• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5476 -
  • ۱۴۰۲ شنبه ۱۶ ارديبهشت

مصاحبه توفاني قهرمان المپيكي متهم به دوپينگ با «اعتماد»:

مرا نزد مردم مجرم معرفی کردند درحالی که من هنوز متهم هستم!

ايران اينترنشنال و چند شبكه خارجي موش دواندند!

روزبه دلاور

نتيجه آزمايش دوپينگ محمدرضا خيرالله‌زاده جودوكار كم‌بيناي وزن مثبت ۱۰۰ كيلوگرم كه در مسابقات جهاني ۲۰۲۲ باكو موفق به كسب مدال نقره شده بود، از سوي فدراسيون جهاني مثبت اعلام و طبق راي اوليه به مدت ۴ سال از شركت در كليه مسابقات داخلي و برون‌مرزي محروم شد. اين خبري بود كه در اواخر هفته گذشته توسط يكي از خبرگزاري‌هاي كشورمان منتشر شد‌. براي اينكه از آخرين وضعيت اين ورزشكار مطلع شويم با او تماس گرفتيم.

   خيرالله‌زاده جودوكار كم‌بيناي كشورمان در وزن مثبت ۱۰۰ كيلوگرم است كه در رنكينگ يك نابينايان و كم‌بينايان جهان قرار داشته و در بازي‌هاي پارالمپيك توكيو موفق به كسب مدال طلا شده بود اينكه چطور در مسابقات به مراتب مهم‌تر «پارالمپيك» دوپينگ نكرده بود و حالا چطور مي‌شود براي مسابقات جهاني مرتكب اين اشتباه شده جاي سوال دارد! چرا؟
خيلي ناراحتم. اما قبلش بايد بگويم، سه ماه پيش خبر مثبت بودن تست من طي نامه‌اي محرمانه به فدراسيون، كميته پارالمپيك، ايران نادو (ستاد ملي مبارزه با دوپينگ) و سازمان جهاني جودوي نابينايان اعلام شد؛ تستي كه براي قهرماني جهان در باكو از من گرفتند.
   دفاعياتي هم داشتيد؟ 
به من گفتند هم مي‌توانم دوباره تست بدهم يا درخواست تجديد نظر بدهم و من اقرار كردم كه قرص استفاده كردم اما تحت نظر پزشك بود و چون ناآگاه بودم و پزشك هم گفته بود اين قرص دوپينگ ندارد من هم اعتماد كردم و مصرف كردم. وگرنه قانوني وجود دارد براي افرادي كه تحت نظر پزشك هستند و قبل از مسابقات در يك فرمي كه مي‌دهند با مدرك پزشكي بايد در آن قيد كنيم كه دارو مصرف  مي‌كنيم.
   شما آن فرم را پر كرديد؟ 
خير، چون مطمئن بودم اين قرص تست ندارد. دو، سه ماه قبل از مسابقات اين قرص را قطع كرده بودم گويا در بدنم مانده بود.
  اسم قرص را مي‌توانيد بگوييد؟ و اينكه براي چي استفاده مي‌كرديد؟ 
قرص كلوميفن. براي درمان بيماري خودم استفاده مي‌كردم.
  پزشكي كه اين‌ دارو را براي شما تجويز كرد چه مي‌گويد؟ 
مشورتي كه داشتيم به من گفتند تمام مدارك پزشكي خودم را تحويل بدهم و من هم مدارك پزشكي خودم و همسرم را فرستادم براي اين سازمان. چون نماينده وادا در فدراسيون جهاني از من تست گرفت و وادا نگرفت‌. تست گرفتند و جوابش آمد و من هم دفاعيات خودم را انجام دادم و نزديك به سه ماه است منتظر جواب آن هستيم.
  پس مي‌گوييد دوپينگ ناآگاهانه انجام داديد؟ 
من اگر مي‌خواستم دوپينگ كنم قبل از پارالمپيك مي‌كردم. ناآگاهانه بود و با توجه به دفاعياتم خيلي اميدوار هستم چون تك‌قرص است احتمال تبرئه شدن وجود دارد يا اگر تبرئه نشوم محروميتم كم شود.
  احتمالا ۴ سال محروميت براي شما در نظر خواهند گرفت. 
نه .۴ سال براي ورزشكاري است كه دوپينگ كرده و راي قطعي صادر شده. يك خبر منتشر شد از ايسنا كه نوشتند ۴ سال محروم شدم از آنها پرسيدم اين ‌خبر از كجا آمده؟ گفتند از سايت جهاني ديدند. من خودم مدرك زبان دارم و خانم من هم كارشناس ارشد زبان انگليسي است. بعد از نشر آن خبر همه جا را ديديم هيچ سايتي ننوشته بود. سازمان نامه‌اي زده كه محرمانه است و هنوز در نقش متهم هستم و نه مجرم. اما اين عده من را نزد مردم مجرم معرفي كردند و از مدت محروميت من هم نوشتند. به خبرنگار ايسنا گفتم پاي ميز محاكمه مي‌كشانمت، به او گفتم من علف نخوردم و‌ برنج خوردم تا به اين سن رسيدم! جزاي مدني جهاني دارد كه قبل از اعلام رسمي اين خبر را منتشر كردند.
  البته اين خبر به شكلي از طرف رييس فدراسيون نابينايان و كم‌بينايان هم تاييد شده. 
به او گفتم به چه حقي آن مصاحبه را عليه من انجام دادي؟ او گفته انسان جايز الخطاست و در جواب به من مي‌گويد خبرنگار به من زنگ زد و پرسيد من مصاحبه كردم وگرنه در اين چند ماه چندين خبرنگار تماس گرفت اما چيزي به آنها نگفته بودم! حرف من اين است مگر رييس فدراسيون مدير روابط عمومي ندارد؟ مدير روابط عمومي شماره شما را وصل كرده به خبرنگار ايسنا. اين نامه محرمانه بوده چطور مي‌گويند در سايت اين خبر را ديدند اما به ما نامه محرمانه زدند؟ وقتي تست مثبت مي‌شود نبايد اعلام كنند شايد ورزشكار تبرئه شد. به رييس فدراسيون نابينايان و كم‌بينايان گفتم تو اگر جانبازي پدر من هم جانباز است! براي چي نامه محرمانه را افشا كرديد؟
  توقع حمايت داشتيد؟ 
حمايت براي چي؟ نمي‌خواهم هيچ‌كس از من حمايت كند‌. نامه‌اي كه محرمانه است تا زماني كه تاييد نشده حق نداشتند با آبروي من بازي كنند. هيچ‌جا اين خبر منتشر نشده. من از خانواده‌اي مسلمان و با اين نظام هستيم. ببينيد، ايران اينترنشنال و چند شبكه خارجي ديگر قبل از پارالمپيك موش دوانده بودند كه من و وحيد نوري رفتيم به مسابقات و ما بينا بوديم در صورتي كه مدارك پزشكي هست كه ما كم‌بينا هستيم. در مسابقات هم ما طلا گرفتيم و تمام شد و رفت! حالا رسانه‌اي كه ادعاي خبرگزاري اول بودن در ايران را دارد و از نظر من آخر هم نيست، مي‌آيد خبري نشر مي‌دهد كه آن‌هم در اين برهه زماني باعث ايجاد تشنج مي‌شود و بحث را سياسي كردند. چرا بايد شبكه‌هاي خارجي وارد اين ماجرا شوند؟ شكايت مي‌كنم و به عنوان قهرمان پارالمپيك تا بيت رهبري هم مي‌روم. از تمام رسانه‌ها اين درخواست را دارم كه حرف من را برسانند. مستندات من مشهود است .
  از اردوي تيم ملي هم كنار گذاشته شديد؟ 
من قهرمان پارالمپيك هستم يا نه؟ براي من از بيت‌المال هزينه شده يا نه؟ چطور رييس فدراسيون اين حق را به خودش مي‌دهد كه هنوز راي نيامده من را به اردو راه ندهد؟ سه ماه مانده به بازي‌هاي آسيايي و پانزده، شانزده ماه تا شروع المپيك پاريس . من كه طلا گرفتم در پارالمپيك. اين همه هزينه كرديد كه كنارم بگذاريد؟ اسم من را به چه حكمي و به چه حقي از اردوها خط زدند؟ اميدي براي من نگذاشتند و براي من قبل از همه راي دروغين صادر كردند. تا آخرش پيش مي‌روم و عذرخواهي هم نمي‌پذيرم. رييس فدراسيون گفته نامه مي‌زنم و مصاحبه‌ام را تكذيب مي‌كند. تكذيبش كنند آبروي من برمي‌گردد؟ بله. اردو در بابلسر برگزار مي‌شود و من در بابل هستم و به اين اردو دعوت نشدم‌.
  رييس فدراسيون نابينايان حرف ديگري به شما نزد؟ 
با من تماس گرفته و گفته من هم جانباز هستم و آن قرص را مصرف كردم و بچه‌دار شدم. در حالي كه بچه ۱۵، ۱۶ ساله دارد. به او گفتم رفتي به همه بگويي با قرص بچه‌دار شدم؟ بايد محاكمه شوي!
  از چه زماني ديگر به اردو دعوت نشديد؟ 
از فرداي آن روزي كه نامه‌اي محرمانه آمد نام من را از دعوت‌شدگان كنار گذاشتند در حالي كه متهم بودم و نه مجرم. تا زماني كه راي صادر نشده قانون مي‌گويد نبايد ورزشكار را خط زد‌. اين را بنويسيد رييس نادوي ايران به من گفت خيلي جالب است. وقتي راي نيامده اينها حق نداشتند با آبروي تو بازي كنند. من مستندات خودم را فرستادم، هم مي‌توانند ۴ سال محروم كنند و هم ممكن است ۳ سال يا كمتر يا تبرئه شوم اما اينها حق نداشتند قبل از مشخص شدن تكليفم اين را بگويند.
  به عنوان سوال آخر، چه زماني راي نهايي صادر مي‌شود؟ 
رييس نادو گفت براي بعضي از ورزشكاران كه دوپينگ مي‌كنند نياز به كميسيون نيست و در عرض يك تا دو هفته راي آن صادر مي‌شود اما وقتي راي من سه، چهار ماه زمان برده يعني صفر تا صد قضيه در حال بررسي است. نمايندگان خود را دنبال آزمايشگاه و لابراتواري كه من از آنجا مدرك فرستادم، مي‌فرستند. اينها هنوز مشغول تحقيقات هستند و عجيب اينكه هنوز راي نيامده در اينجا من را مجرم مي‌دانند و حكم صادر كردند. از طرف من بنويسيد بين جايگاه مجرم با متهم تفاوت زيادي وجود دارد.


 ببينيد، ايران اينترنشنال و چند شبكه خارجي ديگر قبل از پارالمپيك موش دوانده بودند كه من و وحيد نوري رفتيم به مسابقات و ما بينا بوديم در صورتي كه مدارك پزشكي هست كه ما كم‌بينا هستيم. در مسابقات هم ما طلا گرفتيم و تمام شد و رفت! حالا رسانه‌اي كه ادعاي خبرگزاري اول بودن در ايران را دارد و از نظر من آخر هم نيست، مي‌آيد خبري نشر مي‌دهد كه آن‌هم در اين برهه زماني باعث ايجاد تشنج مي‌شود و بحث را سياسي كردند. چرا بايد شبكه‌هاي خارجي وارد اين ماجرا شوند؟ شكايت مي‌كنم و به عنوان قهرمان پارالمپيك تا بيت رهبري هم مي‌روم. از تمام رسانه‌ها اين درخواست را دارم كه حرف من را برسانند. مستندات من مشهود است‌.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون