• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5144 -
  • ۱۴۰۰ دوشنبه ۱۸ بهمن

خبر

تعليق تصميم اعطاي عضويت ناظر به اسراييل در اتحاديه آفريقا

سران اتحاديه آفريقا تصميم مربوطه براي اعطاي عضويت ناظر به رژيم اسراييل را به حالت تعليق درآوردند و كميته‌اي متشكل از سران هفت دولت از جمله الجزاير براي بررسي اين موضوع و ارايه نتيجه آن به اتحاديه آفريقا تشكيل دادند. اتحاديه عرب در اين باره بيانيه‌اي منتشر و تاكيد كرد: «احمد ابوالغيط دبيركل اتحاديه، از تصميمي كه در نشست امروز اتحاديه آفريقا در آديس آبابا گرفته شد، مبني بر تعليق عضويت اسراييل به عنوان ناظر اتحاديه آفريقا، استقبال كرد». خبرگزاري اسپوتنيك به نقل از اتحاديه عرب گزارش داد، تصميم تعليق عضويت رژيم اسراييل در اتحاديه آفريقا، يك گام درست است و در راستاي «مواضع تاريخي اتحاديه آفريقا در حمايت از مساله فلسطين» قرار دارد.اين اتحاديه همچنين گفت كه اين تصميم حكيمانه بايد گرفته مي‌شد تا از اين طريق، رژيم اسراييل به سبب اقدامات غيرقانوني عليه ملت فلسطين، تشويق نشود.درباره مساله فلسطين و حمايت‌هاي ادعايي اتحاديه عرب از اين مساله، ابوالغيط اخيرا متوسل به امريكا شد و از اين كشور خواست كه به صورت گسترده‌تر و عميق‌تر در روند آنچه آن را صلح خواند، مداخله كند. وي مدعي شد كه مداخله امريكا بايد به نحوي باشد كه توهمات دولت پيشين اين كشور درباره مساله فلسطين را از بين ببرد. به گزارش خبرگزاري فارس، دبيركل اتحاديه عرب بدون اشاره به نقش امريكا در حمايت از تجاوزات رژيم اسراييل گفت كه توهمات امريكا، به «اسراييل همه ‌چيز مي‌دهد و مردم فلسطين را از همه ‌چيز محروم مي‌كند». ابوالغيط طرح دولت بيل كلينتون را كه به بهانه راهكار پايان بخشيدن به جنگ رژيم اسراييل با مردم فلسطين مطرح شده بود، «شجاعانه» توصيف كرد.وي ادامه داد: «اتحاديه عرب بر اين باور است كه اكنون زمان آن فرا رسيده است كه امريكا در اين مسير شجاعانه، قدم بگذارد و توانايي خود را براي يافتن راهكار اين جنگ، ثابت كند». اين مسوول عرب از جامعه بين‌الملل و ساير نهادهاي بين‌المللي و منطقه‌اي خواست كه براي تحقق راهكار دو دولتي از طريق مذاكره، اعمال فشار كنند.


ملكه بعدي انگليس معرفي شد
ملكه اليزابت در جشن هفتادمين سال سلطنت خود، «كامليا» همسر شاهزاده چارلز را به عنوان ملكه بعدي انگليس معرفي كرد. بنا بر گزارش خبرگزاري دويچه وله، ملكه انگليس اعلام كرد كه اميدوار است زماني كه شاهزاده چارلز به پادشاهي رسيد، كامليا دوشس كورنوال به عنوان «ملكه همسر» ارتقا پيدا كند و در حقيقت با اين تصميم به سال‌ها بحث و جدال بر سر عنوان آينده كامليا پايان مي‌دهد.طبق گزارش شبكه «بي‌بي‌سي»، پيش از اين گمانه‌زني‌هايي وجود داشت مبني بر اينكه كامليا به عنوان «شاهزاده همسر» شناخته شود نه «ملكه همسر» اما با اظهارات ملكه انگليس، راه براي ملكه شدن كامليا هموار شده است.بر اساس گزارش دويچه وله، اين اقدام ملكه انگليس در حقيقت مسير كامليا براي پذيرفته شدن در ميان مردم انگليس را هموارتر مي‌كند، زيرا پيش از اين به دليل نقشي كه در جدايي چارلز از پرنسس دايانا همسر اول چارلز ايفا كرده بود، بسيار مورد سرزنش قرار گرفته بود.بر اساس اين گزارش، آخرين اعلاميه ملكه نشان مي‌دهد كه اين زن ۹۵ ساله بريتانيا در حال برنامه‌ريزي براي آينده پس از مرگش است و ابراز اميدواري كرد كه چارلز و كاميلا همان حمايتي را داشته باشند كه او در دوران سلطنتش داشته است و گفت: «وقتي پسرم چارلز پادشاه شد، مي‌دانم كه از او و همسرش كاميلا همان حمايتي را خواهيد كرد كه از من كرديد و اين آرزوي صميمانه من است كه وقتي آن زمان فرا رسيد، كاميلا به عنوان ملكه همسرش شناخته شود، زيرا او به خدمات وفادار خود ادامه مي‌دهد.»چارلز و كاميلا از طريق سخنگوي خود گفتند كه از سخنان ملكه متاثر شدند و چارلز تصريح كرد كه اين جشن سلطنت هفتاد ساله فرصتي است تا كشور متحد شود و خدمات ملكه اليزابت به ملت را جشن بگيرند.گزارش‌ها حاكي از آن است كه چارلز و كامليا در سال ۲۰۰۵ با هم ازدواج كردند و چارلز پيش از آن با پرنسس دايانا ازدواج كرده بود اما در سال ۱۹۹۶ و يك‌سال قبل از مرگ دايانا در يك سانحه رانندگي در پاريس از هم جدا شدند.


نامزدي «هوشيار زيباري» تعليق شد
دادگاه فدرال عراق طي حكمي، دستور توقف اقدامات جاري براي معرفي«هوشيار زيباري» به عنوان نامزدي تصدي پست رياست‌جمهوري را صادر كرد.خبرگزاري رسمي عراق (واع)، با انتشار سند حكم روز يكشنبه، ۶ فوريه دادگاه فدرال عراق در خصوص نامزدي اين عضو حزب دموكرات كردستان عراق، در خبري فوري اعلام كرد كه اين نامزدي تا زمان بررسي پرونده ارايه شده، به حالت تعليق درآمد.تعليق نامزدي زيباري براي تصدي پست رياست‌جمهوري، در پي شكايت رسمي شماري از نمايندگان پارلمان عراق صورت مي‌گيرد. وي كه نامزد پيشنهادي حزب دموكرات كردستان عراق براي رياست‌جمهوري است، در سال ۲۰۱۶ از پست وزارت دارايي عراق به دليل داشتن پرونده‌هاي فساد كنار گذاشته شده بود. بر اساس اين گزارش، دادگاه فدرال عراق در پي شكايت چهار نماينده پارلماني به نام‌هاي، «علي تركي جسوم»، «ديلان غفور صالح»، «كاروان علي يارويس» و «كريم شكور محمد» كه نامزدي زيباري را خلاق قانون اساسي عراق اعلام كرده بودند، به صورت موقت نامزدي وي را به حالت تعليق درآورد.قرار است امروز، ۱۸ بهمن ماه جاري (۷ فوريه)، نشست پارلمان جديد عراق براي انتخاب رييس‌جمهور اين كشور برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون