• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5470 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۹ ارديبهشت

آقاي دبير! اين طبيعي نيست!

سامان سعادت

اين طبيعي نيست كه اينقدر اطراف رييس فدراسيون كشتي حاشيه باشد. ممكن است گفته شود كه برخي رسانه‌ها يا به قول خود عليرضا دبير معاندين عليه او توطئه مي‌كنند و حرف و حديث برايش در مي‌آورند. اما نگاهي به اتفاقات رخ‌داده نشان مي‌دهد دبير صرفا قرباني بازي‌هاي رسانه‌اي نيست. 
عليرضا دبير در تمام اتفاقات رخ‌داده به عنوان حاشيه‌هاي اطراف فدراسيون كشتي به نوعي نقش كنشگر را داشته است. او خودش تصميم گرفت در جلسه با وزير ورزش و در حالي كه پشت ميز نشسته بود قامت ببندد و نماز بخواند. او خودش تصميم گرفت در جلسه هيات كشتي استان مازندران يك خبرنگار را با استفاده از «اختيارات قانوني» بيرون كند. دبير خودش خواست در مصاحبه با خبرگزاري دولت عليه يك چهره محبوب كشتي موضع منفي بگيرد. 
بنابراين طبيعي است كه رسانه‌ها نسبت به رفتارهاي رييس فدراسيون مانند هر مسوول ديگري واكنش نشان بدهند و از او سوال كنند. اينكه چرا تصميم گرفته وسط يك جلسه رسمي سراغ نماز مستحبي برود يا سر يك جمله ساده با خبرنگار وارد كل‌كل شود و بگويد تا او در اين جلسه است من حرفي نمي‌زنم و از حراست بخواهد او را بيندازد بيرون. 
عليرضا دبير به عنوان رييس فدراسيون كشتي كارنامه پرفرازونشيبي داشته. موفقيت‌هايي به دست آورده و شكست‌هايي ديده است. مثل همه روساي فدراسيون‌ها. اما آنچه او را از ديگران متمايز كرده رفتارهايي است صرفا شخصي و بدون ارتباط با جايگاه رييس فدراسيون كه گاهي انتقادبرانگيز مي‌شود. همانند پوشيدن شلوار شش جيب در جلسه رسمي با مقامات خارجي يا چرخاندن تسبيح روي سكوهاي مسابقات جهاني. 
در آستانه انتخابات فدراسيون كشتي كه با ثبت‌نام سريع عليرضا دبير به عنوان نامزد همراه بود مي‌توان به اين نكات اشاره كرد و از عليرضا دبير يك درخواست واضح داشت. اگر او واقعا اعتقاد دارد كه كشتي به عنوان ورزش اول كشور بايد از همه حواشي به دور باشد، همانطور كه او از كشتي‌گيران خواسته از اظهارنظر سياسي اجتماعي بپرهيزند و تمركزشان را بگذارند روي كشتي و به همان شكل كه از مقامات درخواست مي‌كند توجه بيشتري به اين رشته پرافتخار كنند، خودش به عنوان رييس فدراسيون اين كارها را به عنوان نفر نخست انجام دهد. 
عليرضا دبير بايد بداند بين رفتار «درست» و رفتار «حاشيه‌ساز» تفاوت وجود دارد. يعني حتي اگر بپذيريم همه رفتارهاي دبير درست بوده اما همچنان اين نقد به او وارد است كه رفتارهايش حاشيه‌ساز است. 
او به عنوان يك چهره حقوقي بايد بداند شايد از منظر اينكه فرصت نداشته در ملاقات با فلان مهمان خارجي لباس عوض كند درست باشد كه شلوار شش جيب بپوشد اما اين اقدام او حاشيه‌ساز مي‌شود. شايد اشكالي نداشته باشد كه در جلسه با وزير نماز بخواند اما بايد متوجه باشد كه اين كار بسيار واكنش‌برانگيز مي‌شود. او بايد در نظر بگيرد كه برخورد سلبي با يك خبرنگار آن‌هم سر يك موضوع ساده حتي اگر از منظر حقوقي و جايگاه رييس مجمع قانوني بوده اما جنجال ساز مي‌شود و تمام اين حاشيه‌ها و واكنش‌ها و جنجال‌ها حتي اگر به صورت مستقيم روي وجهه كشتي تاثير نگذارد دست‌كم بخشي از توان و تمركز رييس فدراسيون را مي‌گيرد. بالاخره همين كه دبير مجبور مي‌شود بعد از اخراج آن خبرنگار به روابط عمومي فدراسيون بگويد و جوابيه بفرستد يعني كار حاشيه‌اي. اين مساله شق دومي هم دارد كه البته از يك نگاه منفي نگر مي‌آيد. اينكه دبير بسياري از اين رفتارها را با علم به واكنش‌برانگيز بودن و حاشيه‌سازي انجام مي‌دهد آن‌هم براي مقاصدي كه كسي فعلا از آن اطلاعي ندارد. البته اميد است كه اينچنين نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها