• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3277 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير

خبر كوتاه

سفر نماينده دبيركل سازمان ملل در امور سوريه به ايران

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه در چارچوب سفري منطقه‌اي، جهت مشورت‌هاي بيشتر به جمهوري اسلامي ايران سفر مي‌كند. به گزارش «اعتماد»، در گفت‌وگوي تلفني حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امور خارجه كشورمان با استفان دي ميستورا، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در امور سوريه، دو طرف پيرامون آخرين تحولات مرتبط با سوريه گفت‌وگو كردند. نماينده دبيركل سازمان ملل گفت‌وگوها و رايزني‌هاي خود در ژنو با طرف‌هاي مختلف سوري و نمايندگان كشورها از جمله سفير جمهوري اسلامي ايران را مثبت و سازنده خواند. در اين گفت‌وگوي تلفني طرفين بر اهميت راهكار سياسي براي پايان دادن به بحران سوريه تاكيد كردند. دي ميستورا در چارچوب سفري منطقه‌اي، جهت مشورت‌هاي بيشتر به جمهوري اسلامي ايران سفر مي‌كند. اميرعبداللهيان ضمن تاكيد بر استمرار حمايت جمهوري اسلامي ايران از ملت و دولت سوريه در مبارزه با تروريسم اظهار داشت: بحران سوريه صرفا راهكار سياسي دارد.

 

هماهنگي وزراي امور خارجه فرانسه و عربستان برسر ايران

وزراي امور خارجه فرانسه و عربستان در پاريس با يكديگر نشست خبري مشترك برگزار كردند. به گزارش فارس، لوران فابيوس در اين كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران نيز گفت: با برخي وزراي خارجه ديدار كرديم. به ظريف گفتم كه اميدواريم به توافق برسيم اما اين توافق بايد قاطع و خوب باشد. ايران بايد معاهدات بين‌المللي و همچنين مساله بازرسي‌ها را بپذيرد. ورود هيات‌هاي بازرسي (به ايران) ضروري است. ما بر اين موضع خود باقي مي‌مانيم و اين موضع تغيير نخواهد كرد. عادل الجبير نيز در تكميل سخن همتاي فرانسوي خود گفت: ما هم همين اهداف را دنبال مي‌كنيم و تماس و هماهنگي ميان عربستان و فرانسه ادامه دارد. وزير امور خارجه عربستان در اين كنفرانس خبري از توافق كشورش و فرانسه در موضوعات مختلف خبر داد و روابط كشورش با فرانسه را راهبردي خواند. جبير با بيان اينكه عربستان تمايل دارد كه از فناوري‌هاي جديد در همه حوزه‌ها بهره‌مند شود، از امضاي 10 توافقنامه در سفر «محمد بن سلمان» وزير دفاع عربستان به پاريس خبر داد. وزير امور خارجه عربستان در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات ژنو درباره بحران يمن مبني بر اينكه شكست خورد، گفت: ما مذاكرات ژنو را شكست‌خورده نمي‌دانيم. ما از مشروعيت (حكومت هادي) حمايت مي‌كنيم و اميدواريم كه حوثي‌ها سر عقل بيايند. او احزاب داخلي يمن و جنبش انصارالله را به كارشكني متهم كرد و مدعي شد كه «اين مذاكرات ثابت كرد كه حوثي‌ها به روند سياسي پايبند نيستند... معتقديم كه بايد خوشبين باشيم. هر چند كه ژنو يك به نتيجه نرسيد اما بايد اميدوار باشيم و اين آخرين راه نيست».

 

ملاقات بان كي‌مون با ظريف در هواپيما

دبيركل سازمان ملل روز چهارشنبه با بيان اينكه ديداري كوتاه با وزير خارجه ايران داشته، بر اهميت حصول توافق هسته‌اي تاكيد كرد. به گزارش فارس، بان كي‌مون در گفت‌وگو با شبكه فرانس 24 از ديدارش با محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران خبر داد. وي در اين رابطه گفت: «من توانستم ملاقات مختصري با وزير خارجه ظريف داشته باشم. ما با هم در يك هواپيما بوديم و من از اين فرصت استفاده كردم. ما مقداري در اين رابطه صحبت كرديم.» دبيركل سازمان ملل افزود: «بسيار مهم است كه بتوان تا روز 30 ژوئن (ضرب‌الاجل توافق) به توافقي در اين خصوص دست يافت. من وزير خارجه ظريف، همين‌طور سران كشورهاي اروپايي و همچنين فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي (اتحاديه اروپا) را تشويق كردم كه از هيچ تلاشي فروگذار نكرده و تمام تلاش خود را براي رسيدن به توافق انجام دهند.» بان‌كي‌مون ادامه داد: «لازم است تا توافقي كامل با روحيه انعطاف‌پذيري و مصالحه به دست‌ آيد تا بتوانيم اين موضوع را به‌طور كامل حل كنيم.» وي در پاسخ به اين سوال كه احساسش از ديدار با ظريف چه بود، گفت: با وجود روزهاي دشواري كه از مذاكرات باقي مانده، اما «او بسيار مصمم بود تا مذاكرات را به سرانجام برساند.» دبيركل سازمان ملل در نهايت در پاسخ به اين سوال كه آيا تصور مي‌كند طرفين به توافق دست يابند يا نه، گفت: «بله، اميدوارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون