• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

روي خط سياست

تصويري از گپ و گفت دو سرباز ايراني و تركيه‌اي  در «نقطه صفر» مرزي

مفهوم مرز در ادبيات سياسي، مفهومي جديد است. حدود هفتاد، هشتاد سال پيش مرز به معناي كنوني وجود نداشت. حد و مرز دو كشور نهايتا با سنگ‌چين مشخص مي‌شد. در روزگاري نه چندان دور، از واژه «سرحدات» به جاي مرز استفاده مي‌شد. هم مرزي ايران و عثماني (تركيه كنوني) در دوره‌هاي مختلف تاريخي همواره منازعات و اختلافات متعددي را ميان دو كشور پديد آورده است. ارتباط خارجي دو كشور ايران و تركيه در زمان پهلوي اول با رفع اختلافات مرزي و فرهنگي ديرينه بين دو كشور تا حدي دوستانه شد.
در برخي منابع آمده است كه در جريان رفع اختلافات مرزي بين ايران و عثماني، رضاشاه پهلوي ارتفاعات آرارات در غرب ايران را به تركيه بخشيد. در اين تصوير مرز ايران و تركيه با سنگ‌چين مشخص شده است و مرزداران ايراني و ترك در كنار يكديگر ديده مي‌شوند. پشت سر آنها دو قله آرارات بزرگ و كوچك ديده مي‌شود.

حكم اعدام باند پنجك اجرا شد

مركز رسانه قوه قضاييه از اجراي حكم اعدام سه نفر از اعضاي باند پنجك بزرگ‌ترين كارتل توزيع كوكايين خبر داد. مركز رسانه قوه قضاييه اعلام كرد: حكم اعدام سه نفر از اعضاي باند پنجك بزرگ‌ترين كارتل توزيع كوكايين كه از كارتل‌هاي اصلي مواد مخدر در كشور بودند پس از طي مراحل قانوني صبح ديروز اجرا شد. ارديبهشت سال ۹۳ بود كه سردار علي مويدي، رييس وقت پليس مبارزه با مواد مخدر فراجا از دستگيري شش نفر از اعضاي باند توزيع مواد مخدر پنجك خبر داد. سركرده اين باند كه در زمان دستگيري ۳۲ سال داشت پس از برگزاري جشني كه به بهانه رسيدن اموالش به ۴۰ ميليارد تومان برگزار كرده بود، دستگير شد. اين جشن درحوالي كرج برگزار شده و نزديك به يك ميليارد تومان هزينه برگزاري آن شده بود. سركرده اين باند يك دهه در امر حمل و توزيع مواد مخدر فعاليت داشت. به گفته پليس علاوه بر شناسايي چندين دستگاه خودرو لكسوس، جنسيس و...  يك قايق تفريحي لوكس هم بخشي از اموال اين قاچاقچي بزرگ بود كه در زمان دستگيري‌اش در يكي از بنادر شمالي كشور پهلو گرفته بود. اموال اين باند در شمال تهران، كرج و شمال كشور شناسايي و توقيف شد. در زمان دستگيري از اعضاي اين باند يك كيلو كوكايين، ترياك و شيشه كشف شد. در نهايت حكم اعدام سه نفر از اعضاي اين باند پس از تاييد در ديوان عالي كشور صبح ديروز ۲۰ ارديبهشت‌ماه اجرا شد.

 

سرلشكر باقري: اروپايي‌ها با امريكا به قهقرا نروند 

سردار سرلشكر محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ديروز در همايش هندسه نظم جديد جهاني طي سخناني اظهار داشت: از يك سال قبل كه رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع دانشگاهيان ضرورت بررسي تغييرات اين نظم جهاني و نظم آينده و تعيين جايگاه كشور در اين نظم محتمل را تبيين كردند، اين دانشگاه مقدمات برگزاري اين همايش را پيگيري كرد.
وي افزود: قاعده حاكم بر نظم‌هاي جهانشمول در دوره‌هاي تاريخي مختلف متغير بوده و پايداري يك نظم مقرون به صحت نيست.
باقري ادامه داد: از ابتداي قرن 20 دو بلوك شرق و غرب به‌ دنبال دستيابي منافع بيشتر و تسلط بر منطقه غرب آسيا و ساير ظرفيت‌هاي راهبردي آن بودند. در تحولات بعدي شكل‌گيري جنگ سرد در قالب يك جنگ دوقطبي چهل ‌ساله و در ادامه محو شدن كمونيسم از معادلات جهاني و در پي آن تجاوز وحشيانه امريكا به كشورهاي عراق و افغانستان و ايجاد داعش براي سرنگوني دولت‌هاي سوريه و عراق همگي نشان‌دهنده تغيير نظم‌هاي جهاني بوده است. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: اما شواهد نشان مي‌دهد نظم تك‌قطبي هيچ‌وقت شكل پايدار به خود نگرفته و جهان در آستانه يك نظم جديد است. ظهور انقلاب اسلامي در ايران و به عنوان گامي در مسير حاكميت امر الهي يك استثناي مهم در حال رشد و توسعه در اين مسير محسوب مي‌شود. انقلاب اسلامي يكي از عوامل مهم عدم شكل‌گيري استيلاي امريكا بر جهان است و اين حركت ادامه خواهد داشت.
وي گفت: وعده‌هاي خدا نشان مي‌دهد اراده الهي بر سرنگوني نظام‌هاي استكباري و ايجاد نظام‌هاي صالحان در جهان است و انقلاب اسلامي ايران هم در اين مسير است. باقري اظهار داشت: تلاش براي رهبري مطلق بر جهان با شكست مواجه شده است كه نشانه‌هاي آن را در عقب‌نشيني فرارگونه از عراق و افغانستان و كاهش چشمگير نيروهاي نظامي امريكا در غرب آسيا، سردرگمي امريكا در استقرار در غرب آسيا، جنوب چين و غرب اروپا و ساير عوامل مي‌توان ديد. امريكاي امروز به ‌طور چشمگيري نسبت به گذشته ضعيف‌تر و منزوي‌تر شده است.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح تصريح كرد: اسراييل غاصب فلسطين از سوداي دراختيار گرفتن نيل تا فرات و تجربه پيروزي در جنگ با اعراب و دراختيار داشتن قدرت نظامي، در سراشيبي افول قرار گرفته و پس از شكست در جنگ 33 روزه در عرصه‌هاي گوناگون دچار مشكلات اساسي است، اما در مقابل ملت مظلوم فلسطين و محور مقاومت در اوج قدرت و هماهنگي و حركت روبه‌رشد در مسير آزادي فلسطين است.
وي گفت: قدرت‌گيري اقتصادي چين و گرفتن قدرت اول اقتصادي در جهان از امريكا و سرمايه‌گذاري در سراسر آسيا و بخشي از قدرت آفريقا و اروپا و افزايش قدرت نظامي نشانه مهم ديگري از تغيير در هندسه نظم و قدرت جهان است.
رييس ستاد كل نيروهاي مسلح ادامه داد: عبور روسيه از اعتماد به غرب و ايستادگي در برابر توسعه ناتو به‌ سمت شرق حتي به ‌قيمت درگير شدن در يك جنگ و از سوي ديگر اصرار امريكا بر ادامه جنگ حتي به‌ قيمت انهدام زيرساخت‌هاي اوكراين و اصرار روسيه بر ايجاد يك منطقه حائل، به ‌نظر مي‌رسد اين جنگ به ‌سادگي پايان نخواهد يافت و با مسدود شدن مسيرهاي انتقال كالا و انرژي به اروپا موجب ايجاد نگاه به شرق در روسيه خواهد شد.
باقري ابراز كرد: پيشرفت علوم جديد از ديگر ويژگي‌هاي جهان جديد است كه امريكا در اين حوزه نيز ديگر سرآمد جهان نيست. امريكا در مسير افول قرار گرفته است و اگر اروپا و ساير هم‌پيمانان امريكا، خود را از زنجيرهاي حمايت كوركورانه امريكا رها نكنند همراه با آن به قهقرا خواهند رفت. وي گفت: آسيا و شرق مقابل زورگويي امريكا هم‌نظر هستند و دولت‌ها با جمع شدن در پيمان شانگهاي در مسير هم‌افزايي قرار دارند، اين بخش از جهان قطعا قدرت برتر آينده جهان خواهد بود. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح عنوان كرد: كشور ايران با دارا بودن موقعيت و منابع ممتاز داراي تاريخي سرشار از افتخار و سربلندي و ظرفيت بالقوه كم‌نظيري در رشد جهش‌گونه در سلسله‌ مراتب قدرت جهاني است. وي گفت: قدرت بازدارنده نظامي در جهت دوستي و برادري با كشورهاي همسايه و ايستادگي در برابر زورگويي امريكا سپر امنيتي خوبي فراهم كرده و سياست قطعي كشور براي توسعه صلح و دوستي با همسايگان و عدم چشمداشت به سرزمين و منافع ديگران بستر لازم براي بهره‌مندي كشورهاي دوست از ظرفيت‌هاي ايران را فراهم كرده است. سردار باقري اعلام كرد: نيروهاي مسلح ايران از هم‌افزايي ارتش‌هاي بزرگ كشورهاي آسيايي در قالب پيمان شانگهاي براي شكل‌دهي به يك توان برتر صلح‌جوي جهاني، از توليد مشترك محصولات نظامي مورد نياز استقبال مي‌كند و در قبال ايفاي نقش خود در امنيت منطقه پاسخگو است. رييس ستاد كل نيروهاي مسلح در پايان گفت: رويكرد حضور نظامي امريكا و همراهان اروپايي او را به‌ ضرر منطقه مي‌دانيم و حق حاكميت مردم فلسطين را به‌ رسميت مي‌شناسيم و با تمام توان به آن كمك مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون