• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

مسكو ميزبان بالاترين سطح مذاكراتي 1+3 در 12 سال گذشته

وزراي خارجه تركيه، سوريه، روسيه و ايران در بالاترين سطح مذاكراتي از زمان آغاز جنگ سوريه در مسكو پشت يك ميز نشسته و درباره آينده سياسي سوريه و نحوه حل و فصل اختلاف‌هاي سياسي دمشق و آنكارا گفت‌وگو كردند. 
خبرگزاري رويترز با اين مقدمه به پوشش خبر مربوط به مذاكرات چهارجانبه در پايتخت روسيه پرداخته و نوشت: مولود چاووش اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در توييتي اعلام كرد كه در اين ديدار بر لزوم همكاري در مبارزه با تروريسم و همكاري مشترك براي ايجاد مبنايي براي بازگشت سوري‌ها تاكيد كرده است.
تركيه كه عضو ناتو است از مخالفان بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه در طول 12 سال جنگ داخلي در اين كشور انواع حمايت‌هاي سياسي و تسليحاتي را  داشته‌ و به عنوان نمونه نيروهاي خود را به شمال سوريه اعزام كرده است. تركيه همچنين ميزبان بيش از 3.5 ميليون پناهنده سوري است. 
مولود چاووش اوغلو، وزير خارجه تركيه در بخش‌هاي ديگري از سخنانش گفت: «پيشبرد روند سياسي در سوريه و حفاظت از تماميت ارضي سوريه» از ديگر موضوعات مورد بحث در نشست چهارجانبه بوده است. 
خبرگزاري دولتي سوريه سانا به نقل از فيصل مقداد، وزير امور خارجه سوريه نوشت: «به‌‌رغم تمام فضاهاي منفي‌ در سال‌هاي گذشته، اكنون فرصتي براي همكاري دمشق و آنكارا وجود دارد. البته اولويت براي سوريه پايان دادن به حضور غيرقانوني همه نظاميان خارجي از جمله ارتش تركيه در خاك سوريه است. بدون پيشرفت در اين موضوع، هرگونه مذاكره و گفت‌وگويي بي‌نتيجه واقعي خواهد بود.»
به گزارش رويترز، وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اي درباره نشست چهارجانبه روز چهارشنبه در مسكو اعلام كرد كه فضاي اين نشست مثبت و سازنده بوده و معاونان وزيران امور خارجه دو كشور موظف به تهيه نقشه راه براي پيشبرد روابط سوريه و تركيه شده‌اند. 
وزراي دفاع سوريه و تركيه نيز در ماه دسامبر در مسكو گفت‌وگو كرده بودند. مسكو متحد اصلي بشار اسد در 12 سال اخير بوده و اكنون هم مشوق اصلي در آشتي تركيه با سوريه است. بشار اسد روز چهارشنبه براي شركت در نشست سران اتحاديه عرب در عربستان سعودي در 19 ماه مه دعوت شد كه نشانه مهمي از آب شدن يخ انزواي منطقه‌اي دمشق است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون