• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3119 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۸ آذر

بحث شناسايي فلسطين در پارلمان فرانسه

پس از نمايندگان انگليس و اسپانيا، نمايندگان پارلمان فرانسه طرح غير‌الزام‌آور دعوت از دولت فرانسه براي به رسميت شناختن كشور فلسطين را از روز گذشته به بحث گذاشتند. به گزارش آسوشيتدپرس، مجلس ملي فرانسه در حالي به رسميت شناخته شدن دولت مستقل فلسطين را مورد بحث قرار مي‌دهد كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه از اين امر و احياي مذاكرات صلح حمايت كرده است. اين در حالي است كه اسراييل به دولت فرانسه نسبت به تصويب اين طرح هشدار داده است.
اين طرح از سوي نمايندگان حزب سوسياليست ارايه شده و در آن از دولت فرانسه دعوت شده در راستاي دستيابي به صلح نهايي، كشور فلسطين را به رسميت بشناسد. اگرچه تصويب اين طرح براي دولت پاريس الزام‌آور نيست اما در ادامه روند شناسايي فلسطين در كشورهاي غربي حايز اهميت زيادي است.
در اين طرح از شكست تلاش‌ها براي به جريان انداختن روند مذاكرات صلح از سال 1991 تاكنون سخن به ميان آمده و بر ضرورت دستيابي به صلح همه‌جانبه و فراگير ميان فلسطيني‌ها و اسراييلي‌ها با هدف تشكيل كشور فلسطين براساس مرزهاي 1967 و پايتختي قدس براي هردو طرف فلسطيني و اسراييلي تاكيد شده است. راي‌گيري براي تصويب طرح مذكور قرار است سه‌شنبه انجام شود. گفته مي‌شود نمايندگان راستگراي پارلمان فرانسه از اين طرح حمايت نكرده‌اند و 10 نماينده سوسياليست نيز حاضر به امضاي آن نشده‌اند.
بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم اسراييل با هشدار به پاريس، به رسميت شناختن كشور فلسطين را اشتباهي بزرگ خوانده است. يوسي گال، سفير تل‌آويو در پاريس هم اين امر را اقدامي نادرست قلمداد كرده است كه باعث تشديد بحران مي‌شود.
اما لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه تاكيد كرده است كه اين كشور فلسطين را به‌طور قطع به رسميت خواهد شناخت. اما تنها سوالي كه در اين باره وجود دارد زمان و نحوه به رسميت شناختن كشور فلسطين است. فابيوس در نشست پارلمان اين كشور در خصوص بررسي طرح به رسميت شناختن كشور فلسطين گفت: اميد به صلح در خاورميانه بيش از هر زمان ديگري با تهديد مواجه است. وي افزود: ادامه شهرك‌سازي‌ها از سوي اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي از دهه 70، كه بر اساس قوانين بين‌المللي غيرقانوني است قابليت وجود كشور فلسطين را تهديد مي‌كند.

وضعيت فوق‌العاده در غزه

مردم غزه هنوز در شرايط نابساماني زندگي مي‌كنند و در پي جاري شدن سيل در نوار غزه، سازمان ملل در اين منطقه وضعيت فوق‌العاده اعلام كرده است. تاكنون تلفاتي گزارش نشده است اما صدها نفر مجبور به تخليه خانه‌هاي‌شان شده‌اند؛ خانه‌هايي كه پس از حملات جنايت‌بار 50 روزه اسراييل به غزه مخروبه هستند. گزارش‌ها همچنين از بسته شدن ۶۳ مدرسه در شهر غزه حكايت دارد. باوجود بارش باران‌هاي شديد كه از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد و مردم اين منطقه را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است، هنوز هزاران نفر از ساكنان غزه در پناهگاه‌هاي موقتي يا در خرابه‌هاي باقيمانده از جنگ زندگي مي‌كنند. در جريان جنگ ۵۰ روزه، بيش از ۴۰۰ هزار فلسطيني مجبور به ترك خانه‌هاي‌شان شدند. اين جنگ به كشته شدن بيش از ۲۱۰۰ فلسطيني كه اكثر آنها غيرنظامي بودند، منجر شد. در اكتبر سال جاري جامعه بين‌المللي براي بازسازي غزه وعده كمكي پنج و نيم ميليارد دلاري داد اما شواهد نشان مي‌دهد هنوز كمك جدي روانه غزه نشده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون