• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3290 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۱ تير

امريكا آدم شود مشكلي با آن نداريم

شرط آيت‌الله براي بازگشايي سفارت امريكا

گروه سياسي| بحث بازگشايي سفارت امريكا در ايران از سوي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در گفت‌وگويي با روزنامه گاردين بحثي بود كه واكنش‌هايي را در بر داشت. نخستين‌بار متن اين گفت‌وگو از سوي چند خبرگزاري منتشر شد كه خطايي در ‌ترجمه آن وجود داشت و شرط آيت‌الله براي بازگشايي سفارت امريكا در ايران يا از قلم اين رسانه‌ها افتاده بود يا از ديدشان پنهان. به همين دليل سايت روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام اقدام به انتشار متن كامل اين گفت‌وگو كرده است. رييس مجمع تشخيص در اين گفت‌وگو معتقد است اينكه وزراي امورخارجه ايران و امريكا ديدارهاي جداگانه دارند، خود يك قدم به پيش است و در اين جريان تابوها شكسته است. هاشمي‌رفسنجاني در پاسخ اين سوال كه شكستن تابو باعث مي‌شود كه يك رابطه نرمال بين ايران و امريكا برقرار شود، مي‌گويد: بالاخره دليل اينكه تا به حال رابطه نبوده، اين بوده كه امريكا از قبل از پيروزي انقلاب و بعد از پيروزي انقلاب، هميشه با ايران با خصومت رفتار كرده است. قبل از انقلاب امريكا حامي درجه يك شاه بود. بعد از انقلاب هم كه حوادث مهمي مثل جنگ و امثال اينها بود، امريكا عليه ما كار مي‌كرد. بسياري از وسايلي را كه قبل از انقلاب از امريكا خريده بودند، به ما نداد. در جاهايي مثل فلسطين هم كه ما براي حقوق مردم حساسيت داريم، امريكا بدرفتاري مي‌كند. حالا اگر در مورد اين تحريم‌ها كه امريكا نقش اساسي داشته، از امريكا رفتار خوب ببينيم، يقيناً روي مردم ما اثر مثبتي دارد. هاشمي همين‌طور تاكيد مي‌كند كه با حل پرونده هسته‌اي ايران گام بزرگي در يكي از مهم‌ترين‌ مسائل و اختلافات برداشته شده است و راه صاف‌تر شده است. با گفتن اين جمله خبرنگار گاردين بحث بازگشايي سفارت امريكا را پيش مي‌كشد و مي‌پرسد «فكر مي‌كنيد دوباره سفارت امريكا در تهران باز مي‌شود؟» و آيت‌الله در پاسخ مي‌گويد:« محال نيست. اگر رفتارها اصلاح شود، طبعاً به سفارت مي‌رسد.» آيت‌الله با اشاره به سخنان امام اين پاسخ را داد و زماني كه خبرنگار منظور او را از اصلاح رفتار مي‌پرسد، مي‌گويد: امام(ره) صريحاً و با تعبير ادبيات ديگري گفتند كه اگر امريكا آدم شود، ما ديگر مشكلي با امريكا نداريم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين روز گذشته جلسه مجمع را با حمايت از مذاكره‌كنندگان هسته‌اي آغاز كرد و آنان را جهادگران عرصه ديپلماسي دانست و گفت: مذاكره‌كنندگان شجاع كشورمان با نمايندگان كشورهاي 1+5 در ميدان مذاكرات هسته‌اي در حال جهاد ديپلماسي قرار دارند.، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني، رييس مجمع در سخناني، ايام شهادت مولي‌الموحدين حضرت علي (ع) را به اعضا و آحاد مردم متدين و وفادار كشورمان، عاشقان حضرت در جهان اسلام و آزادگان جهان تسليت گفت.

وي با توجه به حضور پرشور مردم سراسر كشور در مراسم روز جهاني قدس، اين حضور را ناشي از وقت‌شناسي و هوشياري خوب مردم در مقاطع حساس و خاص عنوان كرد و گفت: در حالي كه منطقه در شرايط حساس آتش‌افروزي تروريست‌ها قرار دارد و فلسطيني‌ها به دليل بي‌توجهي دول اسلامي تحت فشار بوده و مورد بي‌مهري و ظلم مضاعف قرار گرفته‌اند و مذاكره‌كنندگان شجاع كشورمان با نمايندگان كشورهاي 1+5 در ميدان مذاكرات هسته‌اي در حال جهاد ديپلماسي قرار دارند، مردم با درك شرايط و زمان‌شناسي خاص خود، حضور و حمايت‌هاي پرشور خود را از آرمان‌هاي مردم فلسطين به جهانيان نشان دادند كه بايد از اين هوشياري و زمان‌شناسي مردم تقدير و تشكر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها