• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3287 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۶ تير

نشست خبري معاون امور زنان رييس‌جمهور در فضاي مجازي

چالش بزرگ ما عدم اعتماد به توان و ظرفيت زنان در كشور است

ديروز از سامانه 101، 500 پيامك گرفتيم

معاون رييس‌جمهور در امور زنان، روز گذشته در نشست خبري آنلايني در شبكه اجتماعي تلگرام به سوالات خبرنگاران حوزه زنان پاسخ داد. شهيندخت مولاوردي در اين نشست كه ظهر ديروز در فضاي مجازي برگزار شد به سوالاتي در مورد لايحه بيمه زنان خانه‌دار و نقش زنان پس از لغو تحريم‌ها پاسخ داد.

مولاوردي در خصوص لايحه بيمه زنان خانه‌دار گفت: اين لايحه را معاونت ارايه داده و در نوبت رسيدگي در كميسيون اجتماعي دولت بوده و نظرات دستگاه‌ها هم اخذ شده است. اين بيمه با مشاركت دولت اجرا مي‌شود، به‌طوري كه بخشي از حق بيمه را دولت مي‌پردازد؛ البته به دليل بار مالي و توجيه اقتصادي نداشتن آن و اينكه زنان خانه‌دار جزو گروه‌هايي هستند كه كارفرماي خاصي ندارند به اجرا درنيامده است. سازمان تامين اجتماعي در حال بررسي بيمه‌هاي چند لايه به عنوان موضوع ماده ٢٧ قانون برنامه پنجم توسعه است.

مولاوردي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در رابطه با تشكيل وزارت زنان گفت: هر چند اين موضوع يكي از وعده‌هاي رييس‌جمهور بوده، اما امور زنان فرابخشي است و محدود كردن آن به يك وزارتخانه موجب مي‌شود تا ساير دستگاه‌ها مسووليت‌هايشان را ناديده بگيرند و با اين بهانه كه اين امور متولي خاصي دارد از زير بار آن شانه خالي مي‌كنند.

يكي از خبرنگاران در سوالي پرسيد: «چرا اين روزها تا اين حد شاهد هجمه به معاونت زنان هستيم؟» مولاوردي در پاسخ به اين سوال گفت: «من اين هجمه‌ها را طبيعي مي‌بينم، در اين دوسال اصولا هر قدمي كه برداشته‌ايم برخي با چشم بسته حمله كرده‌اند و طوري وانمود مي‌كنند كه تاكنون هيچ حركت مثبتي نبوده و قرار نيست باشد، من اين را نشانه تاثير‌گذاري اقدامات معاونت مي‌بينم و به قول معروف به قطاري كه در حال حركت است سنگ مي‌زنند نه قطاري كه در ايستگاه توقف كرده است.»

چند روزي است كه از راه‌اندازي سامانه پيامكي 101 براي دريافت مطالبات و مشكلات زنان مي‌گذرد، يكي از خبرنگاران در اين رابطه از معاون رييس‌جمهور سوال كرد كه پاسخ مولاوردي به اين سوال اين بود: اين سامانه پيامكي جهت دريافت مطالبات و دسته‌بندي كردن آن و لحاظ آن در برنامه‌ريزي‌ها راه‌اندازي و از آن هم استقبال خوبي شده است كه هنوز نظرات دريافتي بررسي نشده است. اميدوار هستيم با ايجاد اين سامانه تعامل مثبتي را با دريافت به روز نظرات با بدنه جامعه داشته باشيم و در مراحل بعدي قرار است پيشنهادات و ايده‌هاي جديد را هم دريافت كنيم و استفاده لازم را ببريم. در مورد ميزان تماس‌ها امروز خبر ندارم، ديروز نزديك 500 تماس داشتيم. خبرنگار ديگري در مورد مهم‌ترين چالش حوزه زنان از نظر معاون امور زنان به عنوان بالاترين مقام مرتبط با حوزه زنان پرسيد، مولاوردي اين سوال را اين‌طور پاسخ داد: مهم‌ترين چالش عدم اعتماد و باور به توان و ظرفيت زنان در كشور است كه تاثير خود را بر همه مناسبات و تصميمات و سياست‌ها مي‌گذارد. به عبارت ديگر هنوز عزم و اراده ملي را در بهره‌مندي از توان نيمي از سرمايه انساني در برنامه‌ها مشاهده نمي‌كنيم. مولاوردي درباره تشكيل وزارت زنان هم گفت: هر چند اين موضوع يكي از وعده‌هاي رييس‌جمهور بود اما امور زنان فرابخشي است و محدود كردن آن به يك وزارتخانه مسووليت ساير دستگاه‌ها را ناديده مي‌گيرد و با اين بهانه كه اين امور متولي خاصي دارد از زير بار آن شانه خالي مي‌كنند. تجربه جهاني مكانيسم نهادين براي پيشرفت زنان كه در هر كشوري سازوكار خودش را دارد پيگيري امور زنان با هماهنگي همه دستگاه‌ها است. معاون رييس‌جمهور در امور زنان، در زمينه نقش زنان پس از لغو تحريم گفت: ما به دوران پساتحريم خيلي دلبسته‌ايم! چون بسياري از پيشنهادات و طرح‌هايي كه ارايه مي‌دهيم به دليل بار مالي در اولويت قرار نمي‌گيرد كه اميدواريم با رونق اقتصادي پس از لغو تحريم‌ها و خروج كامل از ركود بسياري از برنامه‌ها در اين زمينه تحقق پيدا كند؛ البته واقع‌بينانه اگر نگاه كنيم نبايد انتظارات را دامن بزنيم چون زمان كافي براي تطبيق دادن خودمان با شرايط جديد را بايد داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون