• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5474 -
  • ۱۴۰۲ چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت

خضر عدنان، اسیر فلسطینی جان خود را از دست داد

شهادت در پی ۸۶ روز اعتصاب غذا

خضر عدنان، يكي از رهبران گروه جهاد اسلامي، در جريان يك اعتصاب غذاي ۸۶ روزه در زندان‌هاي رژيم اسراييل جان خود را از دست داد.
همزمان با افزايش تنش‌ها در كرانه باختري، شهادت او احتمال بروز خشونت‌هاي تازه بين اسراييل و گروه‌هاي شبه نظامي فلسطيني را افزايش مي‌دهد.
اندكي پس از اعلام خبر شهادت وي، فلسطيني‌ها در نوار غزه راكت‌هايي را به سمت جنوب سرزمين‌هاي اشغالي شليك كردند. همچنين فلسطينيان خواستار اعتصاب عمومي در كرانه باختري و نوار غزه شدند و انتظار مي‌رود كه تجمعات اعتراضي نيز در اواخر امروز برگزار شود.
زندانيان فلسطيني سال‌هاست كه از اعتصاب غذاي طولاني براي بيان اعتراض خود استفاده مي‌كنند. اين شيوه آخرين ابزار براي مقاومت در برابر آنچه فلسطينيان به عنوان «حبس‌هاي ناعادلانه» مي‌دانند، برشمرده مي‌شود. اغلب زندانيان با امتناع از خوردن غذا به طرز خطرناكي بيمار مي‌شوند، با اينكه تاكنون هيچ يك از اين افراد در بازداشت فوت نكرده بود، ولي بسياري از آنها دچار آسيب‌هاي عصبي جبران‌ناپذيري شده‌ بودند.
براي فلسطيني‌ها، اسراي دربند حكم قهرمانان ملي را دارند و هرگونه خطر جاني براي آنها در زمان بازداشت مي‌تواند تنش‌ها يا خشونت‌ها را شعله‌ورتر كند. 
عدنان ۴۵ ساله اندكي پس از دستگيري در پنجم فوريه ۲۰۲۳ اعتصاب خود را آغاز كرد. او در دفعات قبلي هم كه بازداشت شده بود دست به اعتصاب غذا زده بود. وي در سال ۲۰۰۴ (۲۵ روز)، در سال ۲۰۱۲ (۶۶ روز)، در سال ۲۰۱۵ (۵۶ روز)، در سال ۲۰۱۸ (۵۸ روز) و در سال ۲۰۲۱ (۲۵ روز) اعتصاب غذا كرده بود. 
او كه بارها تحت عناوين مختلف از جمله «بازداشت اداري بدون تفهيم اتهام» دستگير شده بود، در طول اعتصابات قبلي توانسته بود آزادي خود را به دست آورد. سرويس زندان‌هاي اسراييل براي توجيه اين جنايت اعلام كرده است كه آقاي عدنان اين‌بار به «مشاركت در فعاليت‌هاي تروريستي» متهم شده بود و درحالي كه مراحل قانوني ادامه داشت، از درمان خودداري مي‌كرده است. گفته مي‌شود كه او بامداد روز سه‌شنبه در سلولش بيهوش پيدا شد و به بيمارستان منتقل شد و در آنجا خبر شهادتش اعلام شد.
گروه‌هاي فلسطيني در نوار غزه، بيت‌المقدس و شهرهاي سراسر كرانه باختري در روز سه‌شنبه را «عزاي عمومي» اعلام كردند.
ارتش اسراييل اعلام كرده است كه موشك‌هايي از سمت نوار غزه كه تحت كنترل حماس قرار دارد شليك شده است ولي خسارتي در پي نداشته است. گروه جهاد اسلامي در بيانيه‌اي اعلام كرد: «نبرد ما ادامه دارد و متوقف نخواهد شد.» رژيم اسراييل در حال حاضر بيش از هزار زنداني فلسطيني را بدون اتهام يا محاكمه در بازداشت دارد كه بالاترين تعداد از سال ۲۰۰۳ است. اين رقم در سال گذشته ميلادي افزايش داشته است.
ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز (سه‌شنبه) ۱۲ ارديبهشت ماه در واكنش به شهادت مظلومانه شيخ خضر عدنان، از رهبران و مبارزان اسير فلسطيني در زندان‌هاي رژيم اسراييل اظهار داشت: شهادت اين مجاهد در بند، حقانيت و مظلوميت مقاومت ملت فلسطين را بيش از پيش به تصوير كشيد. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: نحوه بازداشت و رفتار غيرانساني رژيم صهيونيستي با اين شهروند فلسطيني، نمونه بارزي از رفتار غيرانساني و خشونت‌باري است كه در طول بيش از ۷ دهه گذشته به صورت سازمان‌يافته و گسترده‌اي توسط رژيم صهيونيستي عليه ملت و مجاهدان فلسطيني به كار گرفته شده و مصداق بارز جنايت عليه بشريت است. سكوت جامعه جهاني و نهادهاي حقوق بشري، موجب گستاخي بيشتر رژيم آپارتايد صهيونيستي خواهد شد.
كنعاني ضمن تجليل از مقاومت عزتمندانه ملت مظلوم فلسطين در برابر اشغالگري و جنايات ضدبشري رژيم غاصب صهيونيستي، شهادت اين مجاهد فلسطيني را به خانواده اين شهيد، ملت و گروه‌هاي مقاومت، به ويژه جنبش جهاد اسلامي فلسطين تسليت گفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون