• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3272 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۳۰ خرداد

خبر كوتاه

ايران از طالبان حمايت نمي‌كند

سفير ايران در افغانستان با رد شايعات مربوط به همكاري ايران با گروه تروريستي طالبان، به خبرنگار وال‌استريت ژورنال گفت كه ايران نه از طالبان و نه از هيچ گروه تروريستي ديگري حمايت نمي‌كند. به گزارش فارس، «محمدرضا بهرامي» در اين خصوص گفت: «ما از طالبان حمايت نكرده‌ايم و از هيچ گروه تروريستي يا افراط‌گراي ديگري هم حمايت نمي‌كنيم.» بهرامي به منطق ايران براي عدم حمايت از يك گروه تروريستي مانند طالبان پرداخت و گفت: «دشمن دشمنان، لزوما دوست نيست؛ فراموش نكنيم كه تروريسم، تروريسم است و افراطي‌گرايي، افراطي‌گرايي؛ هر دوي اينها به يك اندازه خطرناكند. سفير ايران در افغانستان سپس به خطرات واقعي پيش‌روي آينده افغانستان و لزوم مبارزه جدي‌تر با افراط‌گرايي در اين كشور پرداخت و گفت: «بر اساس گزارشات، داعش در حال تقويت پايگاه‌هاي خود و جذب نيروهاي جديد (در افغانستان) است و ما اين امر را تهديدي بالقوه براي افغانستان و منطقه مي‌بينيم.» همچنين بهرامي در گفت‌وگويي ديگر با تلويزيون طلوع‌نيوز افغانستان، طالبان و ديگر گروه‌هاي تروريست را ابزار توليد بي‌ثباتي و ناامني در منطقه ‌دانست و گفت كه اين گروه‌ها تهديدي براي منطقه و جهان هستند. بهرامي افزود: كشورش به هيچ عنواني از اين گروه‌ها حمايت نمي‌كند. سفير ايران در كابل اظهار كرد: ايران و طالبان هيچ رابطه‌اي ندارند؛ در راهبرد امنيتي ايران هيچ پيوندي با گروه‌هاي هراس افكن تعريف نشده و هرگونه ارتباط با اين گروه‌ها به ضرر ايران، منطقه و خارج از منطقه است. بهرامي ادامه داد: ما 1000 كيلومتر مرز مشترك با افغانستان داشته و در راهبرد دايمي ما توسعه و حمايت از دولت مركزي افغانستان وجود دارد. ما از اين گروه‌ها حمايت نمي‌كنيم. سفير ايران در كابل افزود: هر پديده‌‌ تندرو براي منطقه تهديدي جدي است، از همين رو كشورهاي منطقه بايد براي تقويت با دولت افغانستان همكاري و با تندروي مبارزه كنند. اين ديپلمات ايراني تصريح كرد: كار كردن با اين گروه‌ها و جريان‌هاي افراطي كه تعهد و تعلق خاصي به هيچ حاكميت منطقه ندارند، عواقب خوبي نداشته و ما حاضر نيستيم وارد اين موضوع شويم. هر جريان افراطي تهديدي براي منطقه  است.

 

ايران موافق بازگشت اجباري پناهجويان نيست

اجلاس كنسولي جمهوري اسلامي ايران و استراليا برگزار شد. به گزارش «اعتماد»، در پايان دو روز نشست رايزني‌هاي كنسولي ميان جمهوري اسلامي ايران و استراليا به رياست مديران كل كنسولي دو كشور، افزايش تسهيلات رواديدي و مسافرت اتباع يكديگر براي گردشگري، تجارت و سرمايه‌گذاري مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. افزايش تسهيلات براي تردد آسان‌تر اتباع دو كشور در زمينه‌هاي گردشگري، بازرگاني، گسترش تبادلات دانشگاهي و اعطاي بورس تحصيلي متقابل، گشايش نمايندگي‌هاي كنسولي، همكاري پليس دو كشور براي مبارزه با تروريسم، قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان، بررسي چگونگي كمك به حل مشكل پناهجوهاي ايراني در اردوگاه‌هاي مهاجران كه در وضعيت بسيار نامطلوبي قرار دارند، تسهيلات براي ماموران و دارندگان گذرنامه‌هاي سياسي و خدمت و... از جمله مطالب مورد بحث طرفين بوده است. همچنين علي چگني، مديركل كنسولي وزارت امور خارجه با پيتر دوتون، وزير مهاجرت استراليا نيز در حاشيه اجلاس مذكور ديدار و گفت‌وگو كرد. در عين حال يك مقام نزديك به هيات كنسولي ايراني برخي اخبار منتشره مبني بر توافق دو طرف براي بازگرداندن اجباري پناهجويان ايراني را رد كرد و گفت: چنين موضوعي درست نيست و توافقي در اين خصوص صورت نگرفته است؛ سياست دولت جمهوري اسلامي ايران بر مبناي آزادي عمل اتباع خود براي گزينش محل اقامت و شغل خود است و چنانچه كسي از اتباع كشورمان قصد بازگشت به ايران را داشته باشد اين بازگشت بايد داوطلبانه و فارغ از هرگونه اجبار صورت گيرد.

 

آمادگي تهران براي بستن قراردادهاي نفتي

روزنامه وال استريت ژورنال در گزارشي اقتصادي به رايزني‌هاي اخير بيژن زنگنه با طرف‌هاي خارجي پرداخته و نوشته كه ايران آماده است به محض برداشته شدن تحريم‌ها، قراردادهاي پرسودتري ببندد و تكنولوژي روز را به چاه‌هاي نفتي بازگرداند. به گزارش فارس، با نزديك شدن به ضرب‌الاجل توافق هسته‌اي، يك نشريه امريكايي ضمن مصاحبه با مقامات نفتي ايران، از رايزني‌هاي گسترده براي بازگشت سرمايه‌گذاران و فناوري خارجي به نفت ايران خبر داده است. وال‌استريت‌ژورنال در اين گزارش نوشته كه ايران در حال آماده شدن براي انعقاد قراردادهاي طولاني‌مدت و پرسودتر با طرف‌هاي خارجي پس از برداشته شدن تحريم‌هاست. در ادامه اين گزارش آمده كه پس از انعقاد اين قراردادها، انتظار مي‌رود شركاي خارجي، تكنولوژي و دانش مديريتي بيشتري را با ايرانيان به اشتراك بگذارند. امير زماني‌نيا، از كارشناسان سابق تحريمي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كه اين روزها براي نظارت بر تعاملات با شركت‌هاي نفتي خارجي در اين حوزه مامور شده، گفته كه حوزه نفت ايران در شش سال آينده، به 185 ميليارد دلار سرمايه‌گذاري خارجي نياز دارد.

 

«ديپلماسي قارچي» براي مقابله با ايران

در هفته‌هاي اخير، اخبار گوناگوني از نزديك شدن بيش از پيش برخي دولت‌هاي عرب منطقه به رژيم اسراييل به گوش مي‌رسد كه هدف از اين اقدام، مقابله با نفوذ ايران، به ويژه پس از حصول توافق نهايي هسته‌اي است. چند مقام رژيم اسراييل در گفت‌وگو با يك روزنامه امريكايي، ابعاد جديدي از اين روند توسعه روابط ميان صهيونيست‌ها و دولت‌هاي عربي را فاش كرده است. به گزارش «تابناك»، روزنامه «بوستون هرالد» با انتشار مطلبي به نقل از چند مقام عاليرتبه رژيم اسراييل مي‌نويسد، اين رژيم كه به‌طور فزاينده‌اي نسبت به متمايل شدن سياست خاورميانه‌اي دولت امريكا به سوي ايران نگران است، نوعي ديپلماسي مخفي با نام «ديپلماسي قارچ» در پيش گرفته كه هدف از آن، توسعه روابط با دولت‌هاي عرب منطقه است. يكي از اين مقامات كه نخواسته نامش فاش شود، در اين زمينه مي‌گويد: «با در نظر گرفتن همه مشكلات مربوط به داعش، ايران و القاعده در منطقه، ما شاهديم كه شمار بسياري از كشورهاي عربي مدرن ـ كه دولت‌هاي سني عملگرا خوانده مي‌شوند ـ ناگهان روابط خود با اسراييل را بازنگري كرده‌اند. ما امروز بيش از هر زمان ديگري در گذشته با دولت‌هاي عربي گفت‌وگو مي‌كنيم». با وجود اين، به موازات ادامه مخالفت‌هاي بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل با چارچوب توافق هسته‌اي ايران و همچنين ناكامي جان كري، وزير خارجه امريكا در پيشبرد طرح مذاكرات صلح فلسطين و رژيم اسراييل، مقامات تل‌آويو در حال تدوين يك «نقشه ب» يا طرح جايگزين هستند كه بر اساس آن، ضمن دور زدن ايالات متحده، نسبت به ايجاد يك شبكه حمايتي از رژيم اسراييل در منطقه اقدام مي‌شود. هرچند اين مقامات اشاره‌اي به نام كشورهاي عربي طرف مذاكره با تل‌آويو نكرده‌اند، اما به تازگي اخباري مبني بر ملاقات سران رژيم اسراييل با مقامات قطر و عربستان سعودي منتشر شده است. يك مقام اسراييلي در توضيح دليل انتخاب نام «ديپلماسي قارچ» براي اين روند مي‌گويد: «قارچ‌ها در تاريكي بهتر رشد مي‌كنند»؛ نكته‌اي كه به ماهيت مخفي مذاكرات ميان طرفين عرب و اسراييلي اشاره دارد. يكي از دلايل اصلي پيشبرد اين روند از سوي رژيم اسراييل، نگراني از مذاكرات هسته‌اي ايران و وجود اين باور است كه اصول اساسي سياست امنيتي اوباما به اشتباه انتخاب شده است. از ديد آنها، اوباما تمركز اصلي خود را بر مبارزه با گروه‌هاي افراط‌گرا و تروريستي قرار داده و در اين زمينه نيز شكست خورده است؛ در حالي كه به عقيده تل آويو، توافقنامه‌اي كه در موضوع هسته‌اي ايران در حال تدوين است، محدوديت‌هاي اندكي را بر ايران اعمال مي‌كند و اين امر مايه نگراني است. در اين ميان، گفته مي‌شود نخستين بخش از دستور كار ديپلماتيك مخفي رژيم اسراييل و كشورهاي عربي، تلاش جهت يافتن راه‌حلي براي منازعه رژيم اسراييل و فلسطين است و اين امر، پيش‌زمينه‌اي براي ديگر موضوعات به شمار مي‌رود. به عقيده اسراييلي‌ها، پيدا كردن راه‌حل براي اين موضوع مي‌تواند سبب كاهش نفوذ ايران بر فلسطيني‌ها نيز بشود. آنها نسبت به پيشبرد اين روند اظهار خوشبيني مي‌كنند». يك مقام اين رژيم مي‌گويد: «كري نتوانست عباس را متقاعد كند؛ شايد آنها (دولت‌هاي عربي) بتوانند.»

 

گسترش همكاري‌هاي هسته‌اي ايران و روسيه  با دستيابي به توافق

رييس شركت دولتي «روس اتم» اعلام كرد: حل و فصل مساله هسته‌اي ايران و لغو تحريم‌ها موجب گسترش همكاري‌هاي روسيه و ايران در عرصه انرژي هسته‌اي خواهد شد. به گزارش ايرنا، سرگئي كرينكو در پاسخ به سوال خبرنگاري كه آيا كاهش تحريم‌ها در مورد ايران منجر به توسعه همكاري‌هاي اين كشور با شركت روس اتم مي‌شود؟ اظهار داشت: بدون شك اين امر موجب توسعه همكاري‌ها مي‌شود. وي يادآور شد كه روسيه يكي از اعضاي گروه بين‌المللي است كه براي حل و فصل مساله هسته‌اي ايران تلاش مي‌كند. كرينكو افزود: وزارت امور خارجه روسيه و نه روس اتم به اين مساله مي‌پردازد. ما فقط از همكاران در وزارت امور خارجه روسيه پشتيباني مي‌كنيم. رييس شركت روس اتم با يادآوري اينكه روسيه با ايران در عرصه انرژي هسته‌اي همكاري مي‌كند، اظهار كرد: علاوه بر احداث نيروگاه هسته‌اي بوشهر، در سال گذشته بسته‌اي از موافقتنامه‌ها براي احداث هشت واحد نيروگاه هسته‌اي با ايران امضا كرديم. اين مقام روس خاطرنشان كرد: اقدامات اوليه براي احداث دو بلوك هسته‌اي در بوشهر جريان دارد. درحال حاضر طراحي اين واحدها انجام مي‌گيرد و عملا احداث اين دو بلوك هسته‌اي را شروع كرده‌ايم. اين دو واحد، بلوك‌هاي دوم و سوم نيروگاه هسته‌اي بوشهر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون