• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

حمايت اصلاح‌طلبان، انتقاد اصولگرايان

«دقايق حساس» مذاكرات از نگاه نمايندگان احزاب ايراني

گروه احزاب| مذاكرات ايران و 1+5 ساعات و دقايق خاص و ويژه‌اي را پشت سر مي‌گذراند. حالا نه تنها افكار عمومي ايرانيان كه افكار عمومي بين‌الملل در انتظار است تا ببيند عقلانيت و ديپلماسي پاي ميز مذاكره چه نتايجي را در شلوغ‌بازار امروز جهاني به ارمغان خواهد آورد. مذاكرات هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني را بايد از همين منظر، پيچيده‌ترين مذاكرات ديپلماتيك در قرن معاصر دانست. جايي كه وزراي خارجه كشورهاي 1+5 به همراه تيم مذاكره‌كننده ايراني بر سر پرونده هسته‌اي ايران بيش از 500 ساعت گفت و شنود چند بعدي و چندجانبه را انجام دادند. حالا همه نگاه‌ها در جهان به هتل كوبورگ وين دوخته شده تا سرانجام اين مذاكرات را ببينند. اين موضوع اما همانقدر كه در عرصه بين‌الملل تبديل به يك سوژه خبري ناب شده، در داخل ايران از اهميت فراوان‌تري برخوردار است. همين مساله باعث شده تادر كنار مقام‌هاي ارشد نظام و مديران كشوري، بازيگران جناح‌هاي سياسي هر كدام از منظر خود به تحليل مذاكرات و توافق احتمالي هسته‌اي ايران با قدرت‌هاي جهاني اقدام كنند. اصلاح‌طلبان متفق‌القول همچون گذشته با حمايت از مذاكرات بر اين اعتقادند ايران پس از توافق مي‌تواند نويد بخش روزهاي بهتري براي ايران و ايرانيان باشد اما از آن سو و در اردوگاه اصولگرايان، ديدگاه‌هاي ضد و نقيضي درباره مذاكرات هسته‌اي وجود دارد تا جايي كه اگر يك عضو اين جريان سياسي معتقد است نقد تيم مذاكره‌كننده ايراني بايد قطعي و نه بر اساس شنيده‌ها و ذهنيات باشد، عضو ديگري از اين جريان سياسي اعلام مي‌كند كه هرگونه توافق حتي بدون امضا اگر نافي حقوق ملت باشد، باطل است.

 

رفتار اخير امريكا در مذاكرات نوعي «فيگور» سياسي بود

محمدرضا باهنر، دبيركل جبهه پيروان خط امام و رهبري، با اشاره به مذاكرات ايران با 1+5 اظهار كرد: مواضع جمهوري اسلامي در مساله هسته‌اي منطقي است و ما همچنان بر مواضع خود ايستاده‌ايم اما اگر رقيب مي‌خواهد با زياده‌خواهي‌هاي خود جلوي ما را بگيرد بحث ديگري است. وي در گفت‌وگو با فارس افزود: معتقدم مي‌توانيم طي سه الي چهار روز آينده با امريكا و پنج كشور ديگر به يك تفاهم جامع برسيم؛ بنابراين كشورهاي 1+5 و در راس آن امريكا بهتر است دست از زياده‌خواهي بردارند. باهنر خاطرنشان كرد: معتقديم برخي رفتارهاي اخير امريكا نوعي «فيگور» سياسي است و اين دبه‌بازي‌ها تاثيري نخواهد داشت. ما خبر داريم كه امريكا به اين مذاكرات نياز دارد. دبيركل جبهه خط امام و رهبري تاييد كرد: امريكا بايد بداند اگر مي‌خواهد با ما به يك توافق دست يابد بهتر است دست از زياده‌خواهي‌ها و دبه‌بازي بردارد.

 

نقد تيم مذاكره‌كننده بايد نسبت به موضوعات قطعي باشد نه ذهني

سيدمحمد غروي، عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره اين مساله گفته است: در رابطه با موضع‌گيري نسبت به مذاكرات خيلي‌ها اشتباه كردند و يادمان هست كه برخي چه تعابير تندي را خطاب به آقاي ظريف گفتند يا حتي برخي در تريبون‌هاي عمومي توهين كردند كه اينها بايد اصلاح شود. غروي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه نكات مورد توجه در سخنراني اخير مقام معظم رهبري در ديدار با كارگزاران در راستاي موضوع مذاكرات هسته‌اي بايد با اهميت قلمداد شود، اظهار كرد: نبايد به تضعيف تيم مذاكره‌كننده بپردازيم. اگرچه اين موضوع با اينكه نقدي انجام شود منافات ندارد. وي افزود: اگر نقدي صورت مي‌گيرد بايد با توجه به موضوعاتي كه قطعي است، مطرح شود نه با موضوعاتي كه ذهني است يا اينكه هنوز به جايي نرسيده است. بنابراين راه نقد بسته نيست ولي نقد يك وقت با هدف و كيفيتي انجام مي‌شود و يك وقت ديگر به دنبال تضعيف و تخريب طرف مقابل است كه اين درست نيست. اين عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اظهار كرد: بايد هر كسي حد و حدود خود را رعايت كند و نقد و انتقاد در حدي كه معقول باشد، مطرح شود.

 

هرگونه توافق حتي بدون امضا اگر نافي حقوق ملت باشد باطل است

مرتضي آقاتهراني، دبيركل جبهه پايداري گفت: هرگونه توافق حتي بدون امضا اگر نافي حقوق ملت باشد از نگاه مردم باطل خواهد بود لذا هرگونه توافقي بايد حتما مصالح ملت را تامين كند. دبيركل جبهه پايداري در گفت‌وگو با فارس تصريح كرد: در حال حاضر چندين ماه و بيش از دو سال است كه طرف‌هاي غربي درگير مذاكره با ايران هستند و در سطح وزراي خارجه از اروپا و امريكا به اين مذاكرات مي‌آيند اما با اين وجود نمي‌توانند دو كلام حرف حساب بزنند و بر عهد خود بايستند. نماينده مردم تهران در مجلس اين امر را دليل اقتدار كشورمان دانست و افزود: آنها نمي‌توانند براي خود تصميم قاطعي بگيرند و اين نشان‌دهنده ضعف اين كشورها است.

دبه‌كردن امريكايي‌ها نشان مي‌دهد كه هيچگاه نمي‌توان به آنها خوشبين بود

محمد نبي حبيبي، دبيركل حزب موتلفه اسلامي هم در ضيافت افطاري اين حزب گفت: همان‌گونه كه مقام معظم رهبري فرمودند كه به مذاكرات خوشبين نيستند، دبه كردن امريكايي‌ها در توافق نشان مي‌دهد هيچگاه نمي‌توان به آنها خوشبين بود. حبيبي تصريح كرد: امريكايي‌ها مي‌خواهند به هر نحوي كه مي‌توانند صنعت هسته‌اي ايران را از بين ببرند اما اين را بدانند كه آنها هرگز به اين هدف خود نخواهند رسيد. حبيبي افزود: ايران در مذاكرات هسته‌اي به جهان ثابت كرد به دنبال توافق خوب است اما اين امريكايي‌ها و غربي‌ها هستند كه نمي‌خواهند ملت ايران از حقوق مسلم هسته‌اي خود استفاده كند. تيم مذاكره‌كننده بايد همچنان بر اصول و خطوط قرمز ايستادگي كند.

 

جامعه جهاني گزينه‌اي غير از مذاكره ندارد

سيدمحمدصادق خرازي، رييس شوراي مركزي حزب نداي ايرانيان گفت: جامعه جهاني گزينه‌اي غيرازمذاكره با ايران ندارد، چرا كه قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي بسيار زياد است. صادق خرازي افزود: متاسفانه هر زمان كه روي امريكايي‌ها سرمايه‌گذاري مي‌شود هنگام نتيجه‌گيري آنها يك قدم عقب‌نشيني مي‌كنند. وي با تحسين تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان، پا پس كشيدن امريكايي‌ها درمذاكرات را نادرست خواند واظهاركرد: جامعه جهاني چاره‌اي جز مذاكره با ايران ندارد، قدرت بازدارندگي جمهوري اسلامي بسيار زياد است و بانمايش جزء كوچكي از آن، درصورت شكست مذاكرات، دور بعدي مذاكرات غربي‌ها با سر به دنبال ايران خواهند آمد. خرازي در پاسخ به سوال پيش‌بيني وي در زمينه نتيجه مذاكرات وين گفت: ديپلمات اهل پيش‌بيني نيست، يك سياستمدار واقع‌گرا است و بر اساس شرايط موجود اظهارنظر مي‌كند، اما دركل من به نتيجه مذاكرات مثبت نگاه مي‌كنم. صادق خرازي گفت: مذاكرات اراده مي‌خواهد امر فكر كنند با كنگره مي‌توانند ايران را متقاعد كنند يا دوستان فرانسوي در رودربايستي تل‌آويو گير كرده‌اند خودشان اشتباه بزرگي را مرتكب شده‌اند. خرازي گفت: وظيفه ملي و ديني ما حمايت رييس‌‌جمهور و وزير خارجه و همرزمان‌مان در دستگاه ديپلماسي است. من اطمينان مي‌دهم ظريف كه من مي‌شناسم خلاف مصالح ملي و ديني و منويات رهبري عمل نخواهد كرد. خرازي گفت: فرانسه و امريكا گرفتار ملاحظات داخلي خودشان هستند اگر نگران سلاح هسته‌اي بودند چرا نسبت به اسراييل و پاكستان و هند بي‌تفاوت هستند. چرا امروز زرادخانه‌هاي اتمي كنار موشك‌هاي دور پيما تهديد امنيت بين‌المللي هستند. صادق خرازي اشاره كرد: ما ترسي از تحريم و تهديد نداريم آماده هر گزينه‌‌اي هستيم. وي تاكيد كرد: ايران امروز مقتدر‌ترين دوران تاريخي خود طي چند قرن گذشته را تجربه مي‌كند ايران ابر قدرت منطقه است اينها در مهم‌ترين مكتب‌هاي فكري و تحليل انديشه‌هاي استراتژيك جهان مطرح است.

 

دستيابي به توافق در يكي دو روز آينده در دسترس است

محسن مهرعليزاده، فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت:
با توجه به تلاش مذاكره‌كنندگان طي دو سال اخير و عزم دولت بر حل مسائل هسته‌اي و لغو تحريم‌ها، به نظر مي‌رسد در يكي دو روز آينده دستيابي به توافق در دسترس خواهد بود. محسن مهر عليزاده در گفت‌وگو با ايلنا، افزود: مقام معظم رهبري كاملا در جريان جزييات مذاكرات قرار دارند و نگاه مدبرانه ايشان همواره راهگشاي ديپلمات‌هاي ايران بوده و نگراني برخي جريان‌ها از عدول و تخطي از فرمايش‌هاي ايشان درباره مذاكرات بي‌مورد است. وي حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز قدس را توامان در حمايت از مواضع كلي نظام و عملكرد دولت در خصوص مذاكرات و مسائل داخلي دانست و افزود: از ابتداي انقلاب مردم مهم‌ترين سرمايه انقلاب بوده‌اند و امروز اين حضور پرشور موقعيت ما را در مذاكرات تقويت خواهد كرد. مهرعليزاده با اشاره به انتخابات مجلس شوراي اسلامي در اسفندماه سال جاري گفت: بي‌شك در صورتي كه مذاكرات تا انتها به همين شكل با موفقيت ادامه پيدا كند، لغو تحريم‌ها و به رسميت شناخته شدن حق استفاده ايران از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي به عنوان نمادي از موفقيت تمام ملت و فايق آمدن بر يكي از مشكلات چند سال اخير كه با آن روبه‌رو بوده‌ايم، سطح اميدواري عمومي ارتقا يافته و در نتيجه شاهد حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات پيش رو خواهيم بود كه بي‌شك اين حضور پرشور در نتيجه و محتواي انتخابات نيز تاثير مثبتي خواهد داشت.

 

توافق هسته‌اي در انتخابات اسفندماه تاثيرگذار است

محمدجواد حق‌شناس، عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي گفت: ويژگي اين دوره از مذاكرات ايران و 1+5اين است كه طرفين اراده حصول به نتيجه را داشته‌اند؛ در گذشته حداقل به نظر مي‌رسيد فاصله مذاكره‌كنندگان به‌گونه‌اي بود كه كارشناسان سياسي و طرفين مذاكره‌كننده اميدوار نبودند به نتيجه برسند لذا مذاكره را براي مذاكره دنبال مي‌كردند نه براي حصول نتيجه اما ما دراين دور از مذاكرات مي‌بينيم در چند گامي كه مذاكره‌كنندگان برداشته‌اند توانسته‌اند در هرگام به نتيجه مشخصي برسند و بخشي از توافق را انجام دهند. در گام اول در ژنو طرفين به نتيجه رسيدند و در گام دوم در لوزان بخشي از توافق انجام شد و امروز در گام سوم منتظريم در وين مذاكرات به نتايج دقيق، مشخص و قابل اتكايي برسد. وي در گفت‌وگو با آريا تاكيد كرد: باتوجه به اراده‌اي كه ايران و 1+5دارند هرچند ممكن است طرف غرب اراده متفاوتي داشته باشند اما از آنجايي كه مذاكره‌كننده اصلي در طرف مقابل امريكايي‌ها هستند و بعد از اين كشور، غربي‌ها در مذاكرات نقش ايفا مي‌كنند اين مساله برسختي مذاكرات افزوده است درحالي كه اگر ما با يك واحد سياسي روبه‌رو بوديم قطعا كار راحت‌تر و نتيجه بخش‌تر انجام مي‌شد. اين درحالي است كه هريك از واحدهاي سياسي موجود دو نقش ايفا مي‌كنند يك نقش آنها در جايگاه كشور خودشان است و نقش ديگر را به عنوان يك عضو گروه 1+5بازي مي‌كنند كه اين موضوع برپيچيدگي مذاكرات افزوده و موجب شده نزديك به دو سال زمان ببرد و حجم عظيمي از مسافرت‌ها و نشست‌هاي كارشناسي انجام شود درحالي كه به نظر مي‌رسد بعد از جنگ جهاني دوم، مذاكرات ديپلماتيك در عرصه بين‌الملل را در چنين حجم، گستره و سطحي نداشته‌ايم البته آ‌ن‌طور كه شواهد و قراين نشان مي‌دهد طرفين براي رسيدن به يك توافق خوب تلاش مي‌كنند. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب درباره نقش توافق هسته‌اي در تركيب مجلس دهم، اظهار كرد: بنده معتقدم بعد از اين مذاكرات ما تاريخ تحولات سياسي ايران قبل از موافقتنامه و بعد از موافقتنامه را خواهيم داشت به‌طوري كه اين توافق در تصميم‌گيري و تصميم‌سازي عرصه سياست در نظام جمهوري اسلامي تاثيرگذار خواهد بود و علاوه بر سياست در بعدهاي اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و موقعيت ايران در نظام بين‌الملل و روابط ما با كشورهاي همسايه نيز نقش ايفا خواهد كرد. وي ادامه داد: به‌طور طبيعي در حوزه انتخابات نيز توافق هسته‌اي در تصميم‌گيري مردم اثرگذار خواهد بود چراكه وقتي مردم ببينند حضورشان در انتخابات 92در آينده كشور و ملت چه تاثيري داشته است لذا تلاش مي‌كنند در رقابت‌هاي سياسي حضور فعالي داشته باشند تا در شكل‌گيري نهادهايي چون مجلس شوراي اسلامي، شوراها و رياست‌جمهوري نقش داشته باشند. همچنين احزاب سياسي هم تلاش مي‌كنند در انتخابات بعدي گام محكم‌تري بردارند و احزابي كه در انتخابات اخير شكست خورده‌اند سعي مي‌كنند شكست خود را جبران كنند بنابراين توافق هسته‌اي در انتخابات اسفندماه امسال هم تاثيرگذار خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها