• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5450 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۷ اسفند

فوتبال ايران در سال 1401 در گفت‌وگو با «حميد درخشان»:

مگر سازمان سيا است كه وزير قهرمان ليگ را مشخص كند؟

دايي و وريا سرمايه ملي هستند

روزبه دلاور 

چيزي به پايان سال نمانده است، سالي كه در فوتبالش ما شاهد تغيير و تحولات پيش‌بيني نشده زيادي بوديم؛ از تغيير مربي در تيم ملي تا رييس فدراسيون و بخش‌هاي مختلفي از زير مجموعه آن. حضور در جام جهاني و شكستن طلسم قهرماني استقلال در ليگ برتر از مهم‌ترين اتفاقات سال ۱۴۰۱ بود. در رده ملي حضور در جام جهاني كه خيلي زود به آن رسيديم اتفاق خوشايندي بود كه البته بازهم در مرحله گروهي از دور رقابت‌ها حذف شديم تا حسرت صعود به مرحله حذفي به دل‌مان بماند. اتفاقات عجيب و غريب هم زياد داشتيم، مثل هك شدن نام پرسپوليس و استقلال در تابلو بورس كه مانور تبليغاتي زيادي داشت اما هنوز هم سود و زيان و حتي مالكيت اين دو باشگاه مشخص نيست! به بهانه مهم‌ترين اتفاقات فوتبالي كه در سال ۱۴۰۱ رخ داده با حميد درخشان يكي از پيشكسوتان فوتبال كشورمان تماس گرفتيم كه ماحصل گپ و گفت درخشان با خبرنگار «اعتماد» را در ادامه مي‌خوانيد.

  براي شروع از ليگ آغاز كنيم، استقلال پس از سال‌ها قهرمان شد و نوار قهرماني‌هاي متوالي پرسپوليس در ليگ برتر را پاره كرد. چه عواملي باعث قهرماني استقلال و همچنين كشيدن ترمز پرسپوليس شد؟
عوامل متفاوتي دخيل بود‌. يكي از اصلي‌ترين آن پرسپوليس بود! آنها اگر در بازي مستقيم با استقلال برنده مي‌شدند اجازه قهرماني را به رقيب نمي‌دادند‌ همچنين بازي‌هاي زيادي را هم از دست دادند. خيلي چيزها دست خود آدم‌هاست! اگر پرسپوليس قوي عمل مي‌كرد مطمئن باشيد استقلال قهرمان نمي‌شد.
  از نظر شما استقلال كه بدون باخت قهرمان شد فقط به دليل ضعف پرسپوليس در امتيازگيري به اين عنوان رسيد؟
يك علتش ضعف پرسپوليس بود و عوامل ديگر هم ربط داشت مثل همبستگي خوبي كه داشتند و تلاش بيشتري كه كردند همراه با كمك مديريت خوب از عواملي بود كه دست به دست هم داد تا استقلال قهرمان شود.
  شما براي استقلالي‌ها كري نمي‌خوانيد؟ مثلا بگوييد وزير به استقلال كمك كرد تا قهرمان شود؟!
اصلا و ابدا. اين يك حرف بي‌ربط و بي‌منطق است. وزير آن‌قدر بي‌كار است كه دنبال اين داستان‌ها باشد؟ براي كي؟ براي چي؟ در فوتبالي كه يك تيم از وسط زمين گل مي‌زند چه ربطي به وزير دارد؟ وزير مي‌گويد شوت بزن يا شوت نزن؟ از نظر شما چنين چيزي ممكن است؟
  خير. اما بحث در اين باره فقط مربوط به فضاي مجازي نيست. بعضي از پيشكسوتان دو باشگاه در قهرماني‌هاي پرسپوليس اين بحث را پيش كشيدند كه يك وزير مثلا با تغيير و تحول در مديريت باشگاه مي‌تواند تيمي را قوي و تيم مقابل را تضعيف كند.
اصلا به اين حرف‌ها گوش ندهيد. مگر ما در سازمان سيا در حال زندگي كردن هستيم؟ اين حرف‌ها منطقي نيست و نبايد آن را مطرح كرد چون وجاهت ندارد. هر فردي قوي‌تر بوده و با برنامه‌ريزي آمده و توانسته به نحوه احسن كارش را پيش ببرد و نتيجه آن را گرفته است. نبايد موفقيتش را به اين و آن ربط داد. اين حرف‌ها براي من كه قابل قبول نيست و نمي‌پذيرم.
  اتفاق مهم ديگر در اين سال، شكستن طلسم خصوص‌سازي سرخابي‌ها بود. واگذاري به شكلي كه انتقادات زيادي را در بر داشته است. نظر شما در اين خصوص چيست؟
داريم معضلات اين نحو از واگذاري را مي‌بينيم. اين چه فايده‌اي دارد كه تيم‌ها را خصوصي اما مشكلات را بيشتر كرديد؟ به نظر من اين‌جور واگذاري قابل بهره‌برداري نيست. درباره پولي كه مردم دادند اعتراضاتي وجود دارد و از طرفي مشكل خروجي پول هم پابرجاست. بايد به AFC آمار درستي بدهند، خارج شدن تيم‌هاي ما از آسيا بازهم مطرح است. اينها همه مسائلي است كه بايد درست شود و نبايد پشت خصوصي‌سازي پنهان بماند.
  حذف سرخابي‌ها از آسيا هم يك آبروريزي براي فوتبال ما در سالي كه سپري مي‌كنيم، بود.
براي اينكه دوباره در آسيا شركت كنيم هيچ گارانتي نيست. مگر اعلام نكردند اين دو تيم مشكلات‌شان حل شده و مي‌توانند در آسيا باشند؟ ما تا اين مسائل را اصلاح نكنيم مطمئن باشيد اين اتفاق صورت نمي‌گيرد.
  تغيير و تحولات زيادي هم در بخش مديريت داشتيم. درست است؟
خيلي زياد بود. با اين همه تغيير و تحولات به فوتبال ما لطمه مي‌خورد.
  از نظر شما بازگشت تاج به فدراسيون عقب‌گرد  بود يا پيشرفت؟
در هر صورت اين اتفاق افتاده است! تاج بايد از تجربيات گذشته درس بگيرد تا بهتر بتواند فوتبال اين مملكت را اداره كند. ان‌شاءالله در سال جديد به نحو احسن از تجربه‌هايش در فوتبال استفاده كند.
  دستاورد ايران در جام جهاني چي بود؟
جام جهاني اصلا خوبي را سپري نكرديم و دستاورد خوبي نداشتيم. دليلش هم آن تغيير و تحولاتي بود كه اتفاق افتاد و متاسفانه ثبات لازم را نداشتيم.
  حواشي پيرامون ملي‌پوشان هم زياد بود.
همه‌ چيز به‌هم ريخته بود. نبايد بگوييم همه چي روتين ‌بود و نتيجه نگرفتيم. تا لحظات آخر معلوم نبود مربي ما كيست و ثبات لازم را نداشتيم.
  نيمكت تيم ملي هم پس از مدت‌ها از انحصار مربيان خارجي درآمد و حالا يك مربي ايراني روي نيمكت هدايت ملي پوشان را برعهده گرفته است. اين تغيير و تحول را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟
خوشحالم از اين بابت. اميدوارم گام مثبتي براي مربيان ايراني باشد و با نتايج خوبي كه اگر قلعه‌نوعي بتواند بگيرد ان‌شاءالله پرونده مربيان ايراني را قوي‌تر كند و ما بتوانيم از موجوديت داخلي به نحو احسن استفاده كنيم. اميدوارم در سال‌هاي آينده كمتر به مربيان خارجي وابسته شويم. نكته مهم‌تر اينكه بايد تغييراتي هم در فوتبال باشگاهي داشته باشيم، تغييراتي كه باعث رشد فوتبال ملي ما شود.
  يكي از مربيان ايراني كه مورد حمايت شما هم بود يحيي گل‌محمدي است كه اين روزها از جانب هواداران پرسپوليس به دليل از دست دادن صدر جدول تحت فشار قرار دارد. نظر شما در اين باره چيست؟
در باشگاه‌هاي پرسپوليس و استقلال هميشه فشار روي سرمربيان آنها وجود دارد و اين فشار را بايد تحمل كنند. از طرفي انتظار هواداران هم به‌حق است و دل‌شان مي‌خواهد تيم‌شان قهرمان شود. به نظر من بايد هم كادرفني و هم بازيكنان پرسپوليس تلاش بيشتري كنند. همه ‌چيز دست كادر و بازيكنان است، آنها بايد تلاش مضاعفي كنند تا به قهرماني برسند. پرسپوليس پنج امتياز از سپاهان و هشت امتياز از استقلال بيشتر داشت و پرسپوليسي‌ها بايد به اين نتايج واقف و آگاه بودند و آن را حفظ مي‌كردند اما حالا كار را براي يحيي هم سخت كردند. از اينجا به بعد بايد خيلي تلاش كنند اگرچه حالا همه ‌چيز دست سپاهان است و بايد منتظر لغزش سپاهان باشند و همه بازي‌ها را هم ببرند. كار كمي سخت شده است!
  از جايگاه مربيان ايراني گفتيد، از علي دايي هم صحبت كنيد. سال‌ها قبل در يك جابه‌جايي پر سر و صدا جانشين او در پرسپوليس شديد و حالا او و بعضي از بازيكنان مثل وريا غفوري در بيرون گود هستند.
آن مسائل كه براي خيلي سال‌ها پيش بوده است اما اينها از سرمايه‌هاي ملي فوتبال ما محسوب مي‌شوند و از فوتبالي‌هاي ورزش فوتبال ما هستند. وجودشان در هر زمان در فوتبال ما مفيد است و اميدوارم اينها هم بتوانند در فوتبال ما حضور داشته باشند تا از تجربه اين عزيزان استفاده كنيم.
  از فوتبال پايه هم صحبت كنيم‌. جوانان ما با مربي ايراني از صعود به جام جهاني باز ماند.
تيم خوبي داشتيم اما كم‌تجربه بودند و نياز به بازي‌هاي تداركاتي داشتند كه متاسفانه تداركات مناسبي براي اين تيم درنظر گرفته نشد و تيم خوب جوانان ما از صعود بازماند.
  در بين كانديداي مربيان ايراني براي نشستن روي نيمكت تيم ملي نام بعضي‌ها مثل گل‌محمدي و دايي نبود اما وجود بعضي از اسامي هم عجيب بود. نظر شما در اين خصوص چيست؟
فكر مي‌كنم در آن ليست اشتباهي رخ داده بود و نبايد اعلام مي‌شد. مي‌توانستند آناليز بهتري داشته باشند و بعد معرفي كنند. اشتباه رخ داد كه اسم يك عده را نگفتند.
  حرف پاياني؟
آرزوي موفقيت و سالي خوب براي شما و تمام مردم ايران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون