهاي برجامي در وين طي روزهاي آينده، تماس تلفني مهمي با اميرعبداللهيان داشتم. براي پايان سريع مذاكرات و بازگشت به اجراي كامل برجام به تلاش‌هايي مبتني بر حسن نيت و روحيه سازش از سوي تمام طرف‌ها نياز داريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون