• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

«اعتماد» در آستانه توافق وين بررسي مي‌كند

رقابت تنگاتنگ اروپايي‌ها در زمين و هواي ايران

گروه اقتصادي | در حالي كه مذاكرات 1+5 روزهاي پاياني خود را مي‌گذراند، خبرهاي مختلفي در خصوص ورود شركت‌هاي مختلف در بخش‌هاي مختلف اقتصادي به گوش مي‌رسد. در حالي كه بعد از برگزاري اجلاس داووس در سال90 و حضور حسن روحاني رييس‌جمهور به يكباره شاهد افزايش تعدادهيات‌هاي تجاري خارجي به ايران بوديم اما تاكنون حضور هيات‌هاي تجاري اروپايي و آسيايي و حتي امريكايي در ايران صد در صد نشده است و گويا اين سرمايه‌گذاران قصد دارند تا همزمان با قطعي شدن توافق و لغو تحريم‌ها به ايران بيايند. در عين حال همان‌طور كه به نظر مي‌رسيد سرمايه‌گذاران خارجي با رصد شرايط ايران در بخش‌هايي تمايل به حضور دارند كه طي سال‌هاي گذشته با توجه به تحريم مورد بي‌لطفي جهاني قرار گرفته است و در عين حال سرمايه‌گذاران قصد دارند تا با ورود به بخش‌هاي اقتصادي منافع بلندمدت خود را تضمين كنند.

 

رقابت بويينگ و ايرباس در بازار ۲۰ ميليارد دلاري

اين موضوع روز گذشته مورد توجه رويترز نيز قرار گرفته است و اين خبرگزاري در گزارشي با اشاره به رقابت بويينگ و ايرباس براي ورود به بازار ايران نوشت: در صورت توافق هسته‌اي شركت‌هاي هواپيماسازي غربي خواهند توانست ميلياردها دلار از معامله با ايران منتفع شوند. اين گزارش مي‌افزايد: اگر توافق هسته‌اي بين ايران و گروه 1+5 امضا شود، يكي از پرآتيه‌ترين بازارهاي صنعت هوايي جهان از قرنطينه خارج خواهد شد و شركت‌هاي هواپيماسازي غربي خواهند توانست ميلياردها دلار از معامله با ايران منتفع شوند. ايران و قدرت‌هاي جهاني در تلاشند تا موانع پيش روي انعقاد يك توافق تاريخي را در وين برطرف كنند و به اختلاف بيش از 12 ساله‌شان بر سر برنامه هسته‌اي تهران خاتمه دهند. لغو تحريم‌هاي اقتصادي اين شانس را به تهران خواهد داد تا بتواند ناوگان حمل و نقل هوايي خود را كه عمر متوسط آن به 23 سال يعني دو برابر متوسط بين‌المللي مي‌رسد نوسازي كند و پس از سال‌ها خريد از بازار سياه، بتواند با قيمت‌هايي منطقي هواپيما بخرد. براي شركت‌هايي نظير ايرباس، بويينگ و ديگر توليد كنندگان اين توافق مي‌تواند به معناي انعقاد قراردادهايي به ارزش 20 ميليارد دلار باشد. در اين صورت بويينگ‌هاي 747 خطوط هوايي ايران كه 38 سال از عمرشان مي‌گذرد بايد بازنشسته شوند. به نظر مي‌رسد كه بويينگ در بهترين موقعيت براي بهره بردن از نخستين موج فروش‌ها قرار دارد، زيرا به گفته ديپلمات‌ها و منابع نزديك به ايران، فرانسه كه محل استقرار شركت ايرباس و مالك 11 درصد سهام اين شركت هواپيماسازي است، در جريان مذاكرات با ايران مواضعي بسيار سرسختانه را اتخاذ كرده است. يك منبع آگاه در صنعت هوايي اروپا كه نخواست نامش فاش شود در اين باره گفت: «موضع فرانسه، به خصوص (وزير خارجه، لوران) فابيوس وضعيت را براي ايرباس آسان نكرده است. »ماه گذشته، وزير حمل و نقل ايران به فرانسه هشدار داد كه اگر موضع خود در قبال تهران را تغيير ندهد، ريسك از دست دادن معاملاتي به ارزش 80 ميليارد دلار را به جان مي‌خرد.

 

همكاري مشترك با ايتاليايي ‌ها

در همين حال و در شرايطي كه ابرقدرت‌هاي هوايي به فكر ايران هستند، ايتاليايي‌ها هم خود را وارد بازار ايران كرده‌اند. هر چند تاكنون بحث‌هاي مختلفي در مورد حضور پژوي فرانسه در ايران به گوش مي‌رسيد براي نخستين‌بار در تاريخ صنعت خودروي كشور شركت مشترك ايراني- ايتاليايي در زمينه طراحي خودرو ايجاد شد. در گزارشي كه در اين مورد منتشر شده، آمده است: «در راستاي توسعه محصولات جديد و تكميل زنجيره ارزش صنعت خودرو و با توجه به ضعف در حوزه طراحي و فرآيندهاي وابسته با دو شركت «تيسر» از ايران و «بي.‌دي.‌آي» از ايتاليا براي طراحي خودرو در ايران توافقنامه‌اي سه‌جانبه امضا كرد. تشكيل اين شركت براساس برنامه‌هاي راهبردي گروه صنعتي ايران خودرو براي تحقق سند اهداف و سياست‌هاي توسعه صنعت خودرو در افق 1404 و با هدف تكميل حلقه طراحي خودرو در كشور صورت گرفته است.

 

رقابت آلمان و فرانسه در جاده مخصوص

با اين حال گويا بازار جذاب خودرويي و البته تنوع برندهاي معروف دنيا موجب شده تا اين بازار ايراني بيشتر مورد توجه قرار گيرد و در كنار ايتاليايي ها، آلماني‌ها و فرانسويي‌ها جاي پاي خود را در ايران محكم‌تر مي‌كنند. به اين جهت به نظر مي‌رسد همزمان با روزهاي پاياني مذاكرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 دو خودروساز بزرگ از همين حالا شركاي آينده خود را انتخاب كرده‌اند. آن طور كه منابع آگاه خبر مي‌دهند، ايران‌خودرويي‌ها به دنبال شراكت با فولكس واگن آلمان هستند و سايپايي‌ها نيز مي‌خواهند با سيتروئن فرانسه همكاري مشترك داشته باشند. به گفته اين منابع آگاه، در اين راستا مذاكراتي نيز ميان طرفين انجام و حتي توافقات كلي نيز صورت گرفته است، منتها همه‌چيز به نتيجه مذاكرات هسته‌اي بستگي دارد و در صورت حصول «توافق»، فولكس و سيتروئن راهي ايران خواهند شد. بنابر اخبار رسيده، ايران خودرو و فولكس مذاكراتي را براي همكاري مشترك، انجام داده‌اند، چه آنكه اين خودروساز جهان نيز براي حضور در كيلومتر 14 جاده مخصوص ابراز تمايل كرده است. از آن سو مسوولان سايپا نيز چندي پيش راهي فرانسه شده و پاي ميز مذاكره با همتايان خود در شركت سيتروئن نشسته‌اند تا باب همكاري مشترك با اين خودروساز را باز كنند. اين مذاكرات در شرايطي است كه سيتروئن و فولكس فقط در صورت توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها راهي خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها