• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5146 -
  • ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۰ بهمن

پيشخوان

توضيحات جليلي درباره نامه  ۲۰۰ صفحه‌اي ضد برجام
سعيد جليلي بالاخره پس از چند روز گمانه‌زني درباره نامه‌اي كه گفته شده بود او در نقد مذاكرات هسته‌اي خطاب به رهبري تدوين كرده، در اين رابطه توضيح داد. به گزارش ايسنا، اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در سخنراني خود با عنوان پشت خيمه دشمن در حسينيه جماران درباره برخي اخبار نسبت به نامه منتسب به او در نقد مذاكرات برجام گفت: «مي‌گويند فلاني 100 صفحه يا ۲۰۰ صفحه نامه نوشته است، اما چرا چنين فضايي اكنون طراحي مي‌شود؟ من كه قبلا گفته‌ام برجام سند طلبكاري ملت است و در دانشگاه بايد برجام‌ خاني راه بيفتد. اما مگر صحنه ما اين مسائل است.» جليلي گفت: «من هميشه مكاتباتي داشتم و وظيفه خود مي‌دانم نظراتم را بيان كنم. دولت قبل در پايان دوره خود گزارشي درباره برجام داد؛ من آن را بررسي كردم و مواردي كه با واقعيت مطابقت نداشت، بيان كردم. اين نامه مربوط به ۶ ماه پيش و در نقد گزارش دولت قبلي در زمينه دستاوردهاي برجام بود. البته اين مسائل ارزش پرداختن ندارد.»


اگر منافع چين و روسيه اقتضا كند  ايران را زير دست و پا له مي‌كنند
نماينده اصلاح‌طلب مردم تبريز در مجلس گفته است: «واقعيت اين است كه سفره مردم روز به روز ضعيف‌تر مي‌شود و قدرت خريد مردم كاهش مي‌يابد و توان معيشتي مردم به ‌شدت پايين آمده و جامعه، در حال انفجار است.» به گزارش پايگاه خبري-تحليلي منيبان، مسعود پزشكيان با بيان اينكه «نمي‌توان مملكت را با شعار اداره كرد»، اضافه كرد: «معتقدم بايد در برجام بنشينند و گفت‌وگو كنند و مساله را همين‌طور كه هست، بپذيرند. طرف‌هاي مقابل و ما به صورت همزمان به توافق پايبند باشيم. اينكه ادعا كنيم آنها دنبال منافع خودشان هستند، در هر معامله‌اي هر كس دنبال منفعت خودش است. برادر سر برادر كلاه مي‌گذارد تا منفعت او تامين شود، حالا انتظار داريد كشور خارجي و روسيه بخواهند، منفعت ما را ببينند. چين منفعت ما را ببيند. اين كشورها به ‌دنبال منافع خودشان هستند و آنها هم به ‌خاطر منافع خودشان، هواي ما را دارند. اگر يك روز منفعت آنها اقتضا كند، ما را زير دست و پاي خودشان له مي‌كنند و اجازه همين كار كردن را هم به ما نمي‌دهند.»


تاكيد رييسي بر توان كشورهاي مستقل براي خنثي‌سازي تحريم
رييس دولت سيزدهم روز شنبه پس از دريافت استوارنامه آلبرتو گونزالس كاساس سفير جديد جمهوري كوبا با اشاره به اينكه ضد امپرياليستي و ضد ظلم دو ملت ايران و كوبا را به هم نزديك كرده است، گفت: «بايد روابط نزديك دو كشور در همه حوزه‌ها از جمله بخش‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي در راستاي منافع دو ملت ارتقا يابد.» به گزارش ايسنا، ابراهيم رييسي با بيان اينكه «تحريم» و «تهديد» به ابزار جديد سلطه‌گران عليه ملت‌هاي مستقل تبديل شده است، اظهار داشت: «در چنين شرايطي لازم است كشورهاي مستقل با استفاده از ظرفيت‌ها و تامين نيازمندي‌هاي يكديگر در مسير بي‌اثر كردن تحريم‌ها گام‌هايي بردارند.» رييسي با تاكيد بر اينكه روابط ايران و كوبا راهبردي است، گفت: «ايران با همه كشورهايي كه در خط مقدم مبارزه با سلطه‌گران هستند، ارتباط راهبردي دارد.» آلبرتو گونزالس كاساس سفير جديد جمهوري كوبا نيز در اين ديدار پس از تقديم استوارنامه خود با بيان اينكه تهران و هاوانا از نظر سياسي از رابطه برادرانه و مستحكمي برخوردار هستند، اظهار داشت: «كوبا تمايل دارد سطح روابط اقتصادي و تجاري خود را با ايران متناسب با مناسبات سياسي افزايش دهد.»


توصيه‌هاي محسني‌اژه‌اي به اعضاي هيات تحقيق و تفحص از بورس
رييس قوه قضاييه در نشستي با اعضاي هيات تحقيق و تفحص از سازمان بورس و بازار سرمايه، تحقيق و تفحص را از ابزارهاي مهم نظارتي مجلس دانست و توصيه‌هايي در اين رابطه مطرح كرد. به گزارش خبرگزاري ميزان، غلامحسين محسني اژه‌اي گفت: «در مقوله پراهميت تحقيق و تفحص بعضا گلايه‌هايي دوطرفه از سوي نمايندگان مجلس و مسوولان قوه قضاييه مطرح مي‌شود؛ نمايندگان از طولاني شدن فرآيند رسيدگي قضايي و مشخص نبودن نتيجه در باب گزارشات ارجاعي تحقيق و تفحص گلايه‌مندند و در سوي مقابل اين گلايه در قوه قضاييه از مستند و متقن نبودن گزارش‌هاي تحقيق و تفحص مجلس، كلي بودن اين گزارش‌ها و همچنين ضميمه‎ نشدن مستندات كافي به آنها وجود دارد.» او از نمايندگان مجلس حاضر در اين نشست خواست تا با عزمي راسخ در راستاي تقويت و تحكيم همكاري با قوه قضاييه جهت اتقان، شفافيت، مستدل و قابل دفاع بودن گزارشات و پرونده‌هاي تحقيق و تفحص، اقدام كنند و تاكيد كرد كه در قوه قضاييه هم عزم، جزم خواهد بود كه با سرعت گزارشات تحقيق و تفحص به نتيجه برسد. او گفت: «هيات تحقيق و تفحص از سازمان بورس بايد گزارشي جامع، متقن و مستند را تدوين كند و دستگاه قضايي نيز در تحقق اين مهم از هيچ كمك و مساعدتي به هيات مزبور فرو گذار نخواهد كرد.» محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه «خيانتكاران بازار بورس و سرمايه بايد به تناسب خيانت‌شان پاسخگو باشند»، گفت: «اگر در تحقيق و تفحص از بورس تا اينجا به يك جرم محرز رسيده‌ايد همين حالا مستندات را بفرستيد.» وي با تاكيد بر اينكه از 3 ماه پيش تاكنون دنبال گزارش سازمان بازرسي از بورس و بازار سرمايه است، خاطرنشان كرد: «صرف اينكه بازرسي كل كشور بگويد من به فلان دستگاه براي ارايه اطلاعات هشدار دادم، كفايت نمي‌كند.»


رفع جامع و موثر تحريم‌ها  براي انتفاع اقتصادي از برجام
دبير شوراي عالي امنيت ملي بر لزوم رفع تحريم‌ها تاكيد كرد. علي شمخاني در حساب كاربري‌اش در توييتر نوشت: ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اقتصادي و تكنولوژيك كشور داراي ساختار يكپارچه است و رفع تحريم‌ها با هر شناسه‌اي بايد براي همه بخش‌ها ماهيت يكسان داشته باشد. تجربه قبلي ثابت كرد كه بدون رفع جامع و موثر تحريم‌ها، انتفاع اقتصادي پايدار از برجام بيشتر شبيه يك سراب است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون