• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5481 -
  • ۱۴۰۲ پنج شنبه ۲۱ ارديبهشت

فعال بخش خصوصي:

تنظيم بازار زولبيا واجب‌تر از واردات ماشين‌آلات معدني شده است

 ابراهيم جميلي فعال حوزه معدن به نقد رويكرد دولت پرداخت و گفت: تمام وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت به كنترل بازار و تنظيم بازار ختم شده است؛ به‌طوري‌كه تنظيم بازار تخم‌مرغ، گوشت و زولبيا و باميه ماه رمضان واجب‌تر از ماشين‌آلات معدني شده است. او افزود: اگرچه سال گذشته وزارتخانه تلاش زيادي براي ورود ماشين‌آلات انجام داده ولي هنوز مشكلات پابرجاست و قادر به واردات ماشين‌آلات معدني نيستيم. از نگاه جميلي، محدوديت ماشين‌آلات معدني باعث شده قيمت محصول در انگوران گران‌تر از تركيه باشد.
او در بخش ديگري از صحبت‌هايش به سرمايه‌گذاري معدنكاران و سرمايه‌گذاران ايراني در تركيه اشاره كرد و گفت: در زمينه سرب و روي به علت عدم حمايت از سرمايه‌گذاران ايراني، آنها به تركيه رفتند. الان معادن تركيه را ايراني‌ها راه انداخته‌اند. اگر اين روند ادامه پيدا كند متاسفانه برنامه تبديل شدن ايران به هاب معدن و صنايع معدني، به تركيه واگذار مي‌شود.
وي در ادامه خطاب به فعالان اقتصادي بخش خصوصي گفت: هيچ‌كس غير از خودمان نمي‌تواند به ما كمك كند؛ فقط بايد از موازي‌كاري دست‌ برداريم.
جميلي به وعده‌هاي دولتي‌ها در حوزه پروژه‌هاي فناورانه اشاره كرد و يادآور شد كه «اگرچه وعده‌هاي خوبي داده شد، اما مشكلات همچنان پابرجاست.»
او افزود: در يك سال گذشته صرفا در بحث هوشمندسازي و ورود به اقتصاد ديجيتال مجموعه رسانه‌اي دنياي اقتصاد به ما كمك كرد و گوش شنواي ديگري نديديم. همه مباحث در حد كاغذبازي بوده و در عمل هيچ اتفاقي نيفتاده است. هنوز بحث خام‌فروشي و نيم‌خام‌فروشي مطرح است؛ درحالي كه تعريف خام و نيم خام فروشي مشخص نيست.
جميلي در ادامه صحبت‌هاي خود به بحران جنگ اوكراين و فرصت طلايي كه به دنبال آن براي صادركنندگان فراهم شد نيز اشاره كرد و گفت: اگرچه در آن مقطع يك فرصت طلايي براي ما فراهم شد، اما عوارض قطره‌چكاني صمت مانع از بهره‌مندي از اين فرصت شد.
مديرعامل گروه صنعتي و معدني زرين در بخش ديگري از بيان ديدگاه‌هاي خود، سرمايه‌گذاري در بخش معدن و صنايع معدني را يكي از چالش‌هاي اساسي اين بخش خواند و چالش ديگر را عرضه مواد معدني در بورس مطرح كرد و افزود: اگرچه ما با عرضه مواد معدني در بورس كالا موافق هستيم اما عدم عرضه مناسب و قيمت‌گذاري، لطمات جبران‌ناپذيري به صنعت زده است.
جميلي تاكيد كرد: در بخش خريداران پنج گروه اصلي وجود دارد اما در جريان تصميم‌گيري هيچ‌كدام حضور ندارند. در كنار اين مشكلات موضوع قطع گاز و برق در زمستان و تابستان هم هست. مشكل تامين ماشين‌آلات هنوز وجود دارد كه حل نشده است. در اين ميان محيط‌زيست كماكان نقش محيط ايست را بازي مي‌كند و معدنكاران نتوانستند با بومي‌ها به تعامل درست برسند. همه اينها يك طرف، عدم حمايت از بخش پژوهشي هم يك درد بزرگ ديگر است.
او در بخش ديگر سخنانش به اهميت توجه به واحدهاي كوچك نيز اشاره كرد و در پايان خطاب به نمايندگان دولت و مجلس گفت: ما از دولت و مجلس مي‌خواهيم ما را باور كنند. ما مي‌توانيم كار كنيم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون