• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5474 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار معلمان و فرهنگيان سراسر كشور تاکید كردند

ضرورت انطباق نظام درسی با نیازهای کشور

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز در ديدار شمار زيادي از معلمان و فرهنگيان سراسر كشور، معلمان را پرورش‌دهندگان جواهر قيمتي «نسل نوجوان و جوان» و معماران آينده كشور خواندند و با تبيين بايدها و نبايدهاي مهم نظام آموزش و پرورش گفتند: نظام در مقابل توقعات خود از معلمان، بايد در قبال مشكلات مختلف آنها، حقيقتا احساس مسووليت كند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جامعه معلمين را از بهترين و شريف‌ترين قشرهاي كشور دانستند و با سپاس از زحمات اين مجاهدان بردبار و سخت‌كوش و متعهد در همه شهرها و روستاهاي كشور افزودند: ارزش و اهميت پرورش نسلي آگاه، عالم، اهل فكر و منطق، مومن، با اراده و «برخوردار از اخلاق اسلامي و تعهدات ملي» براي ساختن آينده كشور، با هيچ كار ديگري قابل مقايسه نيست. رهبر انقلاب با گراميداشت ياد استاد شهيد مطهري به عنوان نمونه يك «معلم حقيقي و كامل» و توصيه به معلمان براي بهره‌گيري از آثار ايشان، حدود ۵ هزار معلم شهيد را جلوه‌‌اي از سربلندي جامعه معلمين در آزمون‌هاي گوناگون ۴۵ سال اخير برشمردند و افزودند: معلمان عزيز، فرزندان ملت را همان‌گونه كه براي فرزند خود آرزو دارند، «خوشبخت، سربلند، عاقل، باسواد و برخوردار از رفتار احترام‌برانگيز» بار بياورند كه اين مهم، علاوه بر درس دادن، با رفتار و كردار معلمان تحقق خواهد يافت. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تشويق دانش‌آموزان به حضور در مراكز بركت‌آفرين از جمله مساجد و هيات‌ها را توقعي ديگر از معلمان بيان كردند و گفتند: حضور دانش‌آموزان در مدارس، علاوه بر يادگيري بركات ديگري دارد كه از روش‌هاي مجازي قابل تحقق نيست؛ ضمن اينكه روند آموزش و پرورش از كرونا، فتنه‌ها، اغتشاشات و ايجاد ناامني در خيابان‌ها و برخي مسائل ديگر ضربه خورده است. رهبر انقلاب زنده كردن احساس «هويت ايراني- اسلامي و شخصيت ملي» در نوجوانان و جوانان باهوش كشور را وظيفه‌اي اساسي دانستند و گفتند: در اين روند، مساله زبان فارسي، پرچم كشور و احساس عزت و افتخار به ايراني بودن مهم است كه البته اين مسائل با توصيه و حرف حاصل نمي‌شود، بلكه بايد مفاخر و سوابق فرهنگي، علمي و تاريخي را به دانش‌آموز تعليم حقيقي داد. ايشان پس از بيان توقعات از معلمان، احساس مسووليت همه‌جانبه حاكميت در قبال جامعه معلمين را ضرورتي واقعي دانستند و گفتند: معيشت معلمان خيلي مهم است اما مشكلات معلمان فقط معيشتي نيست و دايره گسترده‌اي دارد كه مهارت‌آموزي، تجربه‌آموزي و رسيدگي به دانشگاه فرهنگيان از جمله آنهاست. رهبر انقلاب در باب مسائل اصلي آموزش و پرورش، عبور از گردنه‌هاي دشوار پيشرفت همه‌جانبه كشور را بدون كمك و ايفاي نقش آموزش و پرورش غيرممكن دانستند و با تاكيد بر اهميت درك جايگاه عظيم اين مجموعه در نظام مديريتي كشور افزودند: خطاي راهبردي برخي مسوولان گذشته اين بود كه متاسفانه قدر و عظمت و قدرت تاثيرگذاري آموزش و پرورش را نمي‌دانستند و به اين مجموعه به عنوان مزاحم و مصرف‌كننده بي‌فايده بودجه نگاه مي‌كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به اتفاق‌نظر بسياري از صاحب‌نظران و كارشناسان بر محور بودن مدرسه براي گره‌گشايي از مشكلات كشور افزودند: همان‌گونه كه اين متخصصان مي‌گويند، اگر در ۲۰ سال قبل به موضوع مدرسه رسيدگي كرده بوديم امروز بسياري از مشكلات وجود نداشت؛ بنابراين چاره كار در برنامه‌ريزي صحيح و همت جدي براي اصلاح مدرسه است و همه مسوولان، تصميم‌سازان، تصميم‌گيران و آحاد مردم بايد اهميت حياتي دستگاه آموزش و پرورش را درك كنند. رهبر انقلاب با انتقاد از بي‌ثباتي در مديريت آموزش و پرورش گفتند: دستگاه به اين عظمت با تغيير مداوم وزير، ضربه مي‌خورد؛ به خصوص اينكه تغيير وزير گاهي تغيير معاونان، مديران مياني و حتي مديران مدارس را هم در پي‌ مي‌آورد. «ضرورت انطباق ساختار، محتوا و نظام درسي آموزش و پرورش با نيازهاي كشور» نكته مهم ديگري بود كه رهبر انقلاب با تاكيد بر آن گفتند: كشور به همان اندازه كه به نيروي متفكر و دانشمند احتياج دارد به نيروي ماهر كار هم نيازمند است اما آيا اكنون نسبت متعادلي بين آموزش‌هاي رايج در دبيرستان‌ها با آموزش‌هاي مهارتي و فني و حرفه‌اي برقرار است؟ و دالان عبور از مدرسه و دبيرستان براي رسيدن به دانشگاه و نحوه توزيع منابع انساني در بخش‌هاي مختلف كشور، مسيري درست است؟ حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مسوولان را به تامل و تجديدنظر درباره مسير كنوني آموزش و ارزيابي ميزان بهره‌وري آن براي كشور فراخواندند و افزودند: سياست اصلي آموزش و پرورش بايد آموزش علم نافع و تامين نيازهاي امروز و فرداي كشور باشد. «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» موضوع اساسي ديگري بود كه رهبر انقلاب در خصوص آن پنج توصيه خطاب به مسوولان بيان كردند: «اول، سند تحول به صورت مستمر تكميل و به‌روزرساني شود.»، «دوم، از سند تحول حمايت قاطع و به اجراي آن كمك شود.»، «سوم، براي سند تحول كه سندي متقن و خوب است بديل و رقيبي درست نشود.»، «چهارم، نقشه راه دقيق اجراي سند تحول از ستاد تا مدارس تهيه و در دولت و مجلس از آن حمايت شود.» و «پنجم، در نقشه راه، شاخص‌هاي قابل اندازه‌گيري معين شود كه بر اساس آنها پيشرفت اجراي سند دايما رصد شود.» موضوع ديگري از نظام مسائل اصلي آموزش و پرورش كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به آن پرداختند، مساله سرنوشت‌ساز «جذب معلم» بود. ايشان با اشاره به كمبود معلم به علت نبود پيش‌بيني‌هاي درست در گذشته گفتند: معلمان زيادي در سراسر كشور از جان مايه مي‌گذارند اما همچنان با كمبود معلم متعهد و كارآمد روبه‌رو هستيم كه راه‌حل آن، تلاش و سرمايه‌گذاري بيشتر روي تقويت زيرساخت‌ها و ظرفيت‌هاي دستگاه‌هاي تربيت معلم به خصوص دانشگاه فرهنگيان و همچنين استفاده از معلمان مجرّب، مومن و قديمي است.
رهبر انقلاب، رصد شايستگي‌هاي حرفه‌اي و عمومي معلم در طول دوران خدمت و اكتفا نكردن به گزينش‌هاي بدو خدمت را نيز ضروري دانستند و گفتند: ضوابط گزينش نبايد كمرنگ شود. «تاليف جذاب، به‌روز و مبتكرانه كتاب‌هاي درسي» ضرورت ديگري بود كه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درباره آن گفتند: كتاب‌هاي درسي در همه رشته‌ها به ‌گونه‌اي باشد كه يادگيري آنها نسل جوان را سر شوق بياورد. ايشان، گنجاندن مفاهيم اسلامي و معرفي مفاخر اسلامي و ايراني و سرآمدان دانش و اكتشافات علمي در تاريخ ايران» را از جمله كارهاي لازم در به‌روز كردن كتاب‌هاي درسي و متناسب با تغيير زمانه برشمردند و خاطرنشان كردند: منظور برخي افراد از تغيير زمانه، تغيير اصول است در حالي كه اصولي مانند عدالت، انصاف و محبت هيچ‌گاه تغيير نمي‌كند، بلكه روبناهايي همچون شيوه‌هاي نگارش و بيان، تغييرپذير هستند.
توصيه پاياني رهبر انقلاب در اين ديدار، اهتمام به امور پرورشي در مدارس بود كه با قدرداني از توجه به اين موضوع در ستاد آموزش و پرورش گفتند: البته اهتمام به امور پرورشي بايد در مدارس نيز امتداد داشته باشد اما اكنون اثر چنداني از آن مشاهده نمي‌شود و مدارس زيادي مسوول پرورشي ندارند البته كار پرورشي هم بايد به ‌گونه‌اي جذاب باشد كه بچه‌ها را فراري ندهد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر تعيين تكليف هرچه سريع‌تر مديريت آموزش و پرورش براي پيشبرد قاطع و بهتر امور در اين دستگاه گفتند: ما به آينده آموزش و پرورش و كارهاي بزرگ معلمان محترم اميدوار هستيم. در ابتداي اين ديدار آقاي صحرايي سرپرست وزارت آموزش و پرورش، گزارشي از فعاليت‌هاي سال گذشته و برنامه‌هاي پيش ‌روي اين وزارتخانه بيان كرد. اجرايي‌سازي سند تحول، تكميل مراحل اجرايي قانون رتبه‌بندي، بهسازي كتب درسي و گسترش آموزش‌هاي كاربردي، به‌روزرساني نظام پرورشي براي هويت و سبك زندگي دانش‌آموزان، تعيين تكليف بازماندگان از تحصيل، افزايش كيفيت مدارس دولتي، كنكور اختصاصي تربيت معلم و همچنين تاسيس پرديس اختصاصي تربيت «معلم پرورشي» از محورهاي گزارش سرپرست وزارت آموزش و پرورش بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون