• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

راه‌هاي ورود كالاي قاچاق از مبادي رسمي

برخي كالاهاي قاچاق از مبادي رسمي وارد ايران مي‌شوند.  اين را عضو هيات نمايندگان اتاق مي‌گويد و توضيح مي‌دهد: «روش اولي كه از طريق آن قاچاق كالا از مبادي رسمي به كشور انجام مي‌شود اين است كه به‌طور مثال كالايي كه ارزش‌ آن هزار دلار است براي اينكه سود و عوارض كمتري پرداخت شود در حدود 100 دلار اظهار مي‌شود. اين روش براي اين اتفاق مي‌افتد كه واردكننده 10 درصد سود و عوارض كمتري پرداخت كند و حقوق دولتي كمتري بپردازد. بنابراين در اين روش در مورد ارزش يك كالا كم‌اظهاري مي‌شود و واردكننده ارزش واقعي كالايي را كه مي‌خواهد وارد كند اعلام نمي‌كند.
محسن بهرامي ارض اقدس، با بيان اينكه در حالي كه در روش اول كم‌اظهاري در بيان ارزش واقعي كالا و قيمت آن انجام مي‌شود، در روش دوم كم اظهاري به لحاظ كمي صورت مي‌گيرد، گفت: «به اين معني كه ممكن است در نهايت هزار دستگاه كالاي وارداتي از گمرك خارج شود ولي اعلام شود كه 10 دستگاه يا 100 دستگاه از گمرك خارج شده است. در اين روش تعداد كالا مشخص نمي‌شود و به عبارتي در اعداد و ارقام كالاي ترخيص شده دستكاري مي‌شود. نوع سوم اين است كه برخي كالاها به كشور وارد مي‌شوند كه تعرفه‌ آنها بسيار بالاست و واردكننده اگر بخواهد آن كالا را به كشور وارد كند بايد با تعرفه‌ بسيار بالا اين كار را انجام دهد، بنابراين در اين حالت نوعي از قاچاق به كشور از مسير گمرك و مبادي قانوني انجام مي‌شود كه بر اساس آن وارد‌كننده، آن كالاي مشخص با تعرفه بالا را به نام كالاي ديگر و با تعرفه پايين‌تري از گمرك ترخيص و به كشور وارد مي‌كند.»
وي به اقتصاد نيوز گفت: «بنابراين كالايي به كشور وارد مي‌شود اما با نام كالايي ديگر. به‌طور مثال واردات ظروف كريستال با تعرفه 100 درصد انجام مي‌شود. حال وارد‌كننده‌اي براي وارد كردن اين كالا تصميم مي‌گيرد به هر شكلي تعرفه بالاي آن را پرداخت نكند. در اين روش ظروف كريستال قرار است به كشور وارد شود و محموله هم همين ظروف با ارزش بسيار بالاست اما به جاي اينكه در اظهارنامه‌ها واردات ظروف كريستال اظهار شود ظروف بلوري يا ظروف ملامين اظهار و ترخيص شود كه داراي عوارض پايين‌تر و تعرفه كمتر است و ارزش بسيار پايين‌تري هم دارد.»
 بهرامي با اشاره به اينكه البته ورود كالاي قاچاق از مبادي رسمي تنها از طريق اين سه روش انجام نمي‌شود، ادامه داد: «بلكه نوع بدتر از اين سه روش نيز وجود دارد كه بر اساس آن متاسفانه از مبادي رسمي كالاهايي كه واردات آنها به كشور مجاز نيست به عنوان كالاي مجاز ترخيص مي‌شود و به كشور مي‌آيد. بسياري از كالاها هستند كه واردات آنها ممنوع است يا مجاز مشروط هستند. اين كالاها براي ورود خود بايد اجازه دستگاه‌هاي خاصي مانند مجوز وزارت بهداشت و درمان، سازمان غذا و دارو، سازمان استاندارد و غيره را داشته باشند تا بتوانند ترخيص شوند. در اين روش از قاچاق كالاهايي كه واردات آنها مشروط به اخذ مجوز‌هاست بدون ارايه اين‌گونه مجوزها از گمرك ترخيص مي‌شوند يا كالاهاي ممنوعه يا كالاهاي مشروط به انواع مختلف از مبادي رسمي ترخيص مي‌شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون